۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
تسری امتیازات جهش تولید مسکن به نوسازی بافت فرسوده| صدور پروانه نوسازی محدوده بازآفرینی در ۳ ماه
«بازار» گزارش می دهد

تسری امتیازات جهش تولید مسکن به نوسازی بافت فرسوده| صدور پروانه نوسازی محدوده بازآفرینی در ۳ ماه

نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با تصویب ماده الحاقی ۱۵ با تسری کلیه احکام حمایتی و امتیازات قانون جهش تولید مسکن به نوسازی بافت فرسوده موافقت کردند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با توجه به حمایتهای بالای دولت از احیای بافت فرسوده به نظر می رسد مجلسی ها نیز بر آن شده اند تا همانطوری که دولت از نهضت ملی مسکن حمایت می کند از بافت فرسوده نیز حمایت شود.

در حال حاضر شاهد این هستیم که شورای عالی مسکن برای نوسازی و ساخت مسکن روستایی تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۵ درصد تمام تلاش خود را می کند تا تصویب و ابلاغ شود. به نظر می رسد تلاش و درخواست شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این جهت است که شورای عالی مسکن را متقاعد کند تا برای بازآفرینی شهری و بافت فرسوده نیز این توجه را داشته باشد تا تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین تر به بافت فرسوده اعطا شود.

تسری امتیازات جهش تولید مسکن به نوسازی بافت فرسوده| صدور پروانه نوسازی محدوده بازآفرینی در ۳ ماه

محمد آئینی معاون وزیر راه شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفت: تلاش ما همواره بر این استوار بوده است که برای احیای بافت فرسوده تمامی حمایت ها صورت بگیرد تا روند رو به جلوی بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این روزها حمایت دولت، شهرداری ها و بانک ها از بافت فرسوده بیشتر از قبل شده است ادامه داد: نرخ سود تسهیلات مسکن ملی در حال حاضر ۱۸ درصد و بدون سپرده گذاری است. حال درخواست ما این است که احیای بافت فرسوده نیز هیچ تفاوتی با پروژه مسکن ملی نباید داشته باشد.

در زمان وقوع زلزله بیشترین آسیب به لحاظ مالی و حتی جانی می تواند مربوط به بافت فرسوده باشد پس به نظر می رسد حمایت از این مناطق به لحاظ بازسازی تا حد بسیار زیادی هم می تواند مفید باشد

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه دنبال خط اعتباری برای بافت فرسوده هستیم تاکید کرد: در زمان وقوع زلزله بیشترین آسیب به لحاظ مالی و حتی جانی می تواند مربوط به بافت فرسوده باشد پس به نظر می رسد حمایت از این مناطق به لحاظ بازسازی تا حد بسیار زیادی هم می تواند مفید باشد. به همین دلیل به دنبال خط اعتباری برای بافت فرسوده و بازآفرینی شهری هستیم.

آئینی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری ها و بانک ها از احیای بافت فرسوده حمایت می کنند؟ گفت: حمایت دولت، شهرداری ها و بانک ها از احیای بافت فرسوده بهتر از قبل شده است. حمایت شورای عالی شهرسازی بی نظیر است و با بسته های تشویقی شهرداری ها قطعا روند نوسازی بهتر هم خواهد شد.

در شهرهایی که بسته تشویقی اجرا شده، شاهد جهش در صدور پروانه‌ها هستیم برای مثال در شهر تهران این رشد ۳ برابر شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که اکنون بسته‌های تشویقی در چهار محور اجرا می‌شود، توضیحاتی در خصوص این بسته‌ها ارایه کرد و در ادامه افزود: دلیل موفقیت شهرهایی که نام بردم این است که شهرداری‌های این شهرها بسته تشویقی مناسب با شرایط بومی خودشان تدوین کرده‌اند. در شهرهایی که بسته تشویقی اجرا شده، شاهد جهش در صدور پروانه‌ها هستیم برای مثال در شهر تهران این رشد ۳ برابر شده است. این بسته‌های تشویقی باید هر ۶ ماه یک بار ارزیابی شده و در صورت وجود نقاط ضعف اصلاح شوند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم جمهوری اسلامی ایران با تصویب ماده الحاقی ۱۵ به این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

کلیه احکام حمایتی و امتیازات قانون جهش تولید ،مسکن به نوسازی مسکن در محدوده های مصوب بازآفرینی شهری بافتهای فرسوده و ناکارآمد تا پنج واحد احداثی به ازای هر پلاک ملک فرسوده تسری می یابد

«الف- کلیه احکام حمایتی و امتیازات قانون جهش تولید ،مسکن به نوسازی مسکن در محدوده های مصوب بازآفرینی شهری بافتهای فرسوده و ناکارآمد تا پنج واحد احداثی به ازای هر پلاک ملک فرسوده تسری می یابد.
ب- جهت تشویق سرمایه گذاران بخش غیر دولتی خصوصی و تعاونی ها در پروژه های احداثی جدید صنایع محلی، گردشگری فرهنگی آموزشی و ورزشی در محدوده های مصوب بازآفرینی شهری (بافت های فرسوده و ناکارآمد، این سرمایه گذاری ها از معافیت ها و امتیازات قانونی سرمایه گذاری در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته برخوردار می‌شوند.

پروانه نوسازی مسکن در محدوده های مصوب بازآفرینی شهری (بافتهای فرسوده و ناکارآمد) خارج از نوبت و حداکثر ظرف مدت سه ماه از درخواست متقاضی توسط شهرداری ها صادر می گردد

ج- پروانه نوسازی مسکن در محدوده های مصوب بازآفرینی شهری (بافتهای فرسوده و ناکارآمد) خارج از نوبت و حداکثر ظرف مدت سه ماه از درخواست متقاضی توسط شهرداری ها صادر می گردد و ضمن حفظ تمامی انشعابات قبل از نوسازی برقراری انشعابات جدید با اولویت صورت می پذیرد.
د- احکام و امتیازات محدوده های مصوب بازآفرینی شهری بافتهای فرسوده و ناکارآمد به اراضی و املاک بلافصل و مجاور محدوده های مصوب بازآفرینی شهری بافتهای فرسوده و ناکارآمد که برای اجرای طرحهای مسکن معوض و یا تامین خدمات این محدوده ها به کار گرفته می‌شود، تسری می یابد.»

همچنین بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مکلف هستند از محل عوارض ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده سهم سکونتگاه‌های غیررسمی را تعیین و صرف محرومیت‌زادیی همان مناطق کنند.

بر اساس لایحه بودجه سال آینده مالیات بر ارزش افزوده، سهم سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در محدوده و خارج از محدوده شهرهابر اساس جمعیت ساکن، تعیین و صرف محرومیت‌زادیی همان مناطق می‌شود.

بر اساس بند ب تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال آینده شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مکلفند از محل عوارض ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، سهم سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در محدوده و خارج از محدوده شهرها را بر اساس جمعیت ساکن، تعیین و صرف محرومیت‌زادیی همان مناطق کنند.

آیین‌نامه اجرایی این بند ظرف یکماه پس از ابلاغ این قانون توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تهیه شده و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

قرار بود برنامه هفتم توسعه بخش زیادی از تمرکز خود را به روی بازسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده قرار دهد. از آن جایی که این بافت به یک تهدید بزرگ برای جان و مال شهروندان تبدیل شده است، باید هرچه سریع تر اقدامات مقتضی در خصوص آن صورت بگیرد. از سوی دیگر، دولت منابع مالی کافی برای ورود به نوسازی را در اختیار ندارد و به همین دلیل، تلاش می کند که با تسهیل امور، مردم و سازندگان را برای ورود به این حیطه ترغیب کند.

به نظر می رسد اقدامات مثبت شرکت بازآفرینی شهری ایران برای احیای بافت فرسوده نتیجه داده و سرعت بهتری به خود بگیرد و با توجه به حمایتهای مجلس می توان امیدوار بود که بسته های تشویقی نیز بتواند به سرانجام برسد.

کد خبر: ۲۵۷٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha