۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
اَبَر رکود بازار مسکن؛ کاهش ۶۰ درصدی معاملات در تهران
نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک مطرح کرد

اَبَر رکود بازار مسکن؛ کاهش ۶۰ درصدی معاملات در تهران

بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه این روزها شاهد یک ابر رکود در بازار مسکن هستیم گفت: معاملات مسکن در تهران نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: گزارش چند روز پیش بانک مرکزی در خصوص متوسط قیمت فروش یک متر مربع بنای واحد مسکونی در تهران در آبان ۱۴۰۲ نشان داد که قیمت مسکن نسبت به ماه قبل، منفی ۰.۴ درصد و تعداد معاملات نیز ۱۴.۸ درصد رشد داشته است.

اما بر اساس آمارهای استخراج شده از سوی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک اینطور عنوان شده است که معاملات مسکن در آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۶۰ درصد کاهش دارد.

در ۲۶ روز نخست از آبان ماه سال جاری در شهر تهران ۲۹۱۲ معامله مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران صورت گرفته که در مقایسه با مهر ماه امسال ۳.۸ درصد رشد داشته است

داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که حال و هوای این روزهای بازار مسکن به چه شکل است گفت: در ۲۶ روز نخست از آبان ماه سال جاری در شهر تهران ۲۹۱۲ معامله مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران صورت گرفته که در مقایسه با مهر ماه امسال ۳.۸ درصد رشد داشته است.

او ادامه داد: اما اگر بخواهیم معاملات مسکن را در آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که آمارها، آمارهای خوبی به لحاظ تعداد معاملات نیستند. یعنی این آمارها به ما خواهند گفت که با یک ابر رکود در بازار مسکن مواجه هستیم.

تعداد معاملات مسکن در آبان ماه در مقایسه با تعداد ۷۳۵۹ معامله مسکن در آبان سال گذشته بیش از ۶۰ درصد کاهش نشان می دهد

بیگی نژاد تاکید کرد: تعداد معاملات مسکن در آبان ماه در مقایسه با تعداد ۷۳۵۹ معامله مسکن در آبان سال گذشته بیش از ۶۰ درصد کاهش نشان می دهد.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک پیشتر با اشاره به اینکه آیا مشاورین املاک قیمت واحدهای مسکونی را افزایش می‌دهند یا خیر؟ گفت: طبق بررسی‌ها مشاورین املاک قیمت‌ها در بازار افزایش نمی‌دهند و قطعاً بازار مسکن تأثیرپذیری از این افراد نخواهد داشت و باید مشکل افزایش قیمت مسکن را در بازارهای دیگر پیگیر باشیم و فضای نرم‌افزارهای خانه‌یاب بی نظم و قانون اداره می‌شود و اکثر مشکلات حوزه مسکن از این بستر رخ می‌دهد و اگر فردی در چنین فضاهایی فعالیت دارد باید مجوزهای لازم را اخذ کند.

بحران مسکن در بازار فعلی ورود پلتفرم‌های خانه‌یاب است و این افراد جز دلالان و سوداگران این حوزه محسوب می‌شوند

این مقام مسئول بحران مسکن در بازار فعلی را ورود اپلیکیشن‌ها دانسته و گفته بود: بحران مسکن در بازار فعلی ورود پلتفرم‌های خانه‌یاب است و این افراد جز دلالان و سوداگران این حوزه محسوب می‌شوند.

اپلیکیشن‌هایی که در بازار مسکن فعالیت می‌کنند باید از سوی دستگاه‌های مربوطه کنترل و رصد شوند و در راستای خدمت‌رسانی به مصرف کننده واقعی قرار بگیرند. قطعاً نباید اجازه دهیم این نرم‌افزارهای که با زندگی مردم گره خورده بخواهند تداخلی ایجاد کنند و موجب آشفتگی در بازار مسکن شوند

وی گفت: اپلیکیشن‌هایی که در بازار مسکن فعالیت می‌کنند باید از سوی دستگاه‌های مربوطه کنترل و رصد شوند و در راستای خدمت‌رسانی به مصرف کننده واقعی قرار بگیرند. قطعاً نباید اجازه دهیم این نرم‌افزارهای که با زندگی مردم گره خورده بخواهند تداخلی ایجاد کنند و موجب آشفتگی در بازار مسکن شوند زیرا بازار مسکن را رقابتی جلوه می‌دهند.

متوسط قیمت فروش یک متر مربع بنای واحد مسکونی در مناطق شهر تهران نشان می‌دهد بیشترین کاهش قیمت در آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل مربوط به منطقه یک تهران با ۹.۴ درصد است

گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می دهد: متوسط قیمت فروش یک متر مربع بنای واحد مسکونی در مناطق شهر تهران نشان می‌دهد بیشترین کاهش قیمت در آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل مربوط به منطقه یک تهران با ۹.۴ درصد است؛ همچنین متوسط قیمت فروش یک متر مربع بنای واحد مسکونی در منطقه ۱۲ تهران، ۷.۸ کاهش را تجربه کرد.

متوسط قیمت فروش یک متر مربع بنای واحد مسکونی منطقه ۲۰ تهران کاهش قیمتی ۶.۶ و منطقه ۴ کاهش قیمتی ۶.۲ را در آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل داشت. تعداد معاملات واحدهای مسکونی در مناطق شهر تهران در آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل ۱۴.۷ درصد رشد داشته است.

تعداد معاملات واحدهای مسکونی در مناطق شهر تهران نشان می‌دهد بیشترین افزایش معاملات مربوط به منطقه ۶ تهران با رشد ۴۵.۲ درصدی بوده است

بنابر این گزارش تعداد معاملات واحدهای مسکونی در مناطق شهر تهران نشان می‌دهد بیشترین افزایش معاملات مربوط به منطقه ۶ تهران با رشد ۴۵.۲ درصدی بوده است.

منطقه شهری ۹ تهران نیز افزایش ۳۴.۸ درصد و منطقه ۱۷ رشد ۳۱.۹ درصدی را در تعداد معاملات واحدهای مسکونی در آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل را تجربه کردند.

تعداد معاملات واحدهای مسکونی در منطقه شهرداری ۸ تهران طی آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل ۲۷.۵ درصد و منطقه ۳ شهرداری تهران ۲۲.۵ درصد را ثبت کرده‌اند.

در گزارش بانک مرکزی توضیح داده شده است: متوسط قیمت معاملاتی برآورد شده، صرفاً تصویر کلی از تحولات قیمتی در شهر تهران را ارائه می نماید که با توجه به ناهمگن بودن واحدهای مسکونی معامله شده (به لحاظ ناحیه، محله، طبقه، وضعیت مشاعات همچون پارکینگ و انباری، آسانسور، کیفیت ساخت و سایر عوامل)، لازم است این موضوع در مقایسه قیمتهای محاسبه شده در ماه های مختلف به ویژه در سطح مناطق مدنظر قرار گیرد.

کد خبر: ۲۵۷٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهروند IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 2
      رکود بازار مسکن باعث شده شغل ها وفعالیت های مرتبط به مسکن هم رکود داشته باشند،ونهایتا مشکل در امد برای سرپرست خانوادهای این مشاغل شده
      • A:M IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
        3 0
        بله مخصوصاً مخصوصاً دلال های این شغل بدبختها دیگه از کجا بیارن پنت هوس بخرن برای بچه هاشون
    • سلام شهرام هستم DE ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 0
      پلتفرم‌های خانه یاب برای معاملات، قیمت‌های کمتری در بازار مسکن ارائه می‌دهند اگراین مورد را مشاوران املاک و آژانس های مسکن به مردم ارائه دهند افراد به آنجا مراجعه نمی‌کنند اگر قیمت‌های خرید و فروش مسکن حدود 30 درصد به جهت تورم پیش خور شده کاهش یابد بازار مسکن اندکی از رکود خارج شده شاید در افزایش معاملات صورت گیرد. متشکرم