۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
گذر دلار از مرز روانی ۲۰ هزار تومان! / صابری: ارز خانگی و صادراتی به بازار بیاید قیمت‌ها کاهشی می‌شوند
«بازار» گزارش می دهد؛

گذر دلار از مرز روانی ۲۰ هزار تومان! / صابری: ارز خانگی و صادراتی به بازار بیاید قیمت‌ها کاهشی می‌شوند

نمایندگان مجلس در حالی به بانک مرکزی فشار آورده اند که نسبت به تعدیل قیمت ها و ساماندهی بازار سکه و ارز فکری اساسی کند که قیمت دلار امروز مرز ۲۰ هزار تومان را درنوردید و سکه بهار آزادی نیز از نیمه کانال ۸ میلیون تومان گذر کرده است.

اسدالله خسروی؛ بازار: خبر افزایش قیمت ارز و سکه  به دلیل رشد روز افزون آن دیگر برای مردم خبر تازه و جالبی نیست چرا که قیمت ها این روزها لحظه ای تغییر می کند و نظارت ها حداقلی است. خیابان فرودسی در هفته های اخیر از جنب و جوش بالایی برخوردار است و سر و کله دلالان و سفته بازار دوباره در این میدان و حوالی آن به چشم می خورد.

باز هم صدای دلار ...دلار ...یورو ... و انواع ارز با قیمت خوب خریداریم ... این روزها به گوش رهگذران میدان فردوسی و خیابانهای همجوار آن می رسد.

تقاضا برای ارز در بازار همچنان بالاست
ا
کنون خیلی از فروشندگان ارز فروشنده شده اند، چرا که می ترسند، سکوت بانک مرکزی پس از رسیدن نرخ دلار به ۲۰ هزار تومان بشکند و برخی نیز متقاضی ارز در بازار آزاد هستند و بالاجبار برای تهیه ارز مورد نیازشان حتی با قیمت گزاف به بازار ارز آمده اند. افرادی که فرزند دانشجو در خارج دارند و یا فعالان اقتصادی که نیاز مبرم به این کالا دارند.

 البته کرونا باعث کاهش متقاضیان ارز گردشگری شده است اما با وجود گرانی انواع ارز در بازار بازهم تقاضا برای این کالا در بازار بالاست. برخی بازار قیمت ها را ملتهب می کنند و برخی نیز می گویند،  زمان ورود بانک مرکزی به ساماندهی بازار ارز نزدیک است.

افزایش قیمت ارز در بازار و تبعات منفی آن در جامعه و اقتصاد کشور موجب شده است تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مسئولان ارزی کشور برای پاسخگویی به مجلس بیایند. چرا که قیمت ارز از محدوده خطر ( ۲۰ هزار تومان) عبور کرده و این افزایش قیمت، طلا و سکه را هم در بازار گران کرده است.

دلار در کانال ۲۰ هزار تومان
قیمت دلار که هفته گذشته در کانال ۱۸ هزار تومان بود امروز به ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید این افزایش قیمت موجی از نگرانی ها را برای مردم و نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است چرا که افزایش نرخ ارز باعث زمین گیر شدن فعالان اقتصادی و فشار بر مردم در پی افزایش قیمت کالا و خدمات در بازار می شود. هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد  ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان و یورو ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان و درهم امارات ۵ هزار و ۶۹۰ تومان اعلام شده است.

قیمت ارز در صرافی بانک ها هم گران شد/ هر گرم طلا ۱۸ عیار ۸۴۴ تومان
صرافی‌های بانک‌ها نیز امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۴۹۵ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل ۱۹ هزار و ۲۹۵ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۹ هزار و ۱۹۵ تومان خریداری می‌کنند، همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با ۴۹۵ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل ۲۱ هزار و ۳۹۵ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۱ هزار و ۲۹۵ تومان است.

قیمت طلا وسکه نیز که از نوسان قیمت ارز و بهای انس جهانی تبعیت می کند امروز همزمان با رشد قیمت ارز در بازار آزاد بالارفت. به طوری که اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۸۴۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۸ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است.

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۸۴۴ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۱۲۴ هزار تومان و هر مثقال طلا ۳ میلیون و ۵۶۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۵۰ دلار معامله می‌شود.

ضرورت بهره گیری از سیاست های موفق گذشته
یک کارشناس بانکی در گفتگو با «بازار» درباره گرانی ارز و راههای جلوگیری از آن گفت: بانک مرکزی باید تمام تلاش خود را بر روی بازگرداندن ارز صادرکنندگان بگذارد و با سیاستهای خاص زمینه بازگشت آنرا فراهم کند چرا که افزایش منابع ارزی می تواند بخش عمده ای از نیازهای واقعی متقاضیان ارز را در بازار تامین نماید.

اسماعیل صابری تصریح کرد: سیاست های بانک مرکزی برای مهار قیمت ها در بازار ارز فقط نباید به عرضه ارز در زمان افزایش تقاضا محدود باشد بلکه با راهکارهای درست کارشناسانه مانع از رشد قیمت ها در این بازار مهم اقتصادی شود.

وی با بیان اینکه افزایش میزان تقاضا برای هر کالایی در بازار معمولا قیمت آن کالا را در صورت کاهش عرضه گران می کند افزود: بهره گیری از سیاست های موفق در دوران قبل و نیز اتخاذ سیاست های درست ثمر بخش با استفاده نظرات کارشناسان خبره می تواند راهکارهایی برای ساماندهی قیمت ها در این بازار باشد.

این کارشناس پولی و بانکی به ارزهای خانگی اشاره کرد و گفت: حجم ارزهای خانگی بسیار بالاست و اگر برنامه ریزی و سیاست گذاریها طوری باشد که سرمایه گذاران ارز و دارندگان ارزهای خانگی بتوانند ارزهای خود را برای فروش به بازار بیاوند کمک شایانی به مهار قیمت ها و کاهش آن در این بازار می کند.

به گزارش «بازار» نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز عصر با برگزاری جلسه ای در کمیسیون اقتصادی برای حل مشکل گرانی ارز تصمیم گیری می کنند در ین جلسه قرار است رئیس کل بانک مرکزی و نمایندگانی از دولت نیز حضور داشته باشند تا با چاره اندیشی راه کار لازم را برای ساماندهی بازار ارز ایجاد کنند.

کد خبر: ۲۵٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      0 0
      مگر تو خانه ها ارز درست می کندای ابو جهل.انهای که دلار خریده اند بازار ازاد جذب کرد و در ترکیه .کانادا. ... هزینه شد به قول احمدی نزاد ممه را لولو برد