۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
ضرورت رعایت الزامات حقوقی احیا | سهم صنعت از احیای تولید ۵۵ درصد است
دومین دوره تایید صلاحیت احیاگران برگزار شد؛

ضرورت رعایت الزامات حقوقی احیا | سهم صنعت از احیای تولید ۵۵ درصد است

تهران- یکی از مهمترین موضوعاتی که احیای واحد های صنعتی و تولیدی به آن نیاز دارد الزامات حقوقی و همچنین فعالیت گروهی موثران در این حوزه است.

مرجان شرف- بازار؛ دومین دوره تایید صلاحیت احیاگران واحدهای اقتصادی در سالن همایش های اجلاس سران با حضور مسئولان و واجدان شرایط احیاگری برگزار شد. احیای واحدهای اقتصادی طرحی است که به منظور وارد شدن دوباره واحدهای نیمه فعال یا غیرفعال در کشور به اجرا درآمده است.

در طی دوره نخستین تعداد سه هزار و ۲۰۰ احیاگر در این نهضت مشغول به فعالیت شدند که پیش بینی می شود سرمایه بسیار مناسبی را به اقتصاد کشور وارد کنند. بخش اول گزارش تقدیم شما شد و حالا بخش دوم آن را نیز مطالعه می کنید.

اهمیت مشاوره در نهضت احیا

مدیرعامل سنگ آهن مرکزی با بیان اینکه نرخ موفقیت استارت آپ ها یک به ده است گفت: نرخ موفقیت احیا با اجرای برنامه های کاربردی در تامین مالی مشخص می شود مانند استفاده از گواهی های بانکی، بورسی و دیگر روش های نوین جذب سرمایه. از اینرو باید هر مدیری از مشاوره های تخصصی در امر مدیریت بهره ببرد.

شفاعت یک فعال بازار سرمایه: پیش از احیا باید علت های ورشکستی مشخص و از سازمان زدوده شود

امیر کشمیری افزود: شرکت یا کارخانه ایی که ضمانت قابل اجرا ندارد با ارتقای برندینگ صنعت یا خود شخص کارفرما می تواند جذب سرمایه کند شیوه دیگر نیز مدیریت مبتنی بر بدهی است که در امریکا معمولا اجرا می شود.

وام بانک ها را فراموش کنید

بنیانگذار گروه مدیریت سرمایه آلفا با بیان اینکه تامین مالی مانند داروی تقویتی یا سرم است و اگر تغذیه مناسب نباشد مطمئنا به دردی نخواهد خورد گفت: فروش و جریان نقدی است که باعث ساخته شدن کسب و کار می شود شاخص های مختلفی نظیر z-altman وجود دارد که می تواند بر اساس شبیه سازی امکان ورشکستی واحد صنعتی را در طی چند سال آینده پیش بینی کند.

امیر رضا شفاعت افزود: از دلایل ورشکستگی شرکت ها می توان از تمام شدن عمر و بازار محصول، عدم مدیریت مناسب و عدم امکان تبدیل محصول قدیمی به محصول به روز و کارآمد نام برد. چه زمانی احیا یک کارخانه موفق بوده است؟ زمانی که ارزش شرکت به اضافه هزینه احیا بسیار بیشتر از ارزش شرکت پیش از احیا شود. بخاطر تورم این فاصله باید زیاد باشد.

وی ادامه داد: پیش از احیا باید علت های ورشکستی مشخص و از سازمان زدوده شود احیاگری از کارآفرینی بسیار سخت تر است اما برای تامین مالی در ابتدا باید سبد مالی را تعیین کرده و دوم اینکه تامین مالی باید محرک تقاضا و افزایش فروش باشد در غیر اینصورت هرگونه تامین مالی اشتباه است و سوم اینکه متمرکز بر جریان نقدی باشد به معنای اینکه پول به طور متناوب از طرف مشتریان به شرکت تزریق شود.

امیررضا شفاعت

راهکارهای تامین مالی

این کارشناس همچنین گفت: تامین مالی از سه حوزه میسر می شود بازار سرمایه، بازار پول و سوم اینکه زنجیره تامین. شرکت های احیاجو کوچک نمی توانند از بازار بورس استفاده کنند قانون های نانوشته ای وجود دارد که اجازه چنین کاری را نمی دهند.

شفاعت ادامه داد: گرچه به تازگی صندوق سرمایه گذاری های متوسط هم پا به عرصه گذاشته اند اما بهترین شیوه حال حاضر کشور صندوق های سهام خصوصی هستند زیرا ریسک را نیز شریک می شوند برخی از این صندوق ها خارج از بورس هستند که اتفاقا بهتر نیز عمل می کنند؛ اما بورسی ها کمتر به بازاری که ریسک فراوان داشته باشد وارد می شوند.

وی تاکید کرد: گاهی احیاجوها مقاومت می کنند که مدیر باقی بمانند اما باید به آنها اذعان شود که مدیریت او وضع کارخانه را به اینجا رسانده پس باید قبول کند که مدیری در کنار خود داشته که پول بیاورد و سهم داشته باشد. شیوه دیگر تامین مالی از طریق اعتبار دادن به مشتری است؛ لیزینگ ها هم هستند که البته بیشتر در زمینه تامین تجهیزات و نه فروش محصولات فعالیت می کند.

دبیر نهضت احیای تولید تاکنون ۵۵ درصد احیای صنایع در حوزه صنعت بوده است

به گفته او صندوق های پژوهش و فناوری که در زمینه شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند نیز کار تامین مالی را انجام می دهند اما بانک ها در کشور ما که درگیر تورم است، فراموش نکنید که ضرر ده هستند و تا می توان از بانک ها باید دوری کرد.

۶۵۵۲ واحد تولیدی نیمه فعال یا غیر فعال در کشور احیا شده است

دبیر نهضت احیا در رابطه با اقداماتی که تاکنون در زمینه احیا انجام شده با بیان اینکه شش هزار و ۵۵۲ واحد تولیدی نیمه فعال یا غیر فعال در کشور احیا شده گفت: سه هزار و ۱۹۷ احیاگر تحت شرکت های دانش بنیان، کلینیک کسب و کار، شرکت های مشاوره در این طرح حضور دارند و ۴۸ هزارو ۱۸۲ واحد نیمه فعال و غیر فعال کماکان در صنعت کشاورزی خدمات و گردشگری و.... نیازمند حضور احیاگران هستند.

علی کریم پور افزود: پیش از این با اعطای تسهیلات و رفع موانع تولید خدمت به احیاجو داده میشد که فایده چندانی نداشت اما در حال حاضر تنها به احیاجویی که با احیاگر همکاری داشته باشد خدمات داده می شود لازم به ذکر است که برخی از کلینیک های کسب و کار نیز جدا از این طرح اقدام به احیا کرده بودند.

وی ادامه داد: تاکنون ۵۵ درصد احیای صنایع در حوزه صنعت، ۲۶ درصد کشاورزی و معدن و سایر حوزه ها نیز در رتبه های بعدی قرار دارند که تمام این اطلاعات و اطلاعات تکمیلی دیگر در سایت سامانه احیای واحدهای اقتصادی به آدرس Nehzatehya.ir موجود است.

بازار نوآفرین فرابورس مخصوص شرکت های کوچک و متوسط

معاون شرکت داری و تامین مالی شرکت توسعه ثروت و سرمایه داناک با بیان اینکه احیای واقعی زمانی رخ می دهد که شرکت قابل عرضه به عموم مردم باشد گفت: در بازار فرابورس، بازار نوآفرین به تازگی مخصوص شرکت های کوچک و متوسط تاسیس شده که دارای دو تابلوی دانش بنیان و تابلوی رشد است.

مهدی دینداریزدی افزود: در تابلوی رشد شرکت هایی دارای پیشرفت خوب با طرح های تجاری مناسب پذیرش و عرضه سهام از طریق پذیره نویسی انجام می گیرد و بدین طریق کمبود منابع مالی جبران خواهد شد. بنابراین فرابورس طبق دسته بندی جدید متشکل از بازار اول، بازار دوم، بازار نوآفرین خواهد شد.

وی در ادامه گفت: اما دلایل رد شرکت ها در فرابورس دلایل مختلفی دارد که گاهی در حد عدم انتشار یک آگهی بوده اما باعث رد شرکت می شود بنابراین شرکت ها باید با اطلاع از ضوابط نسبت به انجام تمام موارد مورد نیاز اقدام کرده تا در پذیرش آنها در فرابورس مشکلی پیش نیاید.

نهضت احیای واحدهای اقتصادی

لزوم اهمیت قراردادها و نکات قانونی

وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای مرکز با بیان اینکه نباید دنبال عارضه یابی پس از ایجاد بحران باشیم گفت: پیش از بروز بحران باید با استفاده از مشاوران حقوقی از ضرر و زیان های مالی سنگین احتمالی جلوگیری کنیم. مفهوم حقوقی احیا در کتب دانشگاهی و حقوقدانان یا رویه های قضایی کشور هنوز شناسایی نشده مگر تعداد بسیار محدود در حالی که از منظر بین المللی بخصوص در اقتصاد امریکا و انگلوساکسون بسیار مورد توجه بوده است.

مهدی انوشه ئی افزود: هر واحد اقتصادی از بدو تاسیس می تواند به ورشکستگی برسد، سه موضوع می تواند در زمینه احیا واحدهای احیاجو مورد توجه قرار گیرد نخست قرارداد ارفاقی نوعی قرارداد است که به تاجر ورشکسته اجازه می دهد تا با توافق با طلبکاران اعتبار گرفته و تجارت را ادامه دهد اما دو مشکل اساسی دارد که اجرای آن را به هیچ رسانده یک اینکه اگر کسی موافق نباشد می تواند از اموال شرکت طلب خود را برداشته و دو اینکه اگر موافق این قرارداد باشد اگر اتفاق جدیدی در وضعیت شرکت بیفتد هیچ سهمی نخواهد داشت. در کشور ما بانک ها به دلایل مختلف راضی به بستن قراردادهای ارفاقی با ورشکستگان نیستند.

وکیل دادگستری: حمایت قوه قضائیه از احیا از طریق بانک ها یا ستاد تسهیل است

وی تاکید کرد: دوم اداره موقت است که طلبکاران می توانند با توافق، عملیات تجاری ورشکسته را ادامه دهند مانعی که در این ساز و کار وجود دارد این است که سه چهارم طلبکاران باید هم از نظر عددی و هم مبلغی با این موضوع موافقت کنند که جلب نظر این تعداد معمولا مشکل است و نکته مهم در این بند اینکه مخالفین می توانند به دادگاه مراجعه کرده و مخالفت خود را با این مورد اعلام کنند و سومین مورد نیز تصفیه است به این معنا که دارایی ها به صورت نقدی درآمده و بین طلبکاران تقسیم شود این مورد تصفیه مانعی در جهت احیا خواهد بود.

انحلال و شرایط آن

وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای مرکز گفت: انحلال موضوعی است که طبق قانون تجارت، دادگاه یا مجمع عمومی می تواند رای به انحلال شرکت دهد در اینکه آیا شرکت پس از انحلال مجدد می تواند احیا شود نظرات مختلفی وجود دارد قوه قضائیه در قانون تجارت می گوید که این امکان وجود ندارد اما برخی از محاکم می گویند که می شود مانند امری که در برخی از کارخانه های فولاد نیز رخ داده است. مجمع عمومی پیش از تصفیه کامل می تواند شرکت را مجدد احیا کند. لازم به ذکر است که دو مدل احیا وجود دارد یک مجمع و دوم دادگاه که هر کدام رای به انحلال داده باشد همان می تواند دوباره رای به احیا دهد.

انوشه ای در ادامه بیان کرد: انواع دیگری از احیا نیز وجود دارد مانند ادغام شرکت ها که در کشور سابقه طولانی ای ندارد و ساز و کار بدین گونه است که چند شرکت ضمن محو شخصیت حقوقی خود شخصیت حقوقی جدیدی را تشکیل و احیا شده و در ادامه به فعالیت می پردازند. نوع دیگر شریک شدن در سود و زیان واحد اقتصادی است. در پروسه احیا باید ساز و کار کاملا مشخصی تدوین شود تا تمام شرکت کنندگان و علاقمندان بدانند با چه چالش هایی مواجه خواهند شد.

به گفته وی حمایت قوه قضائیه از احیا از طریق بانک ها یا ستاد تسهیل است و حمایت از طریق خود قوه قضائیه نیست از این رو باید احیاگر و احیاجو به قرارداد نویسی بسیار دقت داشته باشند، گرچه‌ همانطور که پیش از این گفتیم قرارداد احیا در کشور وجود ندارد اما می توان اینگونه بیان کرد که مجموعه ای از قراردادهای گوناگون است.

کد خبر: ۲۵۷٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha