۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
آخرین وضعیت مذاکرات آتش بس چیست؟

آخرین وضعیت مذاکرات آتش بس چیست؟

در خصوص زمان، دشمن بر توافق سه روزه تاکید داشت که مقاومت استدلال کرد زمان کافی برای جمع‌آوری، شمارش و تحویل اسرا حتی در ۵ روز هم وجود ندارد. نهایتا آتش‌بس ۵ روزه توافق شد.

به گزارش بازار، حماس می‌گوید باید کل عملیات هوایی، زمینی و دریایی قطع شود و فضای امنیتی برای اعضای حماس نیز فراهم شود تا توافق را اجرا کنند که این مستلزم توقف پروازهای شناسایی است؛ آخرین پیشنهاد این است که روزانه ۶ ساعت پرواز در شمال قطع شود تا توافق اسرا اجرا شود؛ این نکته اصلی‌ترین بحث است. سایر عملیات‌های هوایی و زمینی و دریایی قطع می‌شود. همچنین ارتش رژیم از جاده صلاح‌الدین عقب‌نشینی می‌کند تا رفت و آمد شمال - جنوب تسهیل شود به طوری که به کاروان‌ها نباید نزدیک شود که این مستلزم خالی کردن اطراف صلاح‌الدین هم هست.

در خصوص کمک‌ها، توافق این است که در ۵ روز، ۱۰۰۰ کامیون کمک وارد شود(روزی ۲۰۰ تا ۳۰۰). اشغالگر گفت به شمال سوخت وارد نمی‌شود، حماس رد کرد و گفت نباید تفاوتی بین شمال و جنوب قائل شد چون ۷۵۰ هزار نفر هنوز هم در شمال ساکن‌اند. نهایتا دشمن پذیرفت غذا، دارو و سوخت به طور برابر در شمال و جنوب توزیع شود به شرطی که سوخت شمال فقط برای بیمارستان، نانوایی و چاه آب به کار رود.

در خصوص اسرا، مقاومت برای آزادی اسرا گفته فقط زنان سالمند، کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال و بیماران سالمند آزاد می‌شود که این‌ها بیشتر از ۵۲ نفر هم نمی‌شوند که این در ازای آزادی زندانیان زن مخصوصا آن‌هایی است که اخیرا در کرانه باختری بازداشت شدند؛ همچنین برخی کودکان زیر ۱۸ و برخی بیماران باید آزاد شده و دشمن تعهد به عدم بازداشت مجدد افراد دهد. اسامی ۵۰ نفر شامل زنان و کودکان و افراد مسن اسرائیلی + برخی افراد دو تابعیتی روس، آمریکایی، اروپایی، آسیایی و ترک آماده شده است. در اجرا، هر روز ۱۰ غیرنظامی اسرائیلی آزاد و در مقابل ۳۰ زن و کودک فلسطینی آزاد می‌شوند. اگر هم در طول آتش‌بس اسرای بیشتری در غزه یافت شد، در روز پنجم تحویل داده می‌شود.

کشورهای دخیل نیز آمریکا، مصر و قطر هستند. نماینده آمریکا دیوید ساترفیلد است که علاقه‌ای به حضور همه سازمان‌های بین‌المللی در توافق ندارد. همچنین امکان‌یابی استقرار بیمارستان‌های صحرایی در نوار غزه در دست بررسی است.

مفاد توافق ۶ صفحه است و از قاعده "تا بر سر همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ چیز توافق نشده" پیروی می‌کند.

کد خبر: ۲۵۶٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha