۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
برنامه ملی سازگاری با تغییر اقلیم با محوریت آب، امنیت غذایی و سلامت تدوین می‌شود
معاون مرکز ملی تغییر اقلیم سازمان محیط زیست:

برنامه ملی سازگاری با تغییر اقلیم با محوریت آب، امنیت غذایی و سلامت تدوین می‌شود

معاون مرکز ملی سازمان هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: این سازمان در حال تهیه برنامه ملی سازگاری با تغییر اقلیم با محوریت منابع آب، امنیت غذایی و سلامت و بهداشت است.

به گزارش بازار، الهام عزیزی معاون مرکز ملی سازمان هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست اظهار کرد: اعضای کارگروه ملی تغییر اقلیم را سازمان‌هایی همچون

وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت و درمان پزشکی تشکیل می‌دهند. به واسطه این سازمان‌ها طی چندین سال‌، سه گزارش ملی از وضعیت کشور در خصوص تغییر اقلیم تهیه شده است.

وی رویکرد این گزارش‌ها را آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم در شرایط کنونی کشور دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما از جمله ۱۰ کشور انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای است و نیز تحت تأثیر مسئله تغییر اقلیم قرار داریم، این الزام به وجود می‌آید که با کاهش منابع آبی بتوانیم موضوع سازگاری را نیز در کشور عملیاتی و پیاده‌سازی کنیم.

عزیزی با بیان اینکه سازمان محیط زیست اکنون در حال تهیه برنامه ملی سازگاری با تغییر اقلیم است، گفت: این برنامه بخش‌های شامل منابع آب، امنیت غذایی و سلامت و بهداشت را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ برنامه راهبردی تغییر اقلیم در راستای حفظ و صیانت از منابع آب تهیه شده است که این برنامه با توجه به اینکه مصوب کارگروه ملی بوده، نیاز به بازنگری مجدد دارد. به علاوه لایحه‌ای را به معاون اول رئیس جمهور پیشنهاد دادیم که در ضمن این لایحه، ماده واحده‌ای پیشنهاد شده است که سازمان محیط زیست را مکلف می‌کند در طی سال آتی، برنامه راهبرد ملی با رویکرد سازگاری را در کشور تهیه کند که تهیه این برنامه با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است.

عزیزی با اشاره به اینکه سابقاً نیز برنامه راهبرد ملی را در دستور کار داشته‌ایم، در خصوص شروع و اجرای این برنامه عنوان کرد: در برنامه جدید، وظایف همه دستگاه‌ها مشخص شده است و این برنامه باید با توجه به شرایط روز کشور، مجدداً بازنگری شود که به طور مسلم می‌تواند در بحث سازگاری با تغییر اقلیم کمک‌کننده باشد.

وی با بیان اینکه با وجود کارگروه ملی تغییر اقلیم، همکاری بین دستگاهی خوبی در کشور صورت می‌گیرد، گفت: وزارت نیرو، سازمان هواشناسی و وزارت نفت از جمله سازمان‌هایی هستند که همکاری مؤثری را در سال‌های گذشته داشته‌اند، البته مقابله با تغییر اقلیم و شرایطی که اکنون کشور متأثر از این تغییر اقلیم است،به یک رویکرد و عزم ملی نیاز دارد تا بتوانیم آموزش‌های لازم را به مردم و جامعه بدهیم و در کشور ظرفیت‌سازی ایجاد کنیم.

معاون مرکز ملی سازمان هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در پاسخ به این سؤال که ظرفیت‌سازی‌های لازم در کشور از چه زمانی آغاز می‌شود، افزود: این ظرفیت‌سازی‌ها در حال حاضر با برگزاری دوره‌های آموزشی توسط سازمان هوا و تغییر اقلیم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع تغییر اقلیم دارای دو بحث بسیار مهم است؛ اول اینکه ما کشور منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای هستیم و نخست باید کاهش انتشار گاز را سرلوحه کار خود قرار دهیم، بنابراین با توجه به اینکه در آغاز فصل سرما قرار داریم، لازم است در خصوص کاهش مصرف انرژی فرهنگ‌سازی انجام شود که منجر به کاهش گازهای گلخانه‌ای نیز می‌شود.

عزیزی با اشاره به موضوع ضرورت اجرای سیاست‌های سازگاری با کم‌آبی در کشور نیز گفت: با توجه به اینکه ایران در محدوده جغرافیایی خشک و کم آب قرار دارد، منابع آبی محدودی نیز در اختیار داریم؛ همچنین شاهد افزایش دما و کاهش باران نیز هستیم، به همین دلیل باید بتوانیم محیط‌های مسکونی و پوشش خود را متناسب با دما انتخاب و سایر راهکارهای مختلف سازگاری که می‌توانیم در مورد آن برنامه‌هایی را با کمک دستگاه‌ها در کشور داشته باشیم، اجرا کنیم.

کد خبر: ۲۵۶٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha