۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
فاصله های خلاف قانون علیه بازنشستگان

فاصله های خلاف قانون علیه بازنشستگان

پرداختن به موضوع حقوق بازنشستگان و ضرورت اجرای درست قوانین موجود در این عرصه، موضوع یادداشت فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت در مجلس برای رسانه بازار است که مشروح آن را در زیر می خوانید.

فرهاد بشیری؛ بازار: داستان بازنشستگان و شرایط حقوق دریافتی آنها، داستان تاسف بار و متاثر کننده ای در کشور ماست. داستانی برآمده از انواع تبعیض و ناعدالتی. داستانی که به هیچ وجه زیبنده نظام ما نیست. نظامی که عدالت و ارزشهای انسانی و اسلامی را مورد تاکید قرار داده، امروز در حوزه بازنشستگان، کاستی های اساسی دارد که نیازمند برنامه ریزی سریع و جدی برای رفع این مشکل هستیم.

سئوال مهمی که در خصوص دریافتی بازنشستگان وجود دارد این است که چرا با وجود تاکید قانون خدمات مدیریت کشوری به فاصله صرفا ۱۰درصد دریافتی و حقوق کارکنان فعلی با بازنشستگان، چرا امروز شاهد فاصله فاحش و بسیار زیادی در این حوزه هستیم؟ چرا تاکیدی که قانون درباره همسان سازی حقوق ها دارد، نادیده گرفته شده و چرا این مساله باعث گلایه های شدیدی از سوی بازنشستگان و خانواده های آنها شده است؟

نگاهی به دریافتی و فیش حقوقی بازنشسته محترمی که بعد از سی چهل سال خدمت، اما با دریافتی ۳ میلیون تومانی امرار معاش می کند،  واقعا آزار دهنده و مایه تاسف است. وقتی فیش حقوقی این افراد در برابر دیدگان فرزند آنها قرار می گیرد، در واقع تمام انگیزه های فرزندان را برای ادامه مسیر سرپرست خانواده، از بین می برد و سئوالات بی جواب بسیاری را در ذهن و روان آنها ایجاد می کند.

اجرای درست قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان، امروز یکی از واقعی ترین و ملموس ترین نیازهای جامعه است که بی توجهی و بی مهری به آن، مشکلات جدی و  جدیدی را برای جامعه ایجاد خواهد کرد.  بدون شک پرداختن به موضوع حقوق بازنشستگان و همسان سازی آن با حقوق سایر بخش ها، و در نهایت اجرایی کردن قوانین موجود در این باره، انتظار عجیبی نیست و اتفاقا پرداختن به قانون، در واقع حداقل انتظارات به حق این قشر است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف همواره بر ضرورت توجه به موضوع بازنشستگان تاکید داشته اند، اما هنوز که هنوز است قوانین موجود در این عرصه، اجرایی نشده و همین مساله نگرانی هایی را ایجاد کرده است. امید می رود در دوره جدید مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به این موضوع به صورت جدی در دستور کار همکاران قرار گرفته و زمینه های اجرایی شدن قوانین موجود فراهم شود.

لازمه چنین اتفاقی، قدرتمند تر شدن بعد نظارتی مجلس برای اجرای قوانین است و این که صرفا نباید وقت مجلس درگیر قانونگذاری صرف و بدون نظارت شود. بلکه  اجرایی شدن قوانینی که وجود دارند، بسیار مهم تر از تصویب قوانین جدیدی است که چه بسا ممکن است به سرنوشت قوانین قبلی دچار شده و به منزله نوشته ای بر روی کاغذ پاره ای باقی بمانند که این موضوع آسیبی جدی به جایگاه و شان مجلس شورای اسلامی وارد می کند.

چیزی که به قطعیت می توان گفت این است که رسیدگی به موضوع بازنشستگان و اجرایی شدن قوانین در این حوزه، به طور جدی در دستور کار نمایندگان دوره یازدهم قرار گرفته است و ما از همین آغازین روزها، پی گیر بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی بازنشستگان عزیز خواهیم بود.

اعتقاد داریم که فاصله بیش از ۱۰ درصدی در دریافتی و حقوق بازنشستگان با سایر کارکنان، خلاف قانون است و اصولا روال خلاف قانون، اجازه بروز و ظهور نباید پیدا کند. حال که به هر حال چنین شرایطی در جامعه ایجاد شده است، باید به طور سریع و دقیق، پی گیر حل و فصل مساله بود. امیدواریم با هماهنگی مجلس و دولت، هر چه سریع تر، دغدغه های بازنشستگان و خانواده های آنها در این حوزه رفع شود.

کد خبر: ۲۵٬۶۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha