۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵
فاجعه آلودگی های سرطانزا در کمین اردبیل و نمین؛ قره سو «قره گون» شد
یادداشت؛

فاجعه آلودگی های سرطانزا در کمین اردبیل و نمین؛ قره سو «قره گون» شد

اردبیل- «استقرار انواع واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی شماره دو، به تولید طیف متنوعی از آلودگی های صنعتی منجر شده است.»این بخشی از یادداشت یاشار پورمجید فعال رسانه ای است که در بازار به تحریر درآمده است.

یاشار پورمجید؛ بازار: تولید فاضلاب صنعتی و دفع بدون تصفیه آن در طبیعت نمین، شهرستانهای نمین و اردبیل را در آستانه فاجعه زیست‌ محیطی قرار داده است.

استقرار انواع واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی شماره دو، به تولید طیف متنوعی از آلودگی های صنعتی منجر شده است. بخش عمده ای از این آلودگی ها مستقیما به تالاب پته خور و رودخانه قره سو رها می شوند.

رودخانه قره سو حتی قبل از تعرض واحدهای آلاینده، رودخانه ای نسبتا آلوده محسوب می شد. چرا که فاضلاب های شهری و کارگاهی وارد سرشاخه های قره سو به ویژه بالیخلو چای می شوند.

رهاسازی پساب واحدهای شهرک صنعتی در سالهای اخیر، قره سو را «قره گون» کرد. این پساب ها نه تنها بار مضاعفی بر حیات این رودخانه کم رمق وارد کرده، بلکه حتی ماهیت آب را تغییر داده است. تا جایی که استفاده از واژه فاضلاب قره سو صحیح تر به نظر می رسد.

میزان آلودگی قره سو به اندازه ای بالا رفته که احشام مصرف کننده می میرند، ماهی ها و پرندگان قادر به ادامه زندگی در حریم رودخانه نیستند، و در شب های تابستان و پاییز، حجم بوی گند تولید شده حتی تا نیمی از شهر اردبیل را تسخیر می کند. اهالی می پرسند چه کسانی پاسخگوی حق الناس روستائیان ساکن در جوار رودخانه هستند خدا می داند!؟

حجم فاجعه اما فراتر از حد تصور است. صدها و شاید بیش از هزار هکتار از اراضی کشاورزی با فاضلاب های صنعتی قرسو آبیاری می شوند. شاید بتوان ردپای گسترش برخی بیماریها را در همین مسایل جستجو کرد.

واحدهای صنعتی موجب آلودگی محیط زیست اردبیل و نمین شده اند، ورودی شهر چشمه های بهشتی بوی گند گرفته و لازم است چرخه فاجعه متوقف شود.

کارشناسان حفاظت محیط زیست می گویند صنایع آلاینده را پایش می کنند اما عملا واحدهای آلاینده به فعالیت خود ادامه می دهند. حتی جریمه واحدهای آلوده کننده، با واکنش تند صاحبان بانفوذ مواجه می شود.

بر اساس مقررات، کلیه واحدهای صنعتی موظف هستند با اجرای پیش تصفیه، ابتدا فاضلاب صنعتی کارخانه تصفیه اولیه نموده و سپس به تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی هدایت نمایند.

در اکثر کارخانجات شهرک صنعتی اردبیل خبری از پیش تصفیه نیست. آنها فقط با پرداخت ماهانه هفت تا هشت میلیون تومان، برای پدران نان آور شغل ایجاد می کنند. از وضعیت اقتصادی می نالند اما اکثر کارخانه ها سه شیفته کار می کنند.

جنس خاک زمین شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل رسی است. بنابراین پساب واحدهای تولیدی که در سطح زمین جاری می شود، به صورت گنداب بر روی زمین باقی می ماند و باعث ایجاد آلودگی و بوی نامطبوع در محیط می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان می گوید عملیات اجرایی پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی ۲ اردبیل تقریبا تکمیل شده و منتظرند آقای رئیسی بیاید و افتتاح کند ...

دکتر فریبرز معصومی دکتری عمران آب و پژوهشگر این حوزه می گوید شهرک صنعتی شماره دو، شهرک تخصصی نیست. مجوزهای بی در وپیکر برای کارخانه های متنوع داده شده؛ بنابراین آلودگی های ایجاد شده هم متنوع است: از مواد شیمیایی آلی و معدنی بگیرید تا فلزات سنگین، آلودگی زیستی و ...

هیچ تصفیه خانه ای نخواهد توانست به تنهایی برای تصفیه این همه نوع آلودگی جوابگو باشد.

راه حل حداقلی، الزامی شده اجرای قانون پیش تصفیه در خود کارخانه ها و در ادامه رفتن به سمت راه اندازی تصفیه خانه های تخصصی است.

کد خبر: ۲۵۶٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha