۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
انتظار تداوم و تشدید رشد اقتصادی در نیمه دوم ۱۴۰۲
وزارت اقتصاد گزارش داد

انتظار تداوم و تشدید رشد اقتصادی در نیمه دوم ۱۴۰۲

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام‌کرد که با توجه به تداوم سیاست‌های منسجم دولت در عرصه اقتصادی، می‌توان تداوم و تشدید رشد اقتصادی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ را انتظار داشت.

به گزارش بازار، وزارت اقتصاد در پاسخ به گزارش‌ ۲۴ آبان ماه روزنامه «شرق» با عنوان «دست تنگ تولید» توضیح داد: در فصل تابستان ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل در هر چهار بخش مورد بررسی برق، صنعت، معدن و خدمات نسبت به فصل قبل یعنی بهار (تورم فصلی) با کاهش همراه بوده و از آنجا که سیاست‌های منسجم دولت در عرصه اقتصادی تداوم داشته و به همین دلیل می‌توان انتظار تداوم و تشدید رشد اقتصادی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ را داشت.

بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی تابستان امسال به ۷.۹ درصد رسیده و این در حالی است که رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۷ که منفی ۴.۷ درصد رسیده بود و در طول دهه ۹۰ یعنی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، در پنج سال منفی و در پنج سال مثبت بوده و میانگین رشد اقتصادی در طول این دهه، فقط ۶ دهم درصد بوده است.

در کنار این موارد، کاهش نرخ بیکاری به ۷.۹ درصد نیز محقق شده و همچنین نرخ تشکیل سرمایه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مثبت شده و در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱ به عدد قابل‌قبول ۷.۱ درصد رسیده است.

این نتایج حاکی از نتیجه بخش بودن رویکرد جدیدی است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم بر اقتصاد کشور حاکم شده و دولت تلاش کرد با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی داخلی و با در نظر گرفتن مؤلفه‌های قدرت اقتصادی منطقه‌ای و با تعامل سازنده با کشورهای منطقه و کشورهای مستقل از بلوک غرب، نظام اقتصادی کشور را بازطراحی کند. احیای واحدهای نیمه‌تعطیل، نهضت احیای کارخانه‌های تعطیل شده، آغاز فرایند باز تولید مسکن برای عموم مردم، آغاز فرایند احداث راه‌های ریلی ترانزیتی، بازسازی و ایجاد نیروگاه‌های برق هیدروکربوری و تجدیدپذیر، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری جهت ایجاد پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌های جدید در مقیاس‌های تولیدی متنوع و تعاملات تجاری گسترده منطقه‌ای موجب روشن‌شدن دوباره موتور اقتصاد کشور شد.

به نظر می‌رسد با تداوم سیاست‌های منسجم دولت در عرصه اقتصادی می‌توان انتظار تداوم و تشدید رشد اقتصادی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ را نیز داشت.

کد خبر: ۲۵۶٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha