۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
۳۴۰۰ واحد تولیدی به چرخه صنعت بازگشته‌اند
معاون وزیر صنعت:

۳۴۰۰ واحد تولیدی به چرخه صنعت بازگشته‌اند

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از ابتدای کار دولت سیزدهم تا به امروز ۳۴۰۰ واحد تولیدی به چرخه صنعت بازگشته‌اند.

به گزارش بازار، فرشاد مقیمی، در آئین تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان قزوین که ظهر یکشنبه در سالن جلسات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد با بیان اینکه استان قزوین یک درصد مساحت کل کشور را در اختیار دارد اظهار کرد: این استان ضمن اینکه ١٠ درصد در عرصه اقتصادی کشور سهم دارد، ۴ درصد از کل تولید کشور را نیز عهده دار است.

معاون وزیر صنعت بیان کرد با توجه به وجود ارکان صنعت کشاورزی و خدمات در استان قزوین شاهد وجود اشتغال بالا و پایدار در استان قزوین هستیم و علاوه بر نرخ بالای اشتغال در این استان موجب ایجاد اشتغال و جذب نیروی انسانی از سایر نقاط کشور نیز بوده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان این موضوع که جهت‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های صنعتی کشور به سمت و سوی حمایت از تولیدات دانش بنیان حرکت می‌کند تصریح کرد: علاوه بر حمایت‌های مجموعه معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و وزارت اقتصاد، وزارت صنعت معدن و تجارت نیز در نظر دارد زیرساخت‌های لازم برای رشد تولید دانش بنیان را فراهم و حمایت کند که از جمله این سیاست گذاری ها باید به در اختیار قرار دادن فضاهای صنعتی و سوله‌ها از ۳۶ ماه تا ۴۸ ماه به بخش دانش بنیان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: توجه به تولید دانش بنیان از آن جهت برای ما حائز اهمیت است که آینده صنعت کشور به این سمت و سو حرکت می‌کند و جهت‌گیری ما هم بر همین امر تاکید دارد.

مقیمی با اشاره به موضوع مصرف انرژی و هزینه‌های سنگین آن بر بخش تولید که این روزها مورد توجه و درخواست ویژه تولید کنندگان قرار گرفته است بیان کرد: وقتی در خصوص انرژی در صنعت صحبت می‌کنیم همه توجه‌ها به سمت و سوی تولید برق می‌رود در حالی که مصرف بهینه انرژی باید مورد توجه قرار بگیرد.

این مسئول ادامه داد: در سال گذشته ١٧٠ مگاوات برق در خود واحدها صنعتی تولید شده و به این عدد در سال جاری، ١٣٨ مگاوات اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۷ درصد برق کشور در بخش صنعت صرف شده است، ادامه داد: از این میزان ۶٧ درصد در الکتروموتورهای بخش صنعت مصرف شده که می‌شود با راهکارهایی، صرف جویی هایی در مصرف اعمال گردد که در نهایت سهم قیمت تمام شده تولید را هم کاهش داد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به این مسئله که در برنامه ششم توسعه و نیز در برنامه هفتم به نوسازی و بازسازی صنعت تاکید شده و این عامل روی کاهش مصرف برق اثر دارد مطرح کرد: نوسازی منجر به کاهش آلایندگی می‌شود و طبق تفاهم نامه‌ای که با اداره محیط زیست داریم شرکت‌هایی که آلودگی زیست محیطی کمی داشته باشند می‌توانند از تسهیلات با سود ۴ درصد این صندوق استفاده کنند.

وی ادامه داد: از طرفی شرکت‌هایی که ماشین آلات تولید داخل استفاده کنند و آلایندگی کمتری نیز داشته باشند و در کنار این مسئله کاهش مصرف انرژی را هم در برنامه‌های خود شامل شوند می‌توانند از تسهیلات صندوق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهره مند شوند.

معاون وزیر سمت با اشاره به تلاش دولت برای راه‌اندازی شرکت‌هایی که تولید خود را متوقف کرده‌اند و رفع مشکلات آنها تاکید کرد: دولت در راه اندازی واحدهای متوقف توجه ویژه دارد و از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا امروز بیش از ٣۴٠٠ واحد صنعتی به چرخه تولید برگشته که آمار نسبتاً خوبی است و این فعالیت باید گسترده‌تر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: سهم قزوین از این عدد یعنی در راه اندازی مجدد کارخانه‌ها قابل توجه است ولی نرخ شرکت‌های متوقف شده در استان قزوین از میانگین کشور خیلی پایین‌تر است؛ از طرفی در کشور ۶٨٠ واحد تولیدی وجود دارد که با تأمین مواد اولیه می‌توانند بین ٢٠ تا ۴٠ درصد رشد تولید داشته باشند.

مقیمی با اشاره به مسئله تأمین مالی که یکی از دغدغه‌های اصلی تولید کنندگان را شامل می‌شود گفت: در مسئله تأمین مالی راه حل فقط بانک نیست و باید از این تصور عبور کرد، ما در این زمینه صندوق تأمین مالی از طریق بورس را پیگیری می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در خاتمه یادآور شد: ایجاد شهرک‌های صنفی می‌تواند کمک کند که صنوف به طور متمرکز فعالیت کنند و ما بتوانیم خدماتی که به بخش صنعت ارائه می‌کنیم را به این بخش نیز ارائه دهیم.

کد خبر: ۲۵۶٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha