۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۳
اقتصاد منطقه یورو در آستانه رکود

اقتصاد منطقه یورو در آستانه رکود

تورم در منطقه یورو در اکتبر گذشته ۰.۱ درصد به صورت ماهانه افزایش یافت.

به گزارش بازار، بانک ملی قطر در گزارشی اعلام کرد که منطقه یورو با توجه به شرایط سخت مالی و انقباض عمیق در بخش تولید، سال ۲۰۲۳ را در شرایط رکود به پایان خواهد رساند.

این بانک در گزارش هفتگی خود نوشت: اقتصاد کلان فعلی منطقه یورو در آستانه رکود است؛ و با وجود بهبود در چرخه تولید که ممکن است تا حدی کاهش هزینه‌های مصرف کننده را کاهش دهد و به اقتصاد آن کمک کند تا از رکود در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ خارج شود، همچنان منقبض و ضعیف است.

این گزارش می‌افزاید که از سال ۲۰۲۲، اقتصاد منطقه یورو به دلیل باد مخالف ناشی از افزایش قیمت انرژی، تشدید بی سابقه سیاست پولی، عدم اطمینان در سراسر جهان و تقاضای ضعیف خارجی تحت حداکثر فشار قرار گرفته است.

براساس این گزارش رشد اقتصادی در چهار فصل گذشته ضعیف بوده و تولید ناخالص داخلی واقعی ۰.۱ درصد رشد داشته است. همچنین انتظارات برای دوره آتی همچنان تیره و تار است و احساسات تجاری در بخش‌های مختلف به پایین‌ترین سطح خود از زمان همه‌گیری کووید-۱۹ رسیده که انتظار می‌رود بیشتر فعالیت‌ها در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ کاهش یابند.

از سوی دیگر داده‌ها در اروپا نشان داد که افزایش قیمت خدمات و مواد غذایی عامل اصلی افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده در منطقه یورو در اکتبر گذشته بوده است، در حالی که اداره آمار اروپا تأیید کرد که تورم سالانه به‌شدت کاهش یافته است.

یورواستات اداره آمار اتحادیه اروپا، اعلام کرد که تورم در ۲۰ کشوری که از ارز واحد استفاده می‌کنند، پس از افزایش ۰.۱ درصدی قیمت‌ها در ماه اکتبر، به ۲.۹ درصد به صورت سالانه کاهش یافته است.

بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی اروپا می‌خواهد تورم را در میان مدت روی ۲.۰ درصد نگه دارد و نرخ‌های بهره را به سطوح بی سابقه افزایش دهد تا رشد قیمت‌ها را کاهش دهد که در عین حال رشد اقتصادی در منطقه یورو را هم تضعیف کرده است.

کد خبر: ۲۵۶٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha