۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
استفاده از پهپاد برای پایش دکل‌های برق
توانیر اعلام کرد

استفاده از پهپاد برای پایش دکل‌های برق

مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال توانیر گفت: از پهپادها برای پایش وضعیت دکل‌های انتقال و فوق توزیع و اجرای پایلوت سامانه هوشمند نگهداری و تعمیرات استفاده می‌شود.

به گزارش بازار، مجتبی علیرضاپور با بیان اینکه نظارت بر بهره‌برداری از تجهیزات شبکه انتقال و فوق توزیع بر عهده دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال توانیر است، ادامه داد: دو سال اخیر و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و رویکرد وزیر نیرو، در صنعت برق وحدت فرماندهی بسیار خوبی ایجاد شد.

وی افزود: معاونت انتقال شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران توانیر نیز در جهت پایداری شبکه و جلوگیری از خاموشی به جهت خرابی تجهیزات اقدام‌هایی را انجام داد که آماده و تعمیرکردن خطوط و پست‌ها و اصلاح و بهینه‌سازی از جمله آن‌ها بود.

مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال خاطرنشان کرد: بیش از ۱۳۳ هزار کیلومتر خط و حدود ۳۱۲ هزار مگاوات آمپر ظرفیت منصوبه و چند هزار پست، در سراسر کشور، وجود دارد که حفظ و نگهداری آن‌ها نیازمند حساسیت و پیچیدگی خاص بهره‌برداری شبکه است.

وی ادامه داد: در همین زمینه با برنامه‌ریزی و اقدام‌های پیشگیرانه در نگهداری و تعمیرات و بهینه‌سازی پیش از اوج بار سال ۱۴۰۲، (با وجود استمرار بسیار زیاد گرما) شبکه انتقال و فوق توزیع از شرایط خوبی برخوردار شد و در دفتر فنی انتقال از این تجربه‌ها برای اقدام در اوج بار سال آینده بهره خواهیم برد.

مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال، بهره‌گیری از دانش روز در حوزه اقدام‌های جاری به‌منظور آمادگی شبکه را نقشی تعیین‌کننده دانست و افزود: آغاز بهره‌گیری از پهپادها به‌منظور پایش وضعیت دکل‌های فشارقوی و همچنین اجرای پایلوت سامانه هوشمند ازجمله این اقدام‌ها است.

علیرضاپور در باره عملکرد استفاده از پهپاد در خطوط انتقال و فوق توزیع، گفت: از سال گذشته دستورالعملی ابلاغ شد که در آن شرکت‌های برق منطقه‌ای ملزم به انجام بازدید پهپادی حداقل ۱۰ درصدی با اولویت خطوط فرامنطقه‌ای، تبادلی شمال به جنوب کشور، مناطق سخت‌گذر شدند.

وی ادامه داد: همچنین با استفاده از سامانه هوشمند تشخیص عیوب و بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی همه عیوب اخذ شده با پهپاد در حداقل زمان آنالیز می‌شوند، به این صورت که این پهپادها بر فراز خطوط به پرواز درمی‌آیند و در مقایسه با بازدید فیزیکی که توسط یک فرد انجام شود بسیار قابل‌اتکا، دقیق‌تر و ایمن‌تر است.

مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال با اشاره به تهیه سامانه یکپارچه هوشمند نگهداری و تعمیرات خطوط گفت: این سامانه که در تسریع رفع عیب تجهیزات کلیدی و فوریت در بازیابی تجهیز بسیار تأثیرگذار است، برای نخستین‌بار در سطح کشور با همراهی شرکت برق منطقه‌ای کرمان در دستور کار قرار گرفت.

علیرضاپور خاطرنشان کرد: فاز نخست آن در تعدادی از خطوط شرکت برق منطقه‌ای یزد به‌ صورت پایلوت انجام شد و پس از موفقیت‌آمیز بودن در برق منطقه‌ای کرمان نیز در حال پیگیری و انجام است.

وی ادامه داد: در سال‌های آتی نیز این سامانه در بخش‌های پست، حفاظت، مخابرات راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال گفت: این سامانه به‌تدریج در حال یکپارچه‌سازی بوده و قائم به شخص نیست و صداقت اقدام‌ها انجام‌شده را بررسی می‌کند، تاریخچه و حافظه‌ای ثبت‌شده از تعمیرات انجام‌شده را خواهیم داشت و پراکندگی حوادث را ارائه می‌دهد.

علیرضاپور خاطرنشان کرد: در ضمن در کنار این سامانه، برای نخستین‌بار دفتر فنی، به سمت ایجاد سامانه هوشمند حوادث (که متکی به همین اطلاعات است) رفته است که در سال جاری به نتایج اولیه پایلوت آن خواهیم رسید.

کد خبر: ۲۵۶٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha