۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
حمایت بانک ها و شهرداری ها از بافت های فرسوده بهتر از قبل| هیچ شهرداری پشت درب اتاق معطل نمی ماند
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با بازار اعلام کرد

حمایت بانک ها و شهرداری ها از بافت های فرسوده بهتر از قبل| هیچ شهرداری پشت درب اتاق معطل نمی ماند

آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده هم به نفع ساکنان و هم به نفع شهرداری ها است گفت: حمایت بانک ها و شهرداری ها از بافت های فرسوده بهتر از قبل است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: قرار است امسال در طرح کلید به کلید ۱۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده سراسر کشور نوسازی و احیاء شود. بر اساس طرح کلید به کلید ساکنان بافت‌های فرسوده می‌توانند واحد مسکونی خود را با یک واحد نوساز یا زمین دولتی با احتساب ۴۰ درصد تخفیف معاوضه کنند.

این اقدام اگر چه در نوع خود برای اولین بار است که رخ می دهد اما به گفته مدیر عامل بازآفرینی شهری ایران به نفع مردم و ساکنان محله ها خواهد بود و این اقدام در حقیقت با نظر موافق ساکنان صورت می گیرد.

در آئین‌نامه اجرایی طرح نوسازی کلید به کلید (کلید به زمین) آمده است که متقاضیان باید سند رسمی ۶ دانگ داشته باشند، به همین جهت مالکان متقاضی این طرح که سند غیررسمی یا سند قولنامه‌ای در اختیار دارند با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک محل زندگی خود در رابطه با سنددار کردن املاک خود اقدام کنند

او با بیان اینکه در طرح کلید به کلید در بافت‌های‌ فرسوده شهری (طرح کلید به زمین) سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری‌ ایران‌ همیاری و همکاری کامل دارند معتقد است در آئین‌نامه اجرایی طرح نوسازی کلید به کلید (کلید به زمین) آمده است که متقاضیان باید سند رسمی ۶ دانگ داشته باشند، به همین جهت مالکان متقاضی این طرح که سند غیررسمی یا سند قولنامه‌ای در اختیار دارند با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک محل زندگی خود در رابطه با سنددار کردن املاک خود اقدام کنند.

افرادی که ملک‌ آنها در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌ نام تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران نسبت به ثبت اسناد مالکیت ملک خود اقدام کنند

آئینی با اشاره به بند «م» تبصره قانون بودجه امسال و ماده ۹ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در رابطه با سند دار کردن املاک تصرف‌ شده در سکونتگاه‌های غیررسمی، یادآور شد: افرادی که ملک‌ آنها در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارد، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌ نام تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران نسبت به ثبت اسناد مالکیت ملک خود اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا نواقص طرح کلید به کلید بررسی و برطرف شده است؟ تاکید کرد: این طرح برای اولین بار است که عملیاتی و اجرا می شود. بنابراین افرادی که در محله ها و بافت های فرسوده زندگی می کنند می توانند از این طرح بهره مند شوند.

اینکه اعلام شده است ۱۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده سراسر کشور در طرح کلید به کلید گنجانده شده است بدین معنی نیست که این ۱۰ هزار مسکن جای مشخص و نقطه مشخصی داشته باشد بنابراین احتمال دارد در هر نقطه ای از کشور این طرح اجرایی شود

او با اشاره به اینکه آئین نامه اجرایی طرح کلید به کلید در دولت مصوب و دستور العمل آن ابلاغ شده است ادامه داد: به هر حال این طرح مقدمات فنی سنگینی دارد و به ازاء هر خانه باید یک قرارداد مبادله شود. اینکه اعلام شده است ۱۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده سراسر کشور در طرح کلید به کلید گنجانده شده است بدین معنی نیست که این ۱۰ هزار مسکن جای مشخص و نقطه مشخصی داشته باشد بنابراین احتمال دارد در هر نقطه ای از کشور این طرح اجرایی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با حضور در سومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری گفت: در برنامه بازآفرینی شهری، اعضای شورای اسلامی شهرها به عنوان سفیران بازآفرینی هستند که از یک طرف حمایت‌های دولت و شهرداری‌ها را برای مردم تبیین کرده و از سوی دیگر مطالبات شهروندان را پیگیری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که مردم با بسیاری از قوانین و مصوبات در زمینه بازآفرینی و نوسازی مسکن آشنا نیستند، اظهار کرد: پرداختن به این مهم نیازمند یک جهاد تبیین است تا مردم با حقوق خود آشنا شوند.

حمایت دولت، شهرداری ها و بانک ها از احیای بافت فرسوده بهتر از قبل شده است. حمایت شورای عالی شهرسازی بی نظیر است و با بسته های تشویقی شهرداری ها قطعا روند نوسازی بهتر هم خواهد شد

آئینی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری ها و بانک ها از احیای بافت فرسوده حمایت می کنند؟ گفت: حمایت دولت، شهرداری ها و بانک ها از احیای بافت فرسوده بهتر از قبل شده است. حمایت شورای عالی شهرسازی بی نظیر است و با بسته های تشویقی شهرداری ها قطعا روند نوسازی بهتر هم خواهد شد. هیچ شهرداری این روزها پشت درب اتاق بنده معطل نمی ماند و همه جوره در خدمت آنها هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که اکنون بسته‌های تشویقی در چهار محور اجرا می‌شود، توضیحاتی در خصوص این بسته‌ها ارایه کرد و در ادامه افزود: دلیل موفقیت شهرهایی که نام بردم این است که شهرداری‌های این شهرها بسته تشویقی مناسب با شرایط بومی خودشان تدوین کرده‌اند. در شهرهایی که بسته تشویقی اجرا شده، شاهد جهش در صدور پروانه‌ها هستیم برای مثال در شهر تهران این رشد ۳ برابر شده است. این بسته‌های تشویقی باید هر ۶ ماه یک بار ارزیابی شده و در صورت وجود نقاط ضعف اصلاح شوند.

نوسازی بافت فرسوده هم به نفع مردم و هم به نفع شهرداری ها است. چرا که به عنوان مثال وقتی آپارتمان جدیدی در محله ای که در محدوده بافت فرسوده است احداث می شود راحت تر خرید و فروش می شود. از سوی دیگر وقتی یک واحد مسکونی نوسازی می شود شهرداری ها راحت تر می توانند عوارض و نوسازی دریافت کنند

وی ادامه داد: قطعا بدانید که نوسازی بافت فرسوده هم به نفع مردم و هم به نفع شهرداری ها است. چرا که به عنوان مثال وقتی آپارتمان جدیدی در محله ای که در محدوده بافت فرسوده است احداث می شود راحت تر خرید و فروش می شود. از سوی دیگر وقتی یک واحد مسکونی نوسازی می شود شهرداری ها راحت تر می توانند عوارض و نوسازی دریافت کنند. قطعا این واحدها به لحاظ استحکام نیز بهتر از واحدهای مسکونی است که بازسازی و احیاء نشده اند.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم، بازسازی ۱۸۱ هزار واحد فرسوده در استان‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است تصریح کرد: تا پایان سال جاری ۸۱ هزار واحد نوسازی شده بافت فرسوده تحویل متقاضیان خواهد شد. ۱۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر هم در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

بر اساس بند م تبصره ۱۱ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲ متقاضیان دریافت سند در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین تا پایان اسفندماه فرصت ثبت‌نام در سامانه ارایه تسهیلات بافت فرسوده را دارند

به گفته وی، بر اساس بند م تبصره ۱۱ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲ متقاضیان دریافت سند در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین تا پایان اسفندماه فرصت ثبت‌نام در سامانه ارایه تسهیلات بافت فرسوده را دارند.

وی با بیان این که برای تشویق بیشتر بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در این بافت‌ها بسته‌های تشویقی گوناگونی تدوین و مصوب شده است، عنوان کرد: در بخش نوسازی مسکن طی این دوسال بیش از ۱۶۱ هزار و ۱۴۷ واحد پروانه نوسازی مسکن در محدوده بافت‌های فرسوده صادر شده و بیش از ۵۱ هزار واحد نیز به بهره‌برداری رسیده است. علاوه بر این که این واحدها نوسازی شده‌اند ظرفیتی جدید برای تولید مسکن نیز فراهم شده است.

آئینی تاکید کرد: توجه به نوسازی بافت‌های فرسوده و ترغیب و تشویق مردم، سازندگان و پیمانکاران به اهمیت نوسازی این بافت‌ها و همچنین ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی مورد تاکید دولت سیزدهم است.

حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در محدوده بافت‌های ناکارآمد وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر در این بناها ساکن هستند

او ادامه داد: در دولت سیزدهم با توجه به شناخت دقیقی که از بازآفرینی به دست آمده راهبردهای متفاوتی نسبت به گذشته اتخاذ شد. اولین راهبرد کلیدی حفظ جان انسان‌ها است. بر اساس آمار، حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در محدوده بافت‌های ناکارآمد وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر در این بناها ساکن هستند و در صورت عدم توجه به این موضوع در صورت وقوع زلزله شاهد بم دیگری خواهیم بود. بنابراین، چاره‌ای جز شتاب دادن به نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شهری نداریم.

کد خبر: ۲۵۶٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      0 0
      من ملکی را دربافت فرسوده دارم حاضرم بفروشم خریدار نیست
    • جهادی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      0 0
      بافت های فرسود.وقدیمی.جایگاه معتادان متحجر.و دوذدان معتاد.مثل عقرب خاکی می باشند.یک عده ای ب بافت قدیم می نوازند. در شهر شیراز در محله گودرون ویا تاریخی فرهنگی .جرعت نداری برای نیم ساعت در آن محله اتراق کنی .معتاد دخل از روزگاران در می آورد باید دولت بردیذل. بگذارد و با خاک یک سان کند واز نو مردم شروع کنند.ب ساختن..و.و
    • شریفی GB ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
      0 0
      سلام. ضمن تشکر و قدردانی . منطقه ده شهرداری تهران خیابان کمیل کماکان در طرح تفضیلی است و ساکنین بافت فرسوده در بلاتکلیفی و خطرات آتی
    • علی US ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      0 0
      ما الان شیش نفریم توی یه خونه 140 متری که پنجاه سال بیشتر قدمت داره واقعا اذیتیم . جامون نیست. کاش یه وامی بهمون بدن ک حداقل تخریبش کنیم دو طبقه بسازیمش.