۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
داستان ادامه دار تعطیلی تنها کارخانه شیر در ایلام
یادداشت؛

داستان ادامه دار تعطیلی تنها کارخانه شیر در ایلام

ایلام- «استان ایلام در حالی یکی از قطب های تولید شیر در کشور است که سال های زیادی است تنها کارخانه شیر استان در تعطیلی به سر می برد» ای جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: استان ایلام به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری در کشور سهم بسزایی در تولید شیر و لبنیات دارد، به گونه‌ای که وجود دامداری‌های مختلف و عشایر استان باعث شده ایلام یکی از قطب‌های اصلی تولید شیر با کیفیت در کشور باشد؛ لازم به ذکر است استان ایلام در حالی یکی از قطب‌های تولید شیر به شمار می‌رود که به دلیل نبود کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی بیش از ۸۰ درصد شیر منطقه به دیگر نقاط کشور ارسال می شود.

متاسفانه سیاست‌های غلط در گذشته در حوزه دامپروری استان باعث شده که دامداری به عنوان صنعتی بزرگ به رغم پتانسیل‌های موجود در استان راه‌اندازی نشود و به تبع همین امر سبب شده کارخانجات بزرگ لبنی در استانی که مهد کشاورزی و دامداری بوده احداث نشوند، به عبارتی دیگر ریشه مشکلات عدم توسعه یافتگی استان ایلام در تولید محصولات لبنی به نبود کارخانه‌ و فراوردهای لبنی در استان ایلام باز می‌گردد.

تعطیلی تنها کارخانه شیر ایلام

البته استان ایلام در گذشته از یک کارخانه شیر برخوردار بود، با اینکه این کارخانه کفاف تمام تولیدات دامی استان را نمی‌داد اما همچنان امیدی برای جلوگیری از خام فروشی شیر با کیفیت استان، اشتغال‌زایی و توسعه دامداری در این منطقه به شمار می‌رفت، با این حال چندی از احداث و راه‌اندازی تنها کارخانه شیر استان ایلام نگذشته بود که خبر تعطیلی این کارخانه در اقصی نقاط استان ایلام پیچید.

واقعا جای سوال است چگونه در استانی که سالانه بیش از هزاران تن شیر تولید می‌کند و شغل بیشتر مردم آن نیز دامداری است، هیچ‌ گونه کارخانه فرآورده لبنی وجود ندارد و همواره دسترنج مردم زحمت کش این استان محروم با قیمتی ناچیز به سایر استان‌های همجوار ارسال می‌شود

هم اکنون نیز بیش از هفت سال است که از تعطیلی کارخانه شیر می‌گذرد و به رغم وعده‌های متعدد از جانب مسئولان هنوز هم چاره‌ای برای حل این مشکل اندیشیده نشده و کارخانه شیر ایلام واقع در شهرک صنعتی شهر ایلام که به دلایل نامعلومی از ادامه فعالیت خودداری کرد به طور کامل تعطیل است.

داستان ادامه دار تعطیلی تنها کارخانه شیر در ایلام

واقعا جای سوال است چگونه در استانی که سالانه بیش از هزاران تن شیر تولید می‌کند و شغل بیشتر مردم آن نیز دامداری است، هیچ‌ گونه کارخانه فراورده لبنی وجود ندارد و همواره دسترنج مردم زحمت کش این استان محروم با قیمتی ناچیز به سایر استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

لزوم احداث فرآورده‌های لبنی در استان

به گفته کارشناسان سال‌هاست سعی و تلاش مسئولان در اقصی نقاط کشور جلوگیری از خروج محصولات تولیدی در حوزه‌های مختلف به ویژه دامی به صورت خام بوده است.

اگر در سطح استان کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی راه‌اندازی شود و تولیدات دامی به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی استان به درستی مورد بهره برداری قرار گیرند، علاوه بر اینکه می‌تواند بر تامین نیاز داخلی، مواد اولیه، نیروی کار و بازار فروش تاثیر گذار باشد بلکه موجب کاهش قیمت تمام شده محصولات نیز شود

از این رو راه‌اندازی واحدهای فرآوری در قالب صنایع کوچک به منظور اشتغال‌زایی و بهره‌برداری هرچه بیشتر از محصولات تولیدی یکی از موانع اصلی خروج محصولات تولیدی به صورت خام است که باید در استان ما نیز مورد توجه قرار گیرد.

از سوی دیگر احداث صنایع لبنی در ایلام منجر به اشتغالزایی، سودآوری برای دامداران، کوتاه کردن دست دلالان، جلوگیری از فروش و قاچاق دام، رونق دامپروری و دامداری، جلوگیری از مهاجرت روستائیان و توسعه استان ایلام برعهده دارد.

همچنین اگر در سطح استان کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی راه‌اندازی شود علاوه بر اینکه شیر دامداران به قیمت واقعی خریداری می‌شود بلکه هزینه‌ای نیز بابت انتقال آن دیگر به دامداران تحمیل نمی‌شود.

لازم به ذکر است تولید لبنیات در حالی در ایلام به صورت محدود و سنتی انجام می‌شود که اگر در سطح استان کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی راه‌اندازی شود و تولیدات دامی به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی استان به درستی مورد بهره برداری قرار گیرند، علاوه بر اینکه می‌تواند بر تامین نیاز داخلی، مواد اولیه، نیروی کار و بازار فروش تاثیر گذار باشد بلکه موجب کاهش قیمت تمام شده محصولات نیز شود.

استان ایلام به لحاظ شرایط جغرافیایی و پیشینه تاریخی در حوزه دامداری و کشاورزی جزو مناطق بسیار مستعد است، از این رو احداث کارخانجات تولیدی محصولات لبنی در این استان قابلیت بسیار بالایی در توسعه و ایجاد اشتغال داشته و صنعت لبنیات به عنوان صنعتی کارآمد و موثر در مباحث اقتصادی است که باید به طور ویژه مورد توجه مسئولان استانی در دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد.

کد خبر: ۲۵۶٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha