۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
تقسیم بازار به نمادهای دولتی و نمادهای مردمی!
بازار گزارش می دهد؛

تقسیم بازار به نمادهای دولتی و نمادهای مردمی!

در حال حاضر بازار سرمایه نسبت به خبرهای منفی خنثی شده و با وجود اینکه موضوع جریمه بانک ها و چالش نرخ خوراک مطرح است بازار واکنش متفاوت داشته که ناشی از عملکرد متفاوت نمادهای دولتی و مردمی است.

بازار؛ گروه بورس: همه انتظار یک خبر مهم یا یک جریان پول عجیب یا چیزی شبیه این را برای حرکت بازار دارند اما گاهی اوقات می‌توان به این جمع‌بندی رسید که فشرده‌تر شدن یک فنر یا تجمیع چند رویداد مهم می‌تواند در فضایی که قیمت‌ها در شرایط خوبی قرار گرفته‌اند باعث حرکت بازار شود. در حال حاضر نیز اخبار و اتفاقات می تواند به عنوان کمک‌های جدی و مهم برای بازار نام برد.

برخی بر این عقیده اند که در این هفته بازار چند اتفاق و رویداد بسیار مهم را پشت سرگذاشت؛ نخست شایعات مربوط به صلح در غزه بود که خیال بازار را آسوده‌تر می‌کرد دومین رشد بازارهای جهانی و بهبود آمارها است که فضای منطقی از کاهش نرخ بهره بود که امیدواری را به بازارهای جهانی بازگرداند و سومی که به نظر از بقیه مهمتر بود شایعه درباره گروه خودرو و تصمیمات خاص دولت در مورد این گروه اعم از جدی شدن تجدید ارزیابی، فروش دارایی و عرضه در بورس کالا بوده است.

به گفته امیر کاویانی سرانه فروش حقیقی هنوز بیش از سرانه خرید حقیقی است و جمع اردهای تجمیعی فروش از تجمیعی خرید هم بیشتر است، از طرف دیگر بدنه کندل‌های شاخص کل ضعیف شده، به همین دلیل فعلا خبری از روند صعودی بورس نیست

در آن سو یک تصمیم در بانکی ها همه چیز را به هم ریخت. شکل اول این بود که تاثیر منفی اثر سود و زیانی در بانک‌ها داشت که البته از هفته بعد این موضوع شفاف می‌شود اما بعد منفی بیشتر این ماجرا نشان می‌دهد دولت
امیر کاویانی، سرمایه‌گذار و تحلیلگر با اشاره به اینکه ارزش معاملات بین ۳ تا ۴ هزار میلیارد متوقف مانده، گفت: سرانه فروش حقیقی هنوز بیش از سرانه خرید حقیقی است و جمع اردهای تجمیعی فروش از تجمیعی خرید هم بیشتر است، از طرف دیگر بدنه کندل‌های شاخص کل ضعیف شده، به همین دلیل فعلا خبری از روند صعودی بورس نیست.
او با تاکید بر اینکه چرخش پول باعث نوسان سهام می شود و درنتیجه روند قوی شکل نمی‌گیرد مگر این که با سهامدار عمده توافق شده باشد، تصریح کرد: پول‌های بزرگ منتظر بودجه هستند تا سیاست انبساطی یا انقباضی دولت را بفهمند.
کاویانی با بیان اینکه در بخش دیگر بحث مولدسازی و فروش اموال نیازمند رونق بورس است، اظهار کرد: ۸۰ درصد اقتصاد دست دولت بوده و با تغییر قوانین، نرخ بهره، تغییر مدیران بر بازار تاثیر می گذارند، به همین دلیل دولت برای اجرای مولدسازی باید رونق را بازار دهد.
وظیفه سازمان بورس این است که به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه خود به حفظ حقوق سهامداران کمک کند و در این راستا گام بردارد. طی چند هفته گذشته اتفاقات و رویدادهای مختلف رخ داد و سازمان بورس اقدامی نکرده و در شرایط فعلی باید جنبه نظارتی خود را بپذیرد.

داستان تفاوت رشد نمادهای بزرگ و کوچک

اگر یکی دو روز حجم کم شد و یا افت نسبی داشته باشد شاید در کوتاه مدت نشانه برگشت به دوران آرامش بازار است و پول‌ها کمی احتیاط می‌کنند اما در یک روند میان‌مدت و بلندمدت این موضوع نمی‌تواند سیگنال مناسبی برای جهت دهی در بازار باشد. در هفته های اخیر شاخص‌های اصلی بازار یعنی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن تغییر چندانی نداشتند. ارزش معاملات خرد هم در حدود ۴ هزار میلیارد تومان مانده و تقریبا روی میانگین این چند وقت اخیر حرکت کرده است. تقریبا خودرویی ها بازار گروهی یا صنعت محور بود و نمادهایی که مثبت بودند یا صف خرید شدند، البته از همه‌ی گروه‌ها یا صنایع تک سهم ها مثبت بودند که بیشتر از نمادهای کوچک و متوسط بودند.

حسن کاظم‌زاده معتقد است که به تازگی حقوقی‌ها در حال تشکیل و اصلاح پرتفو هستند. این نمی‌تواند به معنی شروع روند صعودی یا رشد باشد، اما می‌توان ادعا کرد قیمت‌های فعلی اکثر سهم‌ها جای افت خاصی ندارند

حسن کاظم‌زاده، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه سال ۹۹ یک اصطلاحی بین بورسی‌ها مطرح می شد که دولت سهم‌های خودش را پروژه کرده و بالا می‌برد، گفت: پالایشگاه‌ها، بانک‌ها، فلزاتی‌های بزرگ، خودرویی‌ها، هلدینگ‌های بزرگ از جمله نمادهایی بودند که در آن مقطع رشد زیادی کردند و هر روز صف خرید می‌شدند. بورسی‌ها به این نمادها به اصطلاح سهام دولت می‌گفتند. سهم‌های دیگر اما اکثرا از اواخر خرداد ۹۹ به بعد دیگر نتوانستند رشد خاصی بکنند، سهامی که به آنها سهام مردم می‌گفتند.
او با بیان اینکه سال ۹۹ سهم‌های دولتی پرواز کردند و بیش از سه سال است که به سقف تاریخی نرسیده اند، افزود: به تازگی حقوقی‌ها در حال تشکیل و اصلاح پرتفو هستند. این نمی‌تواند به معنی شروع روند صعودی یا رشد باشد، اما می‌توان ادعا کرد قیمت‌های فعلی اکثر سهم‌ها جای افت خاصی ندارند.
او با اشاره به تاثیر خبرهای اخیر بر بازار سرمایه گفت: دولت بانک‌های دولتی و خصوصی را مکلف کرده بود که به طرح مسکن ملی وام دهند. این وام به دلیل عدم وجود متقاضی پرداخت نشده است. حالا دولت به دلیل عدم پرداخت وام به متقاضیانی که نبودند، بانکها را جریمه مالیاتی کرده است. این جریمه‌ها بیشتر به ابزاری برای تهدید بانک‌ها برای پرداخت وام‌های تکلیفی در آینده است و شاید در نهایت بانک‌ها بتوانند از جریمه رها بشوند. البته در نهایت چه جریمه پرداخت شود یا نشود و چه این وام‌ها پرداخت بشود یا نه، این سیاست منجر به چاپ پول و تورم خواهد شد.
به گزارش بازار، یکی بحث ابلاغ نرخ‌های قانونی گاز برای ۵ ماهه نخست امسال و دومی هم این خبر جریمه ی بانک‌ها. قبلا وقتی اخباری از این دست از سوی دولت به بازار ترزیق می‌شد، علاوه بر صنعت مذکور، بقیه صنایع را نیز درگیر می‌کرد. اما انگار بازار از منفی خسته شده است و دیگر آنچنان عکس‌العمل منفی به این دست اخبار نشان نمی‌دهد. اگر در روزهای آتی نیز شاهد عکس‌العمل‌های منفی نباشیم می‌توان امیدوار بود یک رشد دیگر در نمادهای مردمی اتفاق بیافتد.
از طرف دیگر اخبار مربوط به گروه خودرو درباره تجدید ارزیابی، فروش دارایی‌ها و یا افزایش نرخ و فروش محصول یا محصولات در بورس کالا یا هر سه می‌تواند عاملی برای جهش احتمالی این صنعت و سپس بازار شود و این دقیقاً نکته ای است که می‌تواند سرآغاز یک حرکت خاص برای بازار شود

کد خبر: ۲۵۵٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یونس کریمی IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
      2 0
      سلام و عرض ادب با دو قطبی کردن بازار فکر نکنید مردم ترغیب میشوند و پول بی زبان خود را به شما می‌سپارند امیرالمومنین علیه السلام فرمودند مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود سال 99 برای مردم بس است.
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
      0 0
      تکلیف نمادهای نطامی مثل خصدرا چی میشه که 10ساله سودی نداده وارزش سهم شده یک پنجم