۲ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
وضعیت بازار مسکن خارج از اختیار وزارت راه است/در بحرانی‌ترین شرایط بازار مسکن قرار داریم
وزیر راه و شهرسازی:

وضعیت بازار مسکن خارج از اختیار وزارت راه است/در بحرانی‌ترین شرایط بازار مسکن قرار داریم

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی باز هم اظهارات چند روز پیش خود را مبنی بر اینکه التهاب بازار مسکن ناشی از بازارهای موازی است گفت: وضعیت حال حاضر بازار مسکن خارج از اختیار وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه تولید ۲۰ هزار مسکن ملی میان وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه وضعیت حال حاضر بازار مسکن خارج از اختیار وزارت راه و شهرسازی است گفت: التهاب بازار مسکن ناشی از بازارهای موازی است و ما نیز به عنوان یک تابع متاثر از وضعیت اقتصاد کلان هستیم و سال‌هاست که کشور این وضعیت را تجربه کرده است که مسکن تحت تاثیر بازارهای موازی قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در هر دولتی اراده خانه‌دار کردن مردم وجود داشته و موضوع اصلی بحث تسهیل‌گری ساخت مسکن است تاکید کرد: ایجاد جریان‌ پایدار تولید مسکن و تسهیل‌گری برای خانه‌دار شدن مردم وظیفه دولت‌ها بوده است بنابراین این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است و به پایدارسازی تولید مسکن ایمان قلبی داریم.

در حال حاضر در یکی از بحرانی‌ترین شرایط بازار مسکن قرار داریم و در این شرایط نباید هیجان‌زده شویم و تصمیمات هیجانی بگیریم

اسلامی همه باید بدانیم که در این شرایط اقتصادی، حوزه اقتصاد کلان و بازارهای موازی عامل اصلی التهاب‌سازی در بازار مسکن هستند تاکید کرد: همواره با هجوم منابعی که مردم برای حفظ سرمایه خود به بازار مسکن وارد می‌کنند مواجه هستیم و همین یک عامل برای رشد قیمت ها می شود. اما موضوعی که باید به آن اذعان کرد این است که در حال حاضر در یکی از بحرانی‌ترین شرایط بازار مسکن قرار داریم و در این شرایط نباید هیجان‌زده شویم و تصمیمات هیجانی بگیریم. 

باید تاکید کنم که در طول پنج سال گذشته کمترین میزان ساخت و ساز واحدهای مسکونی به میزان ۳۰۰ هزار واحد در سال بوده

وی افزود: روند تولید و عرضه مسکن در کشور دو آدرس مشخص دارد که بررسی این روند از طریق میزان پروانه‌های صادر شده و میزان سرمایه‌گذاری‌هایی است که رخ داده است. پس باید تاکید کنم که در طول پنج سال گذشته کمترین میزان ساخت و ساز واحدهای مسکونی به میزان ۳۰۰ هزار واحد در سال بوده است. این در حالی است که بر اساس طرح جامع مسکن نیاز جامعه ۹۰۰ هزار واحد در سال اعلام شده که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد متعلق به مناطق روستایی است.

اسلامی گفت: تفاضل این دو عدد را در قالب بحث طرح اقدام ملی مسکن مطرح کردیم که در نهایت منجر به این شد که ۴۰۰ هزار مسکن ملی احداث شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده که تا پایان آبان ماه پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد اظهار امیدواری کرد: امسال پرونده مسکن مهر به غیر آن واحدهایی که دارای مشکل هستند بسته خواهد شد.

اسلامی درباره تامین مالی در بخش مسکن اظهار داشت: بانک‌ها سال گذشته هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه دادند که ۶۸ هزار میلیارد تومان آن یعنی کمتر از ۸ درصد به بخش مسکن رسیده است. با مذاکراتی که با رئیس جمهوری داشتیم قرار بر این شده است که امسال ۲۰ درصد تسهیلات بانکی به ساخت مسکن اختصاص یابد یعنی اگر صد هزار میلیارد تومان هم به بخش مسکن تسهیلات داده شود باید ۵۰ درصد آن به بخش ساختمان و ۵۰ درصد دیگر به بخش مسکن اختصاص یابد که در این صورت با آورده مردم و انبوه‌سازان چرخه مالی قابل توجهی در بازار ایجاد می شود.

وی همچنین از افتتاح اولین سری واحدهای مسکن ملی از تیر ماه جاری خبر داد و گفت: باید برای سری جدید مسکن ملی حرکت جهشی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تسهیلاتی را فراهم کردیم تا تمام پروژه‌های نیمه تمام مسکونی به حرکت دربیاید، اظهار داشت: به دنبال این هستیم که به پروژه‌های نیمه تمام تسهیلات ارائه دهیم تا هر چه سریعتر پروه‌های راکد را به تولید برسانیم و ساخت و ساز را از رکود خارج کنیم. بحث ضمانت ۲۵ درصدی اخذ تسهیلات برای سازندگان برداشته شده است همچنین مشکل مبلغ مقطوع بیمه و مالیات را برای سازندگان رفع کردیم.

اسلامی با اشاره به نوسازی بافت فرسوده گفت: طبق آمار عملکرد، از دهه ۷۰ تا به امروز بافت فرسوده پیشرفت ۵۰ درصدی داشته که البته در اجرای این پروژه هم با موانعی مواجه هستیم که اولین مانع بحث ریزدانگی در بافت فرسوده‌ است که اجرای آن به مشارکت مردمی نیاز دارد.

به گفته وی، در سال گذشته ۲۷ هزار نفر در کشور در بحث نوسازی بافت فرسوده تقاضا داشتند که ۱۲ هزار نفر آنها به بانک معرفی شدند. همین ۴۵ هزار واحد برای پشتوانه پروژه نوسازی بافت فرسوده احداث کردیم.

کد خبر: ۲۵٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha