۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
رشد سرمایه گذاری در بازار مسکن منفی است/ ارزش بازار مسکن ۲.۵برابر بازار سرمایه
رئیس اتاق بازرگانی تهران:

رشد سرمایه گذاری در بازار مسکن منفی است/ ارزش بازار مسکن ۲.۵برابر بازار سرمایه

خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه ارزش بازار سرمایه ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان محاسبه شده ارزش بازار مسکن ۱۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۲.۵ برابر بازار سرمایه بوده است گفت: رشد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن منفی است..

به گزارش خبرنگار بازار، مسعود خوانساری در مراسم امضای تفاهمنامه تولید ۲۰ هزار مسکن ملی میان وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه رشد سرمایه گذاری در بخش مسکن مسکونی در سالهای ۹۷ و ۹۸ منفی بوده است گفت: درحالی که ارزش بازار سرمایه ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است اما ارزش بازار مسکن ۱۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۲.۵ برابر بازار سرمایه بوده است. این آمار نشان می دهد که تا چه حد بازار مسکن می تواند برای اقتصاد کشور و اشتغال موثر و مفید باشد.

وی با اشاره به اینکه GDP کشور(تولید ناخالص داخلی) در پایان سال ۹۸ حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شد اضافه کرد: رشد سرمایه‌گذاری واقعی در سال ۹۸ در بازار مسکن ۳.۴- دهم درصد و در سال ۹۷ بالغ بر منفی ۹.۴ درصد بوده است. پس این آمارها نشان می دهد که رشد سرمایه‌گذاری دو سال پیاپی در بازار مسکن منفی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مسکن، خوراک و پوشاک سه بخش مهم اقتصاد هر کشور است و این سه بخش، بخش‌هایی هستند که خانوارها با هر درآمد سرانه‌ای آخرین سنگری است که ممکن است آن را ترک کنند اظهار داشت: مهمترین بخش‌هایی که پیشران اقتصاد محسوب می‌شوند و معمولا آخرین بخشی هستند که دچار آسیب می‌شوند مسکن، خوراک و پوشاک هستند.

در سال ۱۳۵۰ با احداث شهرک اکباتان، صنعتی سازی مسکن در کشور آغاز شد اما در حال حاضر به شدت از ترکیه عقب افتاده ایم

خوانساری ادامه داد: در سال ۱۳۵۰ با احداث شهرک اکباتان، صنعتی سازی مسکن در کشور آغاز شد اما در حال حاضر به شدت از ترکیه عقب افتاده ایم.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه مسکن می‌تواند پیشران حرکت اقتصادی باشد، گفت: پس از ۴۰ سال هنوز به صورت سنتی مسکن‌سازی می‌کنیم و همین الان در تهران اخذ پروانه ساختمانی یک سال زمان می‌برد و ساخت مسکن در سه هزار متر چهار سال به طول می‌انجامد.

وی تاکید کرد: در بحث نوسازی بافت فرسوده به غیر از سال‌های ۷۳ و ۷۴ و در دوره شهرداری کرباسچی این اقدام در نواب کار جدی با یک مقدار نواقص شروع شد. اما پس از آن دیگر کاری جدی در بخش نوسازی بافت فرسوده انجام نداده ایم.

وی خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی بارها برای مشارکت در بافت فرسوده اعلام آمادگی کرد و پیشنهاد داد اما مورد توجه جدی قرار نگرفت. پس باید توجه داشت که در عمده بخش مسکن بخش خصوصی حضور دارد و دولتی‌ها و خصولتی‌ها کمتر فعال هستند.

کد خبر: ۲۵٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha