۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
عملکرد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ بهتر می‌شود
گلدمن ساکس اعلام کرد

عملکرد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ بهتر می‌شود

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد: عملکرد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ به‌واسطه رشد زیاد درآمد و اطمینان از اینکه بدترین افزایش نرخ‌های بهره نیز در حال حاضر به پایان رسیده است، فراتر از حد انتظارات خواهد بود.

به گزارش بازار، گلدمن ساکس که یک بانک سرمایه‌گذاری است، پیش‌بینی کرده است: اقتصاد جهان در سال آینده به‌طور متوسط سالانه ۲٫۶ درصد رشد خواهد کرد که این نرخ بالاتر از پیش‌بینی ۲٫۱ درصدی اقتصاددانان است. گلدمن ساکس می‌گوید که انتظار می‌رود آمریکا با رشد تخمینی ۲٫۱ درصدی دوباره از دیگر بازارهای توسعه‌یافته پیشی بگیرد.

این بانک همچنین بر این باور است که بخش عمده‌ای از فشار ناشی از سیاست‌های انقباضی پولی و مالی پایان‌یافته است.

فدرال رزرو آمریکا برای کاهش تورم فزاینده کارزار افزایش تهاجمی نرخ بهره خود را از مارس ۲۰۲۲ آغاز کرد، زیرا در آن زمان تورم به بالاترین سطح خود طی ۴۰ سال گذشته رسیده بود. پنج‌شنبه گذشته، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که هنوز نسبت به اینکه فدرال رزرو اقدامات کافی برای مقابله با تورم انجام داده باشد اطمینان ندارد و پیشنهاد کرد که ممکن است افزایش نرخ بهره ضروری باشد.

گلدمن ساکس اعلام کرد: بعید است که سیاست‌گذاران در بازارهای توسعه‌یافته نرخ بهره را تا قبل از نیمه دوم سال ۲۰۲۴ کاهش دهند، مگر اینکه رشد اقتصادی ضعیف‌تر از حد تخمین زده شود. این بانک خاطرنشان کرد که تورم در کشورهای گروه ۱۰ و اقتصادهای بازار نوظهور نیز به کاهش خود ادامه داده است و انتظار کاهش بیشتر هم وجود دارد.

اقتصاددانان گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده‌اند: کاهش تورم سال جاری در سال ۲۰۲۴ هم ادامه داشته باشد و تورم پایه متوالی از ۳ درصد کنونی به محدوده متوسط ۲ تا ۲٫۵ درصد در سراسر کشورهای گروه ۱۰ به‌استثنای ژاپن کاهش یابد.

این بانک سرمایه‌گذاری همچنین انتظار دارد که فعالیت کارخانه‌های جهانی از رکود اخیر بهبود یابد، زیرا در سال جاری بادهای مخالف تولید از بین خواهند رفت. گلدمن خاطرنشان کرد که فعالیت‌های تولیدی جهانی به دلیل بازگشت ضعیف‌تر از حد انتظار در تولید چین و بحران انرژی اروپا، و همچنین چرخه موجودی کارخانه‌ها که در سال گذشته مجبور به اصلاح بیش‌ازحد خود بودند، کاهش‌یافته است.

بااین‌همه یان هاتزیوس، اقتصاددان ارشد در گلدمن ساکس باور دارد که همچنان خطر رکود وجود دارد و احتمال رکود اقتصادی ۱۵ درصدی در آمریکا را نباید نادیده گرفت. در ماه سپتامبر، این بانک پیش‌بینی خود برای رکود اقتصادی آمریکا را براساس کاهش تورم و بازار کار انعطاف‌پذیر از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش داده بود. به گفته هاتزیوس فعالیت تولیدی جهانی در سال آینده باید به دلایل مختلفی نظیر عادی شدن الگوی هزینه‌ها و تثبیت نسبت موجودی کارخانه‌ها به تولید ناخالص داخلی تا حدودی از رکود سال ۲۰۲۳ بهبود یابد.

تولید جهانی در بیشتر ایام سال در رکود بوده است. شاخص S&P Global از فعالیت‌های تولیدی در سراسر جهان در ماه سپتامبر به ۴۹٫۱ رسید. عدد زیر ۵۰ نشان‌دهنده انقباض در فعالیت است. علاوه بر این، شاخص مدیران خرید تولیدی Caixin/S&P Global چین در اکتبر از ۵۰٫۶ در سپتامبر به ۴۹٫۵ کاهش یافت که اولین انقباض از ماه جولای به بعد است.

درحالی‌که افزایش نرخ‌ها و سیاست‌های مالی همچنان بر رشد اقتصادهای گروه ۱۰ تأثیر می‌گذارد، هاتزیوس مطمئن است که بدترین فشارها در حال حاضر به پایان رسیده است. اقتصاددانان همچنین خاطرنشان کردند که انتظار می‌رود هر دو منطقه یورو و انگلیس به دلیل از بین رفتن شوک گازی پس از حمله روسیه به اوکراین شتاب قابل‌توجهی در حدود ۲ درصد تا پایان سال آینده را در رشد درآمد واقعی داشته باشند.

کد خبر: ۲۵۵٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha