۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
تکلیف دولت برای تسویه بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه کشاورزان
بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور؛

تکلیف دولت برای تسویه بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه کشاورزان

نمایندگان مردم در مجلس دولت را مکلف کردند تا طی ۵ سال بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه کشاوران، روستاییان و عشایر را پرداخت کند.

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه ۲۳ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ب) اصلاحی ماده ۲۹ این لایحه با ۱۴۲ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

حسن لطفی در جریان بررسی این بند در مخالفت با آن گفت: در این بند توقف بدهی دولت پیش بینی نشده، کمیسیون تلفیق باید حد یقفی برای این موضوع پیش بینی کند. درخواست داریم تکالیفی مشخص کنید که بدهی دولت در سال دوم یا سوم متوقف شود.

فرهاد بشیری نیز در موافقت با بند مذکور ضمن تاکید بر لزوم تسریع در تکمیل کمربندی پاکدشت گفت: انتظار از نمایندگان برای توجه به حقوق بازنشستگان بحق است، لذا از رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم مطالبات بیمه ها را پرداخت کنند، زیرا در صورت عدم پرداخت نمی توانند خدمات لازم را ارائه نمایند.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در جریان بررسی این بند عنوان کرد: این حکم در لایحه دولت نیز آمده بود، پذیرفته ایم بدهی هایی که به صورت سنواتی از دولت های قبل به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی ایجاد شده، را پرداخت و در بودجه سنواتی پیش بینی کنیم. اهتمام دولت این است که نهادهای مالی را سرپا نگه دارد، لازمه این موضوع انضباط مالی دولت و نهادهای مالی است، این حکم گامی در این راستا محسوب می شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم نهادهای مالی را به جایگاه واقعی آنها برسانیم، گفت: این حکم یک بسته است و باید اتفاقاتی نیز در صندوق ها رخ دهد، زیرا می تواند قانون بحران باشد، باید بتوانیم صندوق های بازنشستگی را احیا کنیم، امیدواریم صندوق های بازنشستگی را طی این دوره به نهاد مالی پایدار تبدیل کنیم.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: آغاز اجرای برنامه هفتم همانند لحظه تحویل سال است و اتفاق خاصی با آغاز آن در لحظه رخ نمی دهد؛ قرار نیست از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۳ بارش منابعی صورت بگیرد و دولت تمامی بدهی های خود را پرداخت کند. اگر این انتظار ایجاد شود، هر قدمی برداریم نمی توانیم ذینفعان را راضی کنیم، باید منابع را براساس واقعیات پیش بینی کنیم.

وی تصریح کرد: صندوق هایی داریم که با مشکلات مالی جدی مواجه هستند و اگر دولت بدهی خود را پرداخت نکند، نمی توانند سرمایه گذاری داشته باشند.

براساس بند (ب) ماده ۲۹ لایحه مذکور؛ دولت مکلف است در طول برنامه و در قالب بودجه های سنواتی نسبت به تأدیه بدهی حسابرسی شده خود (وفق بند «ه» ماده (۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی) به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اقدام نماید. تمام وجوه پرداختی و کمک های دولت به صندو قهای بازنشستگی، مازاد بر سهم کارفرمایی و سهم دولت و همچنین کلیه تضامین قانونی تأدیه نشده، به عنوان تأدیه بدهی دولت محسوب می شود.

صندوق بازنشستگی فولاد نیز در صورت طلب قانونی از دولت مشمول این حکم است. هرگونه کمک دولت در قالب بودجه سنواتی مازاد بر بدهی ها نیز به عنوان مطالبه دولت محسوب می شود. ایجاد هرگونه تعهد جدید برای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بدون تامین منابع در طول برنامه ممنوع می باشد. دیون موضوع این بند باید بعد از کسر کمک های دولت در قوانین بودجه سنواتی به تأیید سازمان حسابرسی کل کشور رسیده باشد.

در ادامه نمایندگان به بررسی بند الحاقی به بند (ب) ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه پرداختند اما به دلیل عدم تصویب آن، بند مذکور برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

براساس بند الحاقی بند (ب) ماده ۲۹ این لایحه؛ مؤسسه صندوق بازنشستگی و وظیفه کارکنان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با کلیه اسناد، وظایف، اختیارات، تعهدات و دارایی ها از جمله اموال منقول و غیرمنقول سهام، امتیازات موجودی اوراق و سایر حقوق و مستخدمین خود به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل می گردد. اعتبارات لازم برای پرداخت حقوق کارکنان بازنشسته مستمری وظیفه بگیر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در اعتبارات سالانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش بینی و لحاظ می گردد. نحوه تأمین منابع لازم برای تودیع تعهدات اعم از بدهی ها و کسری صندوق از محل اموال و حقوق مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به تصویب هیأت وزیران می رسد.

تبصره - دولت و دستگاه های اجرائی ذیربط مکلفند تمامی تعهدات سالانه خود به کلیه صندوق های بازنشستگی را به صورت کامل در قوانین بودجه سنواتی منعکس نموده و پرداخت آن اجتناب ناپذیر میباشد.

کد خبر: ۲۵۵٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی گروسی IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
      0 0
      نمایندگان محترم مجلسس شماها تنها نماینده کارمندان وبارنشستگان لشکری کشوری نیستید نماینده مابانشستگان تامین اجتماعی وکارگران هم هستید پس چرا بفکر همسان سازی مانیستید فقط برای برنامه هفتم اسمی ازبازنشستگان تامین اجتماعی نیاوردید ایا ماجزوه ایران نیستیم
    • محمدعلی محمدیان IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
      0 0
      سلام از دولت محترم و نمایندگان مجلس تقاضا داریم چرا حقوق بازنشستگانیکه از دستگاههای دولتی واجرایی بازنشسته شدند با حقوق بازنشستگانیکه از شرکت های دولتی مثل ایران‌خودرو و سایپا وغیره بازنشسته شدند ،از زمین تا آسمان حقوق متفاوت است لازم بذکر است بنده که با 35سال سابقه و مدرک لیسانس وبا شغل کارشناسی ماهانه 12میلیون تومان در یافتی میدارم در صورت تیکه برادرم و آشنائیان دیگر اینجانب حداقل از 17میلیون تا 35میلیون تومان با مدرک دیپلم وبا شغل کار گر حقوق دریافت میکنند آیا واقعا این قانون انصاف است مگر خانواده اینجانبان چه گناهی کردند وهم چنین در دوران سالمندی منجر به طلاق میشوند که عامل آن دولت ومجلس است که به این قضیه مهم بی تفاوت هستند.لذا خواهشاً رسیدگی بفرمایید و واقعا خسته شدیم هم چنین از معوقه25%باقی مانده از سال1400 بلاتکلیف مانده است
    • مهدی DE ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
      0 0
      پرداختی برای همه اقشار،نقدی وفوری اعمال میشود متاسفانه برای بازنشستگان تامین اجتماعی به ماهها و سالیان آینده محول میشود. از3سال قبل معوقات همسانسازی پرداخت نشده و تکرارأ اعلام کرده اندکه این نمه وآن ماه واریزی هنگفت و شگفت انگیز برای بازنشستگان خواهد بود، منتهی تاکنون 3سال میگذرد وهیچ خبر درست و راستی منتشر تشده و دروغ پشت دروغ از رسانه ها مختلف درفضای مجازی نشر وپخش میشود، درعمل واجرا هیچ موردی مشاهده نشده است. خواسته های بازنشستگان، 2ماه عیدی همانند دوران اشتغال، افزایش حقوق برابر مصوبات وقوانین اسلامی کار، حذف2%ماده 89 که درفیشهای حقوقشان بناحق کسر میشود، پرداخت بدهیهای دولت به تامین اجتماعی که درجهت پرداخت معوقات متناسب سازی بازنشستگان اجرایی شود.