تکلیف دولت برای توسعه و بهبود زیست بوم فناوری در کشور
بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور؛

تکلیف دولت برای توسعه و بهبود زیست بوم فناوری در کشور

نمایندگان مردم در مجلس دولت را مکلف کردند به منظور جذب و توانمندسازی نخبگان در جهت بهبود هوش مصنوعی بارالکترونیکی، زیست مهندسی و فناوری‌های عصبی، مغز و علوم شناختی و ... اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه ۲۲ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ث) ماده ۹۹ اصلاحی لایحه مذکور درباره ارتقاء نظام علمی، فناوری و پژوهشی با ۱۵۴ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بنابراین گزارش محمدحسن آصفری در مخالفت با این بند گفت: وظیفه معاونت علمی و فناوری است که با استفاده از بخش خصوصی و دولتی در راستای توسعه هوش مصنوعی، زیست بوم، بار الکترونیکی و ... فعالیت کند بنابراین اینکه در برنامه مشخصا به چند مورد اشاره شود احتمالاً دلیل خاصی دارد بنابراین باید پرسید آیا به دنبال گرفتن اعتبار ویژه برای طرح و پروژه خاصی هستند؟ و باید گفت این ترکیب جزء مواردی است که به اصطلاح بودار است و می‌تواند مشکل‌ساز شود.

وی افزود: این ترکیب دولت را ملزم می‌کند اعتبارات دیگر بخش‌ها همچون بخش‌های عمرانی را کاهش دهد تا بتواند برای این بخش تأمین اعتبار کند بنابراین نام بردن از چند مورد مشخص به معنای کندن چاله برای آنها است لذا معتقدم این کار شبهه‌ناک است و از نمایندگان می‌خواهم اجازه دهند خود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این مسئله ورود کند.

همچنین علیرضا سلیمی در موافقت با بند مذکور گفت: مقام معظم رهبری در بند (۹) سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه از عنوان پیشران استفاده کردند اما سوال این است که ما از ابتدای برنامه تاکنون چند بار به مسئله پیشران پرداخته‌ایم بنابراین باید گفت فقط چند بار به مسئله پیشران صرفاً در همین ماده اشاره شده است.

وی افزود: همچنین گفته شده با مشارکت بخش خصوصی این اقدام صورت گرفت یعنی بخش خصوصی را در حوزه‌های پیشران فعال کنیم ضمن آن که ۶ حوزه مورد تأکید قرار گرفته چرا که آینده از آن هوش مصنوعی، ریزفناوری‌ها و ... است لذا تأکید بر این ۶ مورد به معنای منحصر شدن بر آنها نیست و صرفاً بحث اولویت مطرح است و در نهایت گفته شده باید از ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سقف بودجه استفاده شود و از آنجا که سقف بودجه مطرح است مشکل مالی و اصل ۷۵ قانون اساسی نیز پیدا نخواهد کرد. در نهایت باید تأکید کنم بند مذکور شب قدر مصوبه برنامه هفتم خواهد بود بنابراین بسیار مهم است.

بنابراین گزارش در ادامه یکسری اصلاحات عبارتی توسط رئیس مجلس در این بند صورت گرفت.

براساس بند (ث) ماده ۹۹ اصلاحی لایحه مذکور؛ دولت (معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و دستگاه‌های اجرایی ذیربط) مکلف است با هدف تأمین زیرساخت یکپارچه مورد نیاز در جهت بهبود زیست بوم فناوری در حوزه های پیشران و اقتدار آفرین، جذب و توانمندسازی نخبگان و تسهیل دسترسی به زیرساخت ها با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان، در حوزه‌های زیر در سقف بودجه مصوب اقدامات لازم را انجام دهد:

۱- هوش مصنوعی

۲- بار الکتریکی(کوانتوم)

۳ - زیست مهندسی

۴- مواد و ساخت پیشرفته

۵- ریزفناوری و میکروالکترونیک

۶- فناوری های عصبی، مغز و علوم شناختی

آئین‌نامه اجرائی این بند ظرف سه ماه توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با همکاری سازمان تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

کد خبر: ۲۵۵٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha