۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
۱۰۰۰ درصد سود فقط برای حقوقی‌ها
ابهام در واگذاری عرضه اولیه سودده؛

۱۰۰۰ درصد سود فقط برای حقوقی‌ها

بخشی از سهام شرکت سپرده امروز در سکوت خبری برای معامله گران حقوقی عرضه شد.

به گزارش خبرنگار بازار، امروز چهارشنبه عرضه اولیه یک شرکت بنیادی و سودده در بورس انجام شد، شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه که با نماد سپرده در بازار فرابورس عرضه شد. نکته مهم اینجاست که این عرضه تنها برای معامله گران با کد حقوقی بودو حقیقی ها حق نداشتند این نماد با ارزش را خریداری کنند.

در روز ابتدایی این عرضه، این نماد با سود ۱۰۱۰ درصدی، سودی عجیب را به حساب سهامداران خود واریز کرد، تعداد معاملات در این نماد عدد ۴۱ بود که نشان از انحصاری بودن آن دارد.

در پیام ناظر فرابورس در روز گذشته آمده است:پیرو پذیرش شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سهامی عام) در بازار دوم فرابورس ایران، نماد معاملاتی شرکت مذکور (سپرده۱) روز چهارشنبه مورخ ۲۵/۱۰/۱۳۹۸ در بازار دوم فرابورس ایران گشایش می یابد.

سپرده نمادی است که با ۱۵۰  میلیارد سرمایه در بازار فرابورس معامله شد، شرکت سپرده گذاری از همگروه شرکت های فراکاب ( بورس های چهار گانه کشور بورس، فرابورس، انرژی و کالا )است .

شرکت سپرده یکی از بهترین نمادهایی است که عملیات روزانه چهار بورس کشور را به طور انحصاری در اختیار دارد. یعنی رشد آن وابسته به رشد بورس بوده و همواره یکی از سودده ترین نمادها در آینده خواهد بود.

سهامداران این شرکت عبارتند از:   سازمان بورس مالک ۵ % با ۷۵ میلیون سهم، بورس تهران مالک ۵% با ۷۵ میلیون سهم، بورس کالا مالک  ۵%   با ۷۵ میلیون سهم، بورس انرژی مالک ۵% با ۷۵ میلیون  سهم

  فرابورس مالک  ۴/۷۸ % با ۷۲ میلیون سهم، ۶۳ کارگزاری مجموعا مالک ۱۸%، سهامداران حقیقی با ۲۷/۲% به تعداد ۳۷۲/۷۹۵/۴۷۸ سهم  و همچنین دیگر سهامداران شامل:   بانک ها و گروه های مالی سهامداران شرکت سپرده هستند.

بانک هایی که مستقیم یا با واسطه سهامدار این نماد طلایی هستند عبارتند از: بانک سامان، انصار، مسکن، صنعت و معدن، تجارت، ایران زمین، سپه، کشاورزی، ملت، بانک رفاه کارگران. همچنین گروه سرمایه گذاری سایپا نیز از سهامداران عمد این نماد با ارزش هستند.

نکته جالب اینجاست سازمان بورس بارها بر افزایش عرضه اولیه شرکت های خوب و پربازده تاکید کرده و آن را گامی در مردمی شدن بورس دانسته است اما بر عکس آن عمل می کند. اخیرا نیز بحث های زیادی بر عرضه اولیه های دیگر در بازار شده است که تاکنون در حد حرف باقی مانده است.

عرضه اولیه در بورس علاوه بر افزایش عمق بازار و مردمی تر شدن اقتصاد باعث رونق بیشتر بورس و تشویق مبتدیان تازه وارد در بورس می شود.

کد خبر: ۲٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha