۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
ورود دانش بنیان ها به صنعت| گره های تولید به جای دندان با علم باز می شود
بازار گزارش می دهد؛

ورود دانش بنیان ها به صنعت| گره های تولید به جای دندان با علم باز می شود

ساری- ورود شرکت های دانش بنیان برای گره گشایی از صنعت آینده اقتصاد مازندران را زیبا و نویدبخش کرده است تا به جای بهره گیری از روش های غیرمنطقی و غیرکارشناسی، از علم برای حل مسائل کمک گرفته شود.

بازار؛ گروه استان ها: در حال حاضر ۱۱۰ شرکت دانش بنیان در استان مازندران فعال است که با تولید ۷۴۰ نوع محصول گام های ارزنده ای را برای گره گشایی از تولید و صنعت در استان و کشور برداشته اند و از خروج میلیون ها دلار ارز جلوگیری کرده اند.

توجه به اقتصاد دانش پایه از محورهای اصلی سیاست های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود و نخبگان و دانشمندان مازندران تلاش کرده اند تا با ورود به مسائل صنعتی برای گره گشایی از این بخش و رونق تولید گام بردارند.

یک محقق مازندرانی که در زمینه میکرولوژی صنعتی فعالیت می‌کند، گفت: به دلیل عشق به وطن از فرانسه برگشتم و در حوزه دانش بنیان و طراحی میکرو ارگانیسم‌ ها که در کارهای صنعتی نیز کاربرد دارد، فعالیت می کنم و می تواند گره‌ ای از صنعت حل کند و آلایندگی را رفع کند.

یک محقق: همچنین این شاخه دانش حدود پنج سال به صنعت نیز راه یافته است، هرچند در مارکتینگ خاورمیانه به جایگاه مورد نیاز نرسیدیم اما گام‌های اساسی در این رشته در کشور برداشته شده است

شهرام احمدی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان این که دانش میکروبیولوژی ۱۰ سالی است به دانشگاه ورود پیدا کرده‌ است، افزود: همچنین این شاخه دانش حدود پنج سال به صنعت نیز راه یافته است، هرچند در مارکتینگ خاورمیانه به جایگاه مورد نیاز نرسیدیم اما گام‌ های اساسی در این رشته در کشور برداشته شده است.

احمدی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ فرایند دانش بنیان شدنی شرکت انجام شده است، افزود: تیم‌ های عملگرا و کاربردی وارد تیم‌ های پژوهشی شده است زیرا در دانشگاه‌ ها تاکنون تئوری محور بوده است ودر این هسته تلاش کردیم، ارتباطی بین دانشگاه و صنعت ایجاد کنیم.

ارتباط دانشگاه و صنعت ضعیف است

وی با بیان اینکه دانشگاه باید با صنعت ارتباط داشته باشد و استادان نیز به این حوزه ورود پیدا کنند، گفت: متاسفانه ارتباط صنعت با دانشگاه تاکنون ضعیف بوده و صنعت نیز به دانشگاه اعتماد ندارد و کار را به دانشگاهیان نمی‌ سپارند.

ورود دانش بنیان ها به صنعت| گره های تولید به جای دندان با علم باز می شود

این محقق با اظهار اینکه دانشگاه نسل چهارم و جدید چالش محور هستند، یادآور شد: صنعت باید چالش‌ های فراروی را برای حل به دانشگاه بدهد و دانشگاه با تشکیل تیم‌ هایی نسبت به حل این مسائل اقدام کند.

وی با بیان اینکه با تلاش این شرکت دانش بنیان چند آنزیم تولید شده است و این تولیدات در شوینده‌ ها نیز کاربرد دارد، ادامه داد: برخی از آنزیم‌ ها در صنعت چرم سازی و برخی نیز در صنعت داروسازی کاربرد دارند و با تلاش محققان وارد فاز تولید صنعتی تولید دارویی از آنزیم‌ ها شدیم.

این محقق گفت: وقتی که دیدیم صنعت ما را تحویل نمی‌گیرد با بضاعت خود اقدام به تولید و دانش بنیان کردن تولیدات کردیم و یکی از طرح‌ های این شرکت به صورت مشترک با کشور فرانسه در حال انجام است و این نشان می‌ دهد که باید به جوانان بیشتر بها بدهیم.

هسته فناور نانو فناوری زیست گستر نیز از دیگر شرکت‌های دانش بنیان استان مازندران است که در آن جوانان نخبه و خلاق گرد هم آمده‌ اند و برای رفع چالش‌ های فراروی صنعت برنامه‌ ریزی می‌ کنند. این هسته فناور در سال ۱۳۹۶ مجوز فعالیت خود را کسب کرده است و اعضای آن را ترکیبی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان نخبه تشکیل می‌دهند.

حمایت هسته های فناور از دانشجویان نخبه

عضو هسته فناور با بیان اینکه این هسته فناور زمینه اشتغال و فعالیت دانشجویان این رشته را فراهم می‌ کند، ادامه داد: در حال حاضر در این هسته شش نخبه را حمایت می‌ کنیم تا بتوانند وارد بازار کار شوند تا بتوانیم برای تامین و تولید محصولات مورد نیاز کشور تلاش کنیم.

احمدی در گفت وگو با خبرنگار بازار تهیه طرحی برای جلوگیری از تقلب در حوزه گوشت حلال را از جمله پروژه ها ذکر کرد . گفت: این طرح در سال ۹۶ به عنوان طرح تحقیقات فناورانه و بر اساس اعلام نیاز سازمان غذا و دارو استان مازندران طراحی شده است و بنا شد تا بتوانیم کیت تشخیصی سریعی را بسازیم تا آزمایشگاه کنترل مواد غذایی استان بتواند محصولات غذایی دارای منشا گوشتی را از منظر وجود و یا عدم وجود گوشت گراز بررسی کند.

وی با عنوان این که جشنواره شهید احمدی روشن زمینه‌ ای را فراهم آورد تا گروه‌ های دانشجویی و نخبه بتوانند فاز طراحی صنعتی این کیت را انجام دهند، افزود: باید در فاز بعدی باید ۱۰ کیت را تحویل معاونت غذا و دارو بدهیم تا بتوانیم تاییدیه سازمان غذا و داروی کشور را بگیریم.

حفظ ارزش پول ملی، رونق تولید، توسعه صادرات غیر نفتی، پرهیز از واردات کالاهای غیراساسی، افزایش حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تاثیرات مستقیمی بر زندگی و معیشت اقشار مختلفی خواهد داشت

طرح هی مختلفی با همراهی شرکت های دانش بنیان در مازندران در دست اجرا است و برخی از آن از سوی دستگاه های اجرایی و صنعت تقاضا شده است. حفظ ارزش پول ملی، رونق تولید، توسعه صادرات غیر نفتی، پرهیز از واردات کالاهای غیراساسی، افزایش حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تاثیرات مستقیمی بر زندگی و معیشت اقشار مختلفی خواهد داشت.

ورود دانش بنیان ها به صنعت| گره های تولید به جای دندان با علم باز می شود

دشمنان نظام مقدس اسلامی نیز با درک اهمیت اقتصاد سال‌ هاست که تحریم‌ های ظالمانه و ناجوانمردانه‌ای را علیه ما اعمال می‌کنند، از این رو دانشمندان و متخصصان تلاش می‌ کنند با بومی‌ سازی تولیدات برای مقابله به این تحریم‌ها گام بردارند.

تهیه ۵۳ بسته برای حمایت از نخبگان

محمد آزادبخت رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران نیز با اشاره به برپایی جشنواره احمدی روشن برای شناسایی و حمایت از نخبگان گفت: بنیاد ملی نخبگان ۵۳ بسته حمایتی برای حمایت از نخبگان دارد و طرح شهید احمدی روشن یکی از آن است.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار افزود: در این طرح یک استاد راهور با ۴ تا ۱۰ دانشجوی نخبه هسته‌ ای را تشکیل می‌ دهند و اگر طرح مورد تایید قرار گیرد،حمایت از آنان می شود، گفت: این هسته های دانشجویی مسائل صنعتی رابررسی و رفع می کند.

وی از تشکیل ۲۰ هسته فناور خبر داد و گفت: این هسته‌ ها مسائل را شروع کرده‌ اند و برخی از آنان به پایان رسیده است.

طبق آمارهای رسمی در استان مازندران ۲ هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد. سهم صنعت از مجموع اشتغال های موجود در مازندران ۳۰ درصد است.

کد خبر: ۲۵۵٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha