۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
برقراری صادرات نفت کردستان عراق از ترکیه تا ۳ روز آینده

برقراری صادرات نفت کردستان عراق از ترکیه تا ۳ روز آینده

وزیر نفت عراق اعلام کرد که صادرات نفت منطقه کردستان عراق از خاک ترکیه تا ۳ روز دیگر از سر گرفته می‌شود.

به گزارش بازار، حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق امروز یکشنبه گفت که کشورش با ترکیه درباره ازسرگیری صادرات نفت از میادین منطقه کردستان در شمال عراق ظرف سه روز آینده به تفاهم رسیده است.

وزیر نفت عراق بر تمایل به ازسرگیری تولید و صادرات از میادین منطقه کردستان عراق به دلیل اهمیت این امر در تامین درآمدهای مالی بودجه دولت فدرال در بغداد تاکید کرد.

درآمدهای صادراتی نفت حدود ۸۰ درصد بودجه سالانه دولت منطقه کردستان عراق را تشکیل می‌دهد و اقتصاد عراق به شدت به صادرات نفت خام وابسته است که بیش از ۹۰ درصد درآمد این کشور را تشکیل می‌دهد.

خط لوله نفت که از منطقه کرکوک عراق تا بندر جیهان امتداد دارد، تنها مسیر صادراتی نفت خام تولید شده توسط میادین نفتی شمال عراق است.

عبدالغنی به اهتمام دولت عراق برای یافتن سازوکارهای مناسب از سرگیری تولید و صادرات نفت از میادین منطقه کردستان عراق اشاره کرد.

ترکیه در ۲۵ مارس گذشته پس از صدور حکمی در یک پرونده داوری توسط اتاق بازرگانی بین المللی مبنی بر الزام ترکیه در پرداخت غرامت به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار به بغداد در ازای صادرات نفت بدون مجوز در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، ترکیه پمپاژ نفت از طریق خط لوله صادر کننده نفت از شمال عراق را متوقف کرد.

به دنبال این اتفاق، ترکیه کار تعمیر و نگهداری این خط لوله نفت را آغاز کرد که حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز از آن عبور می‌کند که حدود ۱۰ درصد از صادرات نفت عراق و ۰.۵ درصد از عرضه جهانی نفت را شامل می‌شود.

آلپ ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی ترکیه ماه گذشته گفت که بازرسی از خط لوله نفت بین عراق و ترکیه به پایان رسیده است و این خط لوله به زودی از نظر فنی آماده بهره برداری خواهد شد.

در همین حال روز جمعه شرکت نفت نروژی DNO اعلام کرد که تا رفع مشکل تاخیر در پرداخت‌ها که حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود، از تولید نفت و صادرات آن از طریق خطوط لوله در منطقه کردستان عراق خودداری خواهد کرد.

پیش از این، انجمن صنعت نفت منطقه کردستان عراق (اپیکور) گزارش داده بود که بستن خط لوله منطقه کردستان عراق به ترکیه در ماه مارس موجب شد عراق، دولت منطقه کردستان عراق و تولیدکنندگان نفت حدود هفت میلیارد دلار از درآمدهای صادراتی خود را از دست بدهند.

کد خبر: ۲۵۵٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha