۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
استراتژی معاملاتی جدید در بورس برای نوسان گیری
بازار گزارش می دهد؛

استراتژی معاملاتی جدید در بورس برای نوسان گیری

در حال حاضر کارشناسان معتقدند که سرمایه گذاران در بورس نمادهای با اصلاح زیاد یا سودآور می خرند و همین مسأله منجر به استراتژی معاملاتی جدید نوسان گیران بازار شده است.

بازار؛ گروه بورس: بازار در روزهای اخیر عملکردی نوسانی داشته و با کمک بازارساز در برخی ساعت ها عملکرد بهتری داشته و بعد دوباره به جای اول برگشته است و همین موضوع باعث شده امیدواری‌ به بازار کاهش یابد، زیرا علی رغم حمایت‌ها تمایلی برای رشد شاخص کل بورس نیز وجود ندارد.

سمت و سوی جو روانی در بازار

یک جو روانی خاص برای بازار این هفته وجود دارد و آن جلوگیری از افت بیشتر است زیرا سرمایه گذاران منتظر اوضاع بهتری هستند تا کمی از این فضای رکودی اخیر فاصله بگیرد تا دو جریان حجم و ارزش معاملات مثبت شوند و خود را در حد و حدود هفته قبل حفظ کنند و همچنان بالای ۴۰۰۰ میلیارد بمانند البته روز یک شنبه ارزش معاملات به زیر ۴ هزار میلیارد تومان هم رسید.

مورد دوم تقاضای خریداران است که اتفاق بسیار مهمی برای بازگشت شاخص کل بورس است زیرا نشان دهد که بازار ریسک چندانی ندارد تا در مثبت‌ها نیز خریدار پیدا شود. وقتی دو جریان حجم و ارزش معاملات در بازار جاری باشد می‌توان به روزهای پیشرو امید قوی‌تر و بیشتری داشت.

شهیر محمدنیا معتقد است که بسیاری از شرکت‌ها فارغ از جریان بنیادی که دارند به واسطه اصلاح اخیر مورد توجه هستند و در مقابل شرکت‌هایی که شاید در این مدت اصلاح چندانی نداشته اند اما گزارش‌ها، قیمت و جریان سودآوری آنها مثبت بوده مورد توجه سرمایه گذاران بازار هستند

در هفته های اخیر بار دیگر اخبار سیاسی و تحولات جنگ و مواردی از این دست بازار را به حالت رکود برده بود، هرچند دیگر خبری از آن ترس اولیه افزایش تنش نیست و آرامش نسبی در فضای سیاست برقرار است، اما باید در چنین شرایطی اخبار اقتصادی و کدال برجسته شود تا جریان جدیدی در بازار رقم بزند.

به نظر تحولات مهمی هم برای صنایع و شرکت‌ها و همچنین جریان توجه بازار به نرخ ارز رویدادهای مهم وجود ندارد و چشم بازار به تحولات جدید اقتصادی ناشی از توافقات در سفرهای خارجی رییس جمهور و خبرهای بودجه ای هستند که نقش مهمی در بازار سرمایه و ریسک‌ های آن دارد.

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مواردی که بین فعالان بازار در جریان است مسیر گردش پول در بین تک سهم ها است.

شهیر محمدنیا کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر سهامی را که اصلاح سنگینی داشته در اولویت خرید قرار دارند، گفت: سهم‌های بنیادی هم که گزارش های خوبی داشته اند قطعاً در این فضای بازار خرید مورد توجه هستند.

او با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکت‌ها فارغ از جریان بنیادی که دارند به واسطه اصلاح اخیر مورد توجه هستند، افزود: درست در نقطه مقابل شرکت‌هایی هستند که شاید در این مدت اصلاح چندانی نداشته اند اما گزارش‌ها و قیمت و جریان سودآوری آنها مثبت بوده به همین دلیل گزینه خوبی برای سرمایه گذاران فعلی بازار هستند.

بورس ۳ هفته درگیر جنگ غزه بود و منفی قابل توجهی در این سه هفته تجربه کرد و بعد دو هفته طول کشید تا قسمت عمده ی این منفی جبران شود. البته این جبران در تمام سهام یکسان نبود و برخی هنوز فاصله ی زیادی تا جبران دارند. بنابراین هفته کنونی گذر بورس از جنگ کامل خواهد شد و روند کوتاه‌مدت شاخص مشخص می‌شود. از این رو قیمت سهام با رویکرد سرمایه‌گذاری ۶ ماه تا یکسال جذاب به نظر می‌رسد.

سکوت شاخص های اصلی بازار در مقابل بازارها

شاخص‌های اصلی بازار یعنی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن تغییر چندانی نداشتند. ارزش معاملات خرد هم در حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان مانده و تقریبا روی میانگین این چند وقت اخیر حرکت کرده است. برخی روزها خودرویی ها جزو لیدرها بودند اما یک نوسان مقطعی نمادهایی که مثبت بودند یا صف خرید شدند، البته از همه‌ی گروه‌ها تک سهم هایی مثبت می شوند که بیشتر از نمادهای کوچک و متوسط هستند که نشان می دهد که سیگنال بازار سهام نوسانی است.

به گفته حسن کاظم زاده علاوه بر سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و همچنین کنترل ترازنامه، محدود کردن تراکنش‌های بانکی به منظور جلوگیری از سفته‌ بازی در بازارهای مختلف، از مهمترین دلایل رکود در بازارهاست خصوصا اینکه حتی اگر تراکنش‌ها حضوری انجام شود، بدون وجود اسناد توسط شعب تراکنش بانک‌ها انجام نمی‌شود

همچنین باید توجه داشت که رشد اندک دلار آزاد، نرخ دلار در نیمای توافقی نیز در حال بالا آمدن است. به همین دلیل همین اندک رشد دلار (در حدود ۱۰ درصد) یک حرکت مثبت برای کف سازی شاخص است و باتوجه به اینکه نمادهای با پی بر ایی پایین افزایش یافته محرک قوی برای خرید شده اند. همچنین با فرض تداوم شرایط موجود، نرخ‌های جهانی و نرخ دلار با روند رشدی ملایم حرکت می کنند به همین دلیل در آینده بازدهی نمادهای صادراتی مثبت خواهد شد.

حسن کاظم زاده کارشناس بازار سرمایه درباره اصلاح زمانی شاخص کل بورس و افزایش رکود گفت: علاوه بر تمام سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و همچنین کنترل ترازنامه، محدود کردن تراکنش‌های بانکی (خصوصا تراکنش‌های آنلاین) به منظور جلوگیری از سفته‌ بازی در بازارهای مختلف، از مهمترین دلایل رکود در بازارهاست. خصوصا اینکه حتی اگر تراکنش‌ها حضوری انجام شود، بدون وجود اسناد توسط شعب بانک‌ها انجام نمی‌شود.

او افزود: تسهیل تراکنش‌ها در بورس آن هم به صورت آنلاین، خواه ناخواه باعث بزرگ شدن بازار سرمایه می‌شود. معمولا این نوع تصمیمات در کوتاه‌مدت اثری بر معاملات ندارد، اما در بلندمدت خصوصا زمانی که بازار داغ می‌شود، به‌خوبی اثر تصمیمات تسهیل کننده را در مقایسه با سایر بازارها خواهیم دید.

استراتژی‌های معاملاتی

هر کسی استراتژی‌های معاملاتی خود را دارد افرادی که ریسک گریز هستند به دنبال شرکت‌های بدون قاعده بنیادی نمی‌روند درست در نقطه مقابل افرادی که ریسک‌پذیر هستند سراغ این دست سهم‌ها رفته و آنها را مورد بررسی قرار می دهند، اما به نظر ترکیبی از آنها می‌تواند برای بازار جالب باشد که به نوعی همه شرایط را در دل خود داشته باشد.

در واقع سهم‌هایی که سهام شناور بالایی ندارند در مقایسه با ارزش بازار خود سهام شناور منطقی داشته باشند و پی بر ایی های فوروارد و تی تی ام ۴ الی ۵ واحد بالاتر از مقطع فعلی داشته باشد مبنای انتخاب بسیاری در بازار است هرچند برخی کارشناسان معتقدند جریان‌های سودآوریست که جریان پایداری بوده و ما را در این بازار پیش خواهد برد و در نهایت اخبار ویژه و خاص در دل شرکت‌ هاست که بیشتر روی تغییر نرخ یا تجدید ارزیابی تاکید اولویت‌های ویژه برای خرید و نوسان گیرها خواهند بود.

در حال حاضر بازار زیر ارزش ذاتی و جذاب قرار دارد و می‌تواند نوسانی منطقی را از این نقطه ایجاد کند و قطعاً کم کم وقتی بازار وارد این مرحله شده و بسیاری از سهام‌ ریسک‌های فعلی را پوشش دهند، از این رو آرام آرام جریان پول به سمت سهم‌های بزرگ و میان مدتی حرکت خواهد کرد و آن وقت شاخص مقاومت ها را درهم خواهد شکست.

کد خبر: ۲۵۵٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha