۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
باز شدن پای دلالان به بورس کالا؛ نظارت بیشتر شود
کارشناس مسائل اقتصادی:

باز شدن پای دلالان به بورس کالا؛ نظارت بیشتر شود

حاجبی، کارشناس اقتصادی با توجه به گرانی لوازم خانگی از عرضه فلزات اساسی در بورس کالا همراه با دلالی ابراز گلایه کرد و خواستار استفاده از اهرم های فشار نظارت بیشتر دراین بخش شد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، یحیی حاجبی کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه کسب و کارهای نوین صنفی و سیستم های نوین توزیعی به واسطه گسترش اینترنت در داخل ایجاد شده، گفت: این رشد کسب و کارهای نوین خیلی سریع در حال رخ دادن هستند و حضورشان قابل انکار نیست و کشورمان در حال حرکت به این سیستم های نوین کسب و کار است.

وی افزود: لازم است بسترهای قانونی برای رشد و توسعه این کسب و کارهای نوین فراهم شود تا به کمک این بسترهای قانونی بتوانیم صنف جدیدی تعریف کنیم و به عبارتی یک اتحادیه داشته باشیم.

بستری برای فعالیت های نوین فراهم شود
این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین تصریح کرد: با تشکیل این اتحادیه های جدید برای این کسب و کارهای نوین شاید بتوان گفت این فعالیت های جدید صنفی همگام با شرایط کشور هستند یا در تضاد با آن عمل کنند.

در ادامه حاجبی به طرح این موضوع پرداخت که از دوران صفویه، امور صنفی در کشور تشکیل شد و سپس در دوره های قاجار و پهلوی تکامل پیدا کرد و در نهایت رشد و نمو آن در دوران جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.

وی همچنین گفت: الان با یک پدیده جدید مواجه هستیم [اشاره به کسب و کارهای نوین و سیستم های توزیعی نوین] که باید برای آنها بستر فعالیت فراهم شود و زیرساخت های لازم برایشان تعریف شود.

اتاق اصناف متولی مناسب برای کسب و کارهای نوین
در بخش دیگری این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اتاق اصناف می تواند زیرساخت های مناسب برای فعالیت این کسب و کارهای نوین و سیستم های توزیعی را ایجاد کند، ادامه داد: اتاق اصناف می تواند برای ایجاد این زیر ساخت ها اقدام کند. به این شکل که بسته های آموزشی فراهم و از استادکاران قدیمی دعوت شود تا به شاگردان جدید که هدایتگران نظام توزیعی جدید و نوین و آموزش های لازم را منتقل کنند. این آموزش ها موجب می شود سیستم های جدید زودتر به وجود بیایند. [اشاره به تکامل پیدا کردن و خودیابی این سیستم های جدید]

حاجبی ارائه آموزش هایی که اتاق اصناف می تواند متولی ارائه آن به کسب و کارهای نوین و سیستم های توزیعی جدید باشد را یک حرکت برد- برد خواند و به طرح این موضوع پرداخت که استادکارهای قدیم و شاگردان جدید می توانند از این شرایط جدید استفاده کنند، همچنین واحدهای تولیدی کشور به این سیستم های توزیعی نوین نیازمند هستند.

گرانی لوازم خانگی؛ مسئولان بی پاسخ!
در بخش دیگری این برنامه حاجبی در واکنش به موضوعات مطرح شده در برنامه در رابطه با تولید لوازم خانگی در داخل و مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، اظهار داشت: از فروردین ماه اقلامی همچون لوازم خانگی در داخل افزایش قیمت ۳۰ تا ۶۰ درصدی را تجربه کرده اند. این افزایش قیمت طی این مدت چشم گیر بوده است از سویی قاچاق کالا هم در این مدت کم شده است به این دلیل که هزینه های قاچاق دراین بازه زمانی بالاتر رفته است.

وی ادامه داد: در بورس کالا خرید و فروش فلزات اساسی به صورت دلالی است و نیاز به نظارت سیستم های نظارتی در این بخش محسوس است. در حالی که پاسخ قانع کننده ای برای این نبود نظارت دیده نمی شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اهرم فشار برای نظارت به عرضه برخی اقلام همچون فلزات اساسی در بورس کالا وجود دارد، استفاده از این اهرم فشار را دراین برهه برای کنترل شرایط لازم دانست و آن را زمینه ساز برداشته شدن فشار از روی صنوف عنوان کرد.

کد خبر: ۲۵٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha