۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
کندل چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟

کندل چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟

یکی از روش های تحلیلی، تحلیل تکنیکال است که براساس آن یک تحلیل گر به بررسی روند حرکتی قیمت در گذشته می پردازد تا به کمک آن بتواند روند آینده قیمت را پیش بینی کند.

به گزارش بازار، یکی از روش های تحلیلی، تحلیل تکنیکال است که براساس آن یک تحلیل گر به بررسی روند حرکتی قیمت در گذشته می پردازد تا به کمک آن بتواند روند آینده قیمت را پیش بینی کند. یکی از انواع نمودار های قیمتی برای نمایش حرکت قیمت، نمودار کندلی (candlestick chart) است. این نوع نموارد را می توان محبوب ترین نوع نمودار ها دانست؛ زیرا جزئیات بسیار زیادی را در اختیار تحلیل گر قرار می دهد و این امکان را برای تحلیل گر فراهم می کند تا قیمت را به راحتی و به سرعت تفسیر کنند. در واقع، کندل ها به شما کمک می کنند تا زبان نمودار را درک کنید. با توجه به اهمیت کندل ها و علم کندل شناسی، در این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که کندل چیست؟

با ما تا انتهای مقاله همراه باشید

کندل (candle)

کندل (Candle) به معنا شمع و کندل استیک (candlestick) به معنا شمعدان که یکی از انواع نمودار ها برای نمایش اطلاعات مربوط به حرکات قیمت بوده که میان معامله گران و تحلیل گران بسیار محبوب است. این نوع نمودار به نمایش حرکت قیمت براساس یک سری مستطیل و خط های عمودی می پردازد که شباهت بسیار زیادی با شمع و شمعدان دارد؛ به همین دلیل است که نام این نوع نمودار را کندل استیک قرار داده اند. با نمودارهای شمعی یا کندل استیک و علم کندل شناسی می توان تغییرات و حرکت قیمت را به راحتی و به سرعت تفسیر کرد.

همان طور که گفته شد، نمودار شمعی یا نمودار کندل‌ استیک رفتار قیمتی یک دارایی در بازه زمانی مشخص (تایم فریم) در قالب کندل ها به ما نشان  می دهد. به عنوان مثال، نمودار قیمتی که براساس تایم فریم 5 دقیقه است، هر کندل نشان دهنده تغییرات قیمت در 5 دقیقه است یا نمودار قیمتی که براساس تایم فریم 1 ساعته است، هر کندل نشان دهنده تغییرات قیمت در 1 ساعت است.

در نمودار کندلی، هر کندل از 4 پارامتر قیمتی (قیمت باز شدن کندل، قیمت بسته شدن کندل، بالاترین قیمت و پایین ترین قیمت) تشکیل شده و دارای سه بخش اصلی خواهد بود:

بدنه (Body) کندل که از قیمت باز و بسته شدن کندل تشکیل می شود.  

سایه (Shadow) کندل که خط های عمودی بوده و از بالا یا پایین یا هر دو طرف بدنه کندل ایجاد می شوند و بالا ترین و پایین‌ ترین قیمت را در آن بازه زمانی نشان می‌ دهند. در واقع، سایه کندل نشان دهنده دامنه نوسان قیمت در طول یک بازه زمانی است.

رنگ (Color) کندل که رنگ سفید یا سبز کندل، نشان دهنده‌ صعودی بودن آن و رنگ سیاه یا قرمز کندل، نشان دهنده نزولی بودن کندل را است. در واقع، با توجه به نحوه قرار گیری قیمت باز و بسته شدن کندل ها، صعودی یا نزولی بودن یک کندل نیز مشخص می شود. زمانی که قیمت بسته شدن کندل بالاتر از قیمت باز شدن کندل باشد، کندل صعودی بوده و رنگ آن سبز یا سفید است. زمانی که قیمت بسته شدن کندل پایین تر از قیمت باز شدن کندل باشد، کندل نزولی بوده و رنگ آن قرمز یا سیاه است.

الگوهای کندلی

هر کندل با توجه به نحوه شکل گیری، می تواند اطلاعات خاصی را در اختیار معامله گران و تحلیل گران قرار دهد. برخی از آن ها بسیار دقیق بوده و در بازار پرتکرار هستند که سبب شده به یک الگو مهم تبدیل شوند. به طور کلی، الگو های کندلی به دو دسته الگو های بازگشتی و الگو های ادامه دهنده نیز تقسیم می شوند.

  1. الگوهای بازگشتی: الگوهای بازگشتی بخشی از الگوهای کندلی هستند که به عنوان هشداری برای تغییر روند فعلی قیمت در نظر گرفته می‌شوند.
  2. الگوهای ادامه دهنده:  با ظاهر شدن الگوهای ادامه دهنده در نمودارهای قیمتی انتظار ادامه حرکت قبلی روند به وجود می‌آید. این الگو به معامله گران کمک میکند تا دوره استراحت در بازار را شناسایی کنند. زیرا الگوهای ادامه دهنده میتوانند قیمت را برای مدتی به حالت خنثی در بیاورند یا به سرعت به روند خود ادامه دهند.

در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین الگو های کندلی می پردازیم.

الگو چکش و الگو چکش معکوس

کندل چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟

الگو چکش (Hammer) یکی از الگو های پرتکرار تک کندلی بازگشتی است که از یک بدنه کوچک و یک سایه پایینی بلند ایجاد شده است (سایه پایینی باید بیش از دو برابر بدنه باشد و معمولا سایه بالایی ندارد یا اگر داشته باشد، بسیار کوتاه است). این الگو یکی از الگو های تک کندلی بوده و معمولا در انتهای یک موج نزولی ایجاد می شود. کندل چکش نشان فشار خرید و تغییر روند احتمالی است.

کندل چکش معکوس ((Inverse hammer معکوس شده الگو چکش است. در واقع، در الگو چکش معکوس به جای سایه بلند پایینی، یک سایه بالایی بلند وجود دارد.

الگو مرد دارآویز و الگو ستاره دنباله دار

کندل چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟

الگو ستاره دنباله دار(Shooting Star)  یکی دیگر از الگو های تک کندلی بازگشتی است که انتهای یک موج صعودی شکل می گیرد و نشان از تغییر روند احتمالی است. این الگو دارای بدنه کوچک و یک سایه بلند از بالا بوده که نشان دهنده افزایش فشار فروش است.

الگو مرد دارآویز (Hanging man) معکوس شده الگو ستاره دنباله دار است که نشان دهنده‌ پایان موج صعودی بوده و می توان پس از آن انتظار تغییر روند داشته باشیم.

الگو انگالف صعودی و الگو انگالف نزولی

کندل چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟

الگو انگالف (Engulf) صعودی یا کندل پوششی صعودی یکی دیگر از الگو های پرتکرار بازگشتی بوده که از دو کندل تشکیل شده است. کندل اول، یک کندل قرمز می باشد که به طور کامل توسط یک کندل سبز بزرگتر پوشیده شده است. این الگو فشار خریداران را در بازار نشان می دهد و معمولا در انتهای موج نزولی نیز تشکیل می شود.

کندل انگالف نزولی (engulf) حالت دیگری از الگو اینگالف است که معمولا در پایان یک موج صعودی رخ می دهد و کندل اول، یک سبز بوده که به طور کامل توسط یک کندل قرمز بزرگتر پوشیده می شود. این الگو نشان دهنده‌ فشار فروشندگان است.

الگو سه سرباز سفید و الگو سه کلاغ سیاه

کندل چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟

الگو سه سرباز سفید (Three White Soldiers) شامل سه کندل متوالی سبز بدون سایه یا با سایه های کوچک است که هر کندل باید بالاتر از بالاترین قیمت کندل قبل نیز بسته شود. الگو سه سرباز سفید، یکی از الگو های ادامه دهنده بوده که نشان دهنده‌ افزایش فشار خرید و ادامه دار بودن روند صعودی است.

الگو سه کلاغ سیاه ((Three black crows که حالت نزولی الگو سه سرباز سفید بوده و از سه کندل قرمز متوالی قرمز بدون سایه یا با سایه های کوتاه ایجاد می شود. الگوی سه کلاغ سیاه، یکی از الگو های ادامه دهنده بوده که نشان دهنده‌ افزایش فشار فروش و ادامه دار بودن روند نزولی است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا شما را با علم کندل شناسی و برخی از الگو های کندلی آشنا کنیم. الگوهای کندل استیک زیادی وجود دارند که فرصت ها را در بازار نمایش میدهند. قبل از شروع معامله، مهم است که با اصول اولیه الگوهای شمعی و اینکه چه اطلاعاتی به شما میدهند (کندل شناسی) آشنا شوید. هنگام استفاده از نمودار شمعی یادتان باشد که اگرچه کندل ها برای پیش بینی سریع روندها عالی هستند، اما باید در کنار آن از سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال برای تایید روند کلی استفاده کنید. کندل شناسی به تنهایی برای معامله کافی نیست. بهتر است از آن‌ها به عنوان تاییدیه‌ای برای معاملات خود استفاده کنید. اگر برای تحلیل‌های خود تنها به کندل‌ها اکتفا کنید احتمال ضرر در معاملات را افزایش می‌دهید.

کد خبر: ۲۵۴٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha