۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
چگونه قیمت میلگرد را پیش بینی کنیم!

چگونه قیمت میلگرد را پیش بینی کنیم!

در این روزها که جهان درگیر تورم است، پیش بینی حدودی قیمت ها برای افرادی که آینده بازار برایشان اهمیت دارد می تواند به حفظ دارایی و امنیت سرمایه گذاری منجر شود.

به گزارش بازار، در این روزها که جهان درگیر تورم است، پیش بینی حدودی قیمت ها برای افرادی که آینده بازار برایشان اهمیت دارد می تواند به حفظ دارایی و امنیت سرمایه گذاری منجر شود. ما در این مطلب به چگونگی پیش بینی قیمت میلگرد که محصول پر کاربرد در صنعت عمران و ساختمان سازی می باشد خواهیم پرداخت.

از آنجا که بازار اهن در ایران وابستگی زیادی به بازارهای موازی مانند بازار ارز و طلا دارد، تحلیل این دو بازار کمک شایانی به ایجاد یک دید آینده نگرانه در مورد نرخ اهن الات کرده و می توان انتظار داشت نتایج بدست آمده تا حدودی به واقعیت نزدیک باشد.

ابتدا توصیه می کنیم به پیش بینی هایی که پیج های شرکت های بازرگانی آهن فروشی در اینستاگرام منتشر می کنند اعتماد نکرده و سعی کنید خودتان نحوه تحلیل نرخ میلگرد در هفته و ماه های آینده را با فراگیری و تمرین و ممارست یاد بگیرید.

دلیل این موضوع، عدم وجود تخصص و صلاحیت لازم در ارائه چنین محتوای حساسی است. اینگونه پست ها در اینستاگرام، سایت ها و سایر رسانه های اجتماعی و پیام رسان هایی مانند تلگرام، صرفا در راستای جذب فالوور و مخاطب می باشد.

یادگیری مواردی که در این مطلب برای شما ارائه شده، نه تنها برای پیش بینی یا فورکست (Forecast)  بازار آهن، بلکه برای هر بازار دیگری که داده های آن بصورت لحظه ای ثبت می گردد کاربرد دارد.

چه مواردی در پیش بینی باید بررسی گردد؟

برای پیش بینی این مقطع فولادی ابتدا باید از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های تولید کننده شمش که نرخ آنها برگرفته و متأثر از نرخ جهانی است مطلع باشیم تا بتوانیم ابتدا قیمت جهانی این مواد اولیه را در آینده نزدیک و دور بررسی کنیم.

سنگ آهن ماده اولیه در تولید میلگرد

نه تنها قیمت تمام شده میلگرد، بلکه قیمت شمش آهن که خود نیز بعنوان یک ماده اولیه در تولید بسیاری از اهن آلات ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، قیمت تیرآهن، ورق فولادی و سایر مقاطع همگی از نرخ جهانی سنگ آهن تاثیر می گیرند.

چگونه قیمت میلگرد را پیش بینی کنیم!

کشور استرالیا با تولید ۸۸۰ میلیون تن سنگ آهن، رتبه نخست تولید این ماده اولیه را دارد و سپس برزیل و چین در مقام دوم و سوم هستند.

نرخ این محصول بعنوان یک محصول وارداتی مستقیما بر قیمت میلگرد و سایر محصولات آهنی تاثیر گذار است و ما در پیش بینی های خود می بایست نرخ جهانی سنگ آهن که عمدتا با نماد Iron Ore در بورس های بین المللی اعلام می شود را لحاظ نماییم.

شمش فولادی و تاثیر آن بر قیمت میلگرد

شمش مورد نیاز برای تولید میلگرد در ایران توسط چندین کارخانه که خود از تولید کنندگان میلگرد آجدار هستند تولید می شود. علاوه بر این بخشی از شمش مورد نیاز برای تولید مقاطع فولادی از سایر کشورها وارد کشور می شود.

تحلیل نرخ جهانی شمش اهن در پیش بینی قیمت میلگرد باید در نظر گرفته شود و همزمان نرخ روز این محصول که در بورس کالای ایران و دسته فلزات منتشر و به روز رسانی می شود را باید بررسی نمود.

آهک در تولید فولاد

اینکه آهک چگونه در تولید مقاطع فولادی مورد استفاده قرار می گیرد، موضوع مطلب ما نیست. ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان آهک در جهان بوده و در بین ده کشور برتر این تولید کننده این محصول قرار دارد.

تحلیل قیمت آهک بعنوان یک ماده اولیه پرکاربرد، می تواند در آنالیز قیمت میلگرد در روزها و هفته های آتی داده های کاربردی را در اختیارمان قرار دهد.

ابزار لازم برای پیشبینی

نرم افزارهای مختلفی که بسیاری از آن ها تحت وب قابل استفاده می باشند بعنوان ابزارهایی برای پیش بینی بازارها در آینده کاربرد دارند. یکی از برترین این ابزارها نرم افزار آنلاین Trading View می باشد.

چگونه قیمت میلگرد را پیش بینی کنیم!

برای استفاده از این ابزار دانش کافی در زمینه تحلیل تکنیکال لازم بوده و می بایست این نوع تحلیل قیمت را فرا بگیریم. در ادامه به صورت خلاصه در مورد تحلیل تکنیکال صحبت می کنیم.

تحلیل تکنیکال چیست

در تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) ما بر اساس داده های اقمار گذشته و بررسی نمودارها و با استفاده از اندیکاتورها (Indicators) به پیش بینی روند یک بازار می پردازیم.

اندیکاتورهای متنوع و مرسومی برای تحلیل نرخ جهانی سنگ آهن در راستای پیش بینی قیمت میلگرد در آینده وجود دارند که هر کدام به بررسی زاویه ای متفاوت از حرکت قیمت (Price Action) می پردازد.

  • مووینگ اوریج (Moving Average)
  • مک دی (MACD)
  • بولینگر باند (Bolinger Band)
  • پیوت پوینت (Pivot Point)
  • ایچیکومو (Ichimoku)
  • فیبوناچی (Fibonacci)

لیست بالا نام چندین اندیکاتور پرکاربرد در تحلیل تکنیکال است. البته فراگیری این نوع از تحلیل نیازمند دانش لازم در مورد کندل ها، خطوط حمایت و مقاومت و مواردی از این دست می باشد.

پیشنهاد می کنیم چنانچه تمایل به فراگیری Technical Analysis را دارید، از آموزش هایی که جناب آقای رضا گلشاهیان به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده استفاده کنید.

تحلیل بنیادی در پیش بنی قیمت میلگرد

بسیاری از تحلیلگران بازار معتقدند تحلیل بنیادی یا Fundamental Analysis نتایج بهتری را نسبت به تحلیل تکنیکال عاید می کند. اهمیت این نوع از تحلیل در دنبال نمودن اخبار و وقایع داخلی و بین المللی می باشد.

اما اینکه چه نکاتی در اخبار، وقایع و همچنین سخنرانی افراد تاثیرگذار در صنعت فولاد را باید دنبال کرده و تحلیل کنیم، نیاز به آموزش دارد و دوره های فراوانی در مورد تحلیل بنیادی به صورت رایگان و غیر رایگان قابل تهیه هستند.

نتیجه گیری

در این مطلب به شکل مختصر و کاربردی در مورد چگونگی پیش بینی قیمت میلگرد در بازار اهن ایران صحبت کردیم. مواد اولیه کلیدی که نرخ جهانی آن ها مستقیم و غیر مستقیم در نرخ روز اهن الات تاثیر گذار هستند را توضیح داده و تریدینگ ویو را بعنوان یک ابزار تحلیل گر معرفی نمودیم.

در انتها نیز در مورد دو نوع تحلیل تکنیکال و بنیادی مطالبی کلیدی را در اختیار شما قرار دادیم. امیدواریم این مطلب جنبه کاربردی برای شما داشته باشد و مفید فایده قرار بگیرد.

کد خبر: ۲۵۴٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha