۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
گردشگری روستایی؛ ظرفیتی پول ساز در ایلام
بازار گزارش می دهد؛

گردشگری روستایی؛ ظرفیتی پول ساز در ایلام

ایلام- روستاهای استان ایلام با وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گوناگون دارای ظرفیت های های متنوعی در بخش گردشگری هستند که می تواند باعث کسب درآمد برای مردم منطقه شود.

بازار؛ گروه استان ها: امروزه یکی از شاخه‌های در حال توسعه صنعت گردشگری در دنیا، گردشگری روستایی است که با توجه به اهمیت آن در کشور ما نیز در حال توسعه می‌باشد؛ قطعا توجه به چنین مهمی جدای از تحرک صنعت گردشگری در مناطق روستایی، منجر به اشتغالزایی، رونق اقتصادی، توسعه مهاجرت معکوس و... می‌شود.

برکسی پوشیده نیست که بخش عظیمی از ظرفیت میراث فرهنگی و گردشگری کشور، در حوزه روستایی است، زیرا بسیاری از روستاهای ایران دارای بافت تاریخی یا میراث‌های ناملموس ارزشمند هستند و پرداختن به آن‌ها می‌تواند نقش مؤثری در رونق گردشگری داشته باشد.

برهمین اساس استان ایلام نیز با برخورداری از چندین روستای نمونه گردشگری که ترکیبی از جاذبه‌های طبیعی بکر و دست نخورده و آثار تاریخی و باستانی است می‌تواند به یکی از قطب‌های مهم کشور در این شاخه گردشگری باشد، منوط به اینکه روستاهای هدف گردشگری استان معرفی و شناسانده شوند.

بسیاری از روستاهای ما دارای مکان‌های با ارزش تاریخی، فرهنگی و معماری هستند و در روستاهای فاقد این بافت تاریخی نیز، آداب‌ورسوم و سنت‌هایی وجود دارد که به دلیل انطباق بیشتر با فرهنگ‌عامه، نسبت به شهرها بیشتر حفظ‌ شده‌اند و از این لحاظ ظرفیتی غنی و ارزشمند به شمار می‌روند.

کارشناس گردشگری: یکی از اقدامات اساسی جهت رونق گردشگری روستایی در ایلام، صیانت، حفاظت و مراقبت از شیوه‌های زندگی و معماری‌های سنتی در روستاها است که به همین علت تمام اقدامات لازم جهت مرمت و بازسازی روستاها باید با حفظ بافت تاریخی و نیز آداب و رسوم‌های سنتی حاکم در هر منطقه باشد

با این حال استان ایلام به رغم برخورداری از ظرفیتی کم‌نظیر در حوزه گردشگری اگرچه در سال‌های گذشته ارتقای زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را شاهد بوده، اما این پیشرفت‌های صورت گرفته نه‌تنها متوازن و همگام با مفهوم توسعه پایدار نبوده است بلکه تاثیر چندانی نیز بر توسعه گردشگری روستایی در این استان محروم نداشته است.

ظرفیت‌های گردشگری در روستاهای ایلام

یک کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه طبیعت بکر و چشم نواز مناطق روستایی استان ایلام ظرفیتی ممتاز برای توسعه گردشگری و نمایش جاذبه‌های توریستی به شمار می‌رود، در گفت‌وگو با خبرگزاری بازار اظهار کرد: روستاهای استان ایلام هر یک به سبب ویژگی‌های خاص طبیعی و تاریخی، باغات، وجود غارها و چشمه‌های آب معدنی، بافت و معماری روستا، صنایع‌دستی و مواردی ازاین‌دست در زمره مباحث گردشگری جای گرفته‌اند.

گردشگری روستایی؛ ظرفیتی پول ساز در ایلام

علی طهماسبی افزود: با این حال گردشگری روستایی در استان ایلام به دلایلی از قبیل، نبود سرمایه گذار، کبود خدمات و امکانات رفاهی، عدم فرهنگ‌سازی و آگاه سازی مردم، ضعف زیرساخت‌ها و عدم مدیریت صحیح و برخورداری از برنامه‌ریزی اصولی، تاکنون توسعه چندانی نداشته است.

طهماسبی در ادامه بیان کرد: یکی از اقدامات اساسی جهت رونق گردشگری روستایی در ایلام، صیانت، حفاظت و مراقبت از شیوه‌های زندگی و معماری‌های سنتی در روستاها است که به همین علت تمام اقدامات لازم جهت مرمت و بازسازی روستاها باید با حفظ بافت تاریخی و نیز آداب و رسوم‌های سنتی حاکم در هر منطقه باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام: روستاهای هدف گردشگری استان ایلام علاوه‌ بر اینکه به لحاظ کشاورزی قابل توجه هستند به دلیل نزدیکی به جاذبه‌های شاخص طبیعی و تاریخی همواره محل تردد گردشگران هستند که این مهم می طلبد برنامه‌های توسعه گردشگری با رویکرد گردشگری کشاورزی و روستایی بیشتر مد نظر قرار گیرد

این کارشناس تصریح کرد: توسعه زیر ساخت‌ها، ایجاد مکان‌های بوم‌گردی و حمایت از آنان، معرفی جاذبه‌های گردشگری روستای استان از طریق رسانه‌ها، نماسازی‌های روستا مطابق با معماری و بافت سنتی روستا، مرمت و بازسازی آثار تاریخی و گردشگری از دیگر اقدامات لازم در این خصوص می‌باشد.

رونق روستاهای هدف گردشگری در ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام اظهار داشت: روستاهای استان ایلام با داشتن آب و هوایی بسیار مطلوب و همچنین داشتن آثار تاریخی و طبیعی می توانند محلی مناسب برای بازدید گردشگران باشند.

فرزاد شریفی افزود: در استان ایلام تعداد ۶ روستا از قبیل حیدرآباد در بخش سیوان، سراب کلان در شهرستان سیروان، روستای پشت قلعه در شهرستان آبدانان، روستای زنجیره در شهرستان چرداول و سنگ سفید در شهرستان چرداول روستاهای هدف گردشگری هستند.

وی با بیان اینکه جهت عمران و آبادی این تعداد روستا اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۷۳۰میلیون تومان هزینه شده است، تصریح کرد: همچنین در دولت سیزدهم تعداد ۶ روستای دیگر از جمله روستای زید، هاشم آباد و ارمو، شیخ مکان دره شهر، خوران در ایوان، بیشه دراز در دهلران و روستای بانسرود در شهرستان چوار بر اساس شاخص‌های وزارتی معرفی و بارگذاری شده که منتظر نتیجه بررسی‌ها هستیم.

این مسئول در پایان گفت: روستاهای هدف گردشگری استان ایلام علاوه‌ بر اینکه به لحاظ کشاورزی قابل توجه هستند به دلیل نزدیکی به جاذبه‌های شاخص طبیعی و تاریخی همواره محل تردد گردشگران هستند که این مهم می طلبد برنامه‌های توسعه گردشگری با رویکرد گردشگری کشاورزی و روستایی بیشتر مد نظر قرار گیرد.

گردشگری روستایی راهکاری جدید در نظریه‏های توسعه برای توانمندسازی و ظرفیت‏سازی در مناطق روستایی ایلام به شمار می‌رود که باید به طور ویژه مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد.

کد خبر: ۲۵۴٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha