۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
خسارت‌های سنگین جنگ بر اقتصاد اسرائیل| زیان تریلیون دلاری اقتصاد جهان با گسترش احتمالی درگیری
بازار گزارش می‌دهد؛

خسارت‌های سنگین جنگ بر اقتصاد اسرائیل| زیان تریلیون دلاری اقتصاد جهان با گسترش احتمالی درگیری

سه آژانس بزرگ رتبه‌بندی اعتباری، استاندارد اند پورز گلوبال، مودیز و فیچ که پیش از این هرگز رتبه اسرائیل را کاهش نداده بودند، به دلیل جنگ شروع به انتشار گزارش‌های منفی در مورد آن کرده‌اند.

بازار؛ گروه بین الملل: خبرگزاری بلومبرگ اخیرا اعلام کرده که رژیم صهیونیستی ۷ میلیارد دلار از ذخایر خارجی خود را طی یک ماهی که از جنگ غزه گذشته از دست داده است. همچنین، روزنامه اقتصادی «گلوبز» رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه اعلام کرد که گزارش ماهانه منتشر شده از سوی اداره کار این رژیم نشان می‌دهد که تعداد اسرائیلی‌هایی که در ماه گذشته برای ثبت نام به عنوان بیکار درخواست کرده‌اند، حدود ۷۰ هزار نفر بوده است. این رقم در مقایسه با سپتامبر(شهریور) گذشته که تعداد درخواست‌های ثبت شده توسط اداره کار ۱۲.۵ هزار درخواست بود، ۴۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. از بین بیکاران ثبت نام شده در ماه اکتبر، ۴۲.۴ هزار کارگر در مرخصی بدون حقوق و نامحدود هستند که ۶۰.۳ درصد از ثبت نام‌شده‌های جدید را شامل می‌شود.

در حالی که رژیم اسرائیل تلاش می‌کند تا وحدت خود را نشان دهد و اعلام کند که جنگ در غزه ماه‌ها ادامه خواهد داشت، واقعیت رو به وخامت اقتصاد اسرائیل که توسط مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی ضربه خورده است، احتمالا دردناک‌تر باشد. بر اساس تحلیل‌های روزنامه‌های اسرائیلی، نگرانی از این که عملیات طوفان الاقصی، که غرور «اسرائیل»، دولت و ارتش آن را در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در هم شکست، آسیب‌های شدیدی به اقتصاد اسرائیل وارد خواهد کرد. این امر در آشفتگی مالی و فروپاشی بخش‌های فناوری که «اسرائیل» شدیداً به آن‌ها متکی است، ظاهر می‌شود، علاوه بر این، صاحبان مشاغل به خارج از آن فرار کرده و برندهای بزرگ بسته می‌شوند.

به گزارش رویترز در ۲۰ اکتبر، حتی سه آژانس بزرگ رتبه‌بندی اعتباری، استاندارد اند پورز گلوبال، مودیز و فیچ که پیش از این هرگز رتبه «اسرائیل» را کاهش نداده بودند، به دلیل جنگ شروع به انتشار گزارش‌های منفی در مورد آن کرده‌اند. مودیز "رتبه A۱ اسرائیل را برای کاهش احتمالی در دست بررسی قرار داد" و این را به درگیری نظامی مداوم با مقاومت فلسطین نسبت داد. این شرکت رتبه‌بندی اعتباری در گزارشی نوشت: «خطر قابل‌توجهی وجود دارد که تنش‌های سیاسی و اجتماعی بر سر این موضوع، با پیامدهای منفی برای اقتصاد و وضعیت امنیتی اسرائیل ادامه یابد». فیچ همچنین «اسرائیل» را تحت «بازبینی منفی» قرار داد و هشدار داد که هرگونه تشدید عمده درگیری ممکن است منجر به کاهش رتبه شود.

به گزارش رویترز در ۲۰ اکتبر، حتی سه آژانس بزرگ رتبه‌بندی اعتباری، استاندارد اند پورز گلوبال، مودیز و فیچ که پیش از این هرگز رتبه «اسرائیل» را کاهش نداده بودند، به دلیل جنگ شروع به انتشار گزارش‌های منفی در مورد آن کرده‌اند

بر اساس گزارش رویترز در ۱۶ اکتبر، نرخ مبادله واحد پول اسرائیل (شکل) به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار آمریکا از سال ۲۰۱۵ رسیده است. خسارات اقتصادی به «اسرائیل» محدود نخواهد شد، بلکه کل جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد و گزارش‌های بین المللی زیان‌هایی را معادل تریلیون‌ها دلار پیش بینی می‌کنند. پولیتیکو در ۱۳ اکتبر تایید کرد که جنگ در اسرائیل می‌تواند بهبود اقتصادی شکننده اروپا را به خطر بیندازد. در ادامه این بیانیه آمده است که یک درگیری بزرگتر در خاورمیانه می‌تواند چالش‌های مهمی را پس از رنج اروپا از حمله روسیه به اوکراین تحمیل کند.

ضررهای آنی بر اقتصاد

پس از چهار هفته جنگ، با فلج شدن تل آویو و شهرهای اسرائیل، خسارات فوری آغاز شده است، که احتمالا با تداوم تجاوزات بیشتر به دنبال داشته باشد. روزنامه اسرائیلی معاریو در ۱۷ اکتبر گزارش داد که «اقتصاد اسرائیل در حال حاضر شروع به پرداخت هزینه‌های گزاف برای جنگ کرده است» و به «تلفات عظیم از نظر جنبه‌های انسانی، نظامی و اقتصادی در اسرائیل اشاره کرد و نتایج آن همچنان بدتر می‌شود».

این روزنامه پس از گذشت ۱۰ روز از جنگ خاطرنشان کرد: ۴.۶ میلیارد شیکل (۱.۱۳۳ میلیارد دلار) بهایی است که اقتصاد اسرائیل به دلیل سر کار نرفتن کارمندان، ۱.۳ میلیون کارمند و کارگرانی که سر کار نرفته‌اند و کاهش بهره وری در موسسات اسرائیلی پرداخت کرده است.

علاوه بر این، آسیب‌های غیرمستقیم از جمله آسیب به اعتبار مشتریان خارجی، لغو معاملات، عدم رعایت برنامه زمانی، کاهش ارزش شکل و غیره، علاوه بر آسیب‌های ناشی از کاهش بهره‌وری وجود دارد. بر اساس گزارش تایمز اسرائیل در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳، بانک هاپوعلیم ضرر اقتصادی اسرائیل را در رویارویی با حماس حداقل ۲۷ میلیارد شکل (۶.۸ میلیارد دلار) برآورد کرد.

امیر دهان، مدیر صندوق غرامت در «اسرائیل»، در ۱۸ اکتبر به روزنامه اقتصادی اسرائیلی Calcalist اعلام کرد که مجموع خسارات وارده به اموال در «اسرائیل» تنها پس از ۱۱ روز از جنگ غزه بالغ بر ۱.۵ میلیارد شکل حدود ۳۷۳ میلیئن دلار بوده است. وی اظهار داشت: این رقم در ۱۱ روز معادل خساراتی است که تل آویو در کل جنگی که در سال ۲۰۰۶ علیه لبنان انجام داد که ۳۴ روز به طول انجامید و انتظار دارد با تهاجم زمینی افزایش یابد.

انجمن تولیدکنندگان در اسرائیل نیز در تحلیل خود از زیان‌های اقتصادی تایید کرد که اقتصاد اسرائیل شروع به پرداخت هزینه‌های گزاف برای جنگ به دلیل بسته شدن سیستم آموزشی، بسته شدن جاده‌ها و بسیج گسترده نیروی احتیاط در سراسر اسرائیل کرده است

داده‌های موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) نشان می‌دهد که هزینه‌هایی که اسرائیل در جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ متحمل شد، تقریباً ۹.۴ میلیارد شکل (۲.۴ میلیارد دلار) یا ۱.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل در آن سال بود.

بخش اقتصادی انجمن تولیدکنندگان در اسرائیل نیز در تحلیل خود از زیان‌های اقتصادی تایید کرد که اقتصاد اسرائیل شروع به پرداخت هزینه‌های گزاف برای جنگ به دلیل بسته شدن سیستم آموزشی، بسته شدن جاده‌ها و بسیج گسترده نیروی احتیاط در سراسر اسرائیل کرده است. امیر یارون، رئیس بانک مرکزی اسرائیل، اذعان کرد که جنگ «اسرائیل» در حال حاضر با حماس در غزه «تاثیری بر بودجه خواهد داشت»، اما اظهار داشت که موقعیت مالی قوی اسرائیل تا حدودی این موضوع را کاهش می‌دهد.

همانطور که سی ان ان در ۱۳ اکتبر گزارش داد، تأثیر فوری جنگ بر شرکت‌های فناوری اسرائیل از طریق نیروی کار آنها احساس شد، زیرا بیش از ۳۰۰ هزار سرباز ذخیره، که بیشتر آنها در این رژیم کار و تحصیل می‌کنند، فراخوانده شدند.

سازمان غیرانتفاعی Start-Up Nation Central که صنعت فناوری اسرائیل را در سطح جهانی تبلیغ می‌کند، تخمین زد که حدود ۱۰ درصد از کارکنان شرکت‌های فناوری اسرائیل برای خدمات فراخوانده شده‌اند و این تعداد در شرکت‌های دیگر به ۳۰ درصد افزایش یافته است. به دلیل غیبت سه چهارم کارمندان و اختلال در کار شرکت‌های اسرائیلی، تنها پس از دو هفته جنگ، رژیم اشغالگر اسرائیل مجبور شد «سربازان کارمند» را به شرکت‌های خود فرا بخواند و آنها را موقتاً اخراج کند.

همانطور که اشاره شد وضعیت اقتصادی اشغالگر اسرائیل شدیدتر از وضعیت امنیتی و سیاسی است. بر اساس گزارش بلومبرگ در ۲۰ اکتبر، علیرغم تزریق ۳۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی به بازار، ارز اسرائیل به شدت کاهش یافته و ۶ درصد از ارزش خود را از آغاز جنگ از دست داده است.

این امر نشان دهنده وضعیت نگران و عدم اطمینان در بازار اسرائیل است که به ثبات مالی متکی است، به ویژه از آنجایی که بازار سهام نیز ۲۰ میلیارد دلار ضرر کرد و شرکت‌های بین المللی به محض شروع اصابت موشک به تل آویو از بازار مالی خارج شدند. بخشی از این امر با راه اندازی کمپین اوراق قرضه دیاسپورا توسط دولت اسرائیل برای تأمین مالی جنگ، درخواست فوری ۱۰ میلیارد دلار از ایالات متحده و درخواست رئیس جمهور بایدن از کنگره به عنوان بخشی از بسته تأمین مالی امنیت ملی آمریکا، توضیح داده می‌شود.

علاوه بر مختل شدن شرکت‌های اسرائیلی، بخش کشاورزی و ساخت و ساز نیز به دلیل غیبت ده‌ها هزار کارگر فلسطینی یا بیشتر که کار را متوقف کرده‌اند، تحت تأثیر قرار گرفته است. بر اساس کانال ۱۲ اسرائیل در ۱۷ اکتبر، مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که حدود ۴۰۰۰ کارگر از غزه را که برای کار در بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی، صنعت و ساختمان وارد اسرائیل شده‌اند، اخراج کرده ‌اند.

بحران کارگران و تأثیر آن بر اقتصاد افزایش یافته است، زیرا کارگران تحصیل کرده اسرائیلی، مانند مهندسان و پزشکان، برای وظیفه ذخیره فراخوانده شدند و بخشی دیگر از آن فرار کردند. این امر باعث ایجاد خلأ در بیمارستان‌ها و تأسیسات به طور کلی شد و تخمین‌های اسرائیلی نشان می‌دهد که حدود ۳۰۰ هزار نفر از آنها فرار کرده‌اند.

ده‌ها شرکت هواپیمایی پروازهای خود به فلسطین اشغالی را به حالت تعلیق درآوردند که منجر به خسارات قابل توجه و مهاجرت معکوس عمومی شد. بخش قابل توجهی از مردم در تلاش برای ترک اسرائیل هستند. بنادر اسرائیل نیز به دلیل ترس از حملات حماس و اقدامات دریایی نظامی از کار افتادند که منجر به خسارات قابل توجهی شد که هنوز به طور کامل محاسبه نشده است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست در ۱۹ اکتبر، در انتظار حملات مقاومت و غافلگیری‌های مورد انتظار حماس، اسرائیل تولید گاز در میدان تامار، یکی از میادین گازی اصلی خود را متوقف کرد که منجر به کاهش تولید و صادرات آن به مصر و جهان شده است. طبق گزارش روزنامه اسرائیلی Calcalist، شورون، که این میدان را اداره می‌کند، در ۱۶ اکتبر تأیید کرد که دستورالعمل‌هایی را از وزارت انرژی اسرائیل برای توقف عملیات در تامار، منبع اصلی گاز برای تولید برق و صنعت در اسرائیل دریافت کرده است.

اگر درگیری گسترش یابد و به رویارویی مستقیم بین اسرائیل و ایران تبدیل شود، ممکن است قیمت نفت از سطح فعلی ۹۰ دلار در هر بشکه به ۱۵۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد. این امر باعث می‌شود که نرخ رشد جهانی به منفی ۱.۷ درصد برسد که به معنای کاهش یک تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی جهان است

زیان تریلیون دلاری

گیل بافمن، اقتصاددان ارشد بانک لیومی در اسرائیل، در مورد خسارات تخمین زده شده به «یک تریلیون» دلار صحبت کرد. بافمن اظهار داشت، با توجه به افزایش قیمت نفت از ۸۶ دلار در هر بشکه به ۹۳ دلار پس از شروع جنگ غزه، عواقب جنگ تأثیر زیادی بر قیمت جهانی انرژی خواهد داشت. اگر آمریکا به دنبال اقدام علیه ایران باشد، به احتمال زیاد این امر در کاهش توانایی ایران برای صادرات نفت و کاهش در کل تولید نفت و افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

به گفته بافمن، خطر دیگری در رابطه با روابط آمریکا و عربستان وجود دارد که تا حدی به پیشرفت به سوی توافق صلح آینده با اسرائیل بستگی دارد. اگر روند عادی سازی متوقف شود، این می‌تواند منجر به تنش در روابط ایالات متحده و عربستان سعودی شود، که ممکن است با کاهش بیشتر تولید نفت پاسخ دهد و آسیب بیشتری به عرضه جهانی وارد کند.

تحلیلی که توسط کارشناسان بلومبرگ در ۱۳ اکتبر منتشر شد، نشان داد که اگر درگیری گسترش یابد و به رویارویی مستقیم بین اسرائیل و ایران تبدیل شود، ممکن است قیمت نفت از سطح فعلی ۹۰ دلار در هر بشکه به ۱۵۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد. این امر باعث می‌شود که نرخ رشد جهانی به منفی ۱.۷ درصد برسد که به معنای کاهش یک تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی جهان است.

کد خبر: ۲۵۴٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha