۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
پارادوکس پایتخت انرژی و محرومیت؛ حکایت تشنه لبی بوشهری‌ها در کنار چشمه
بازار گزارش می‌دهد؛

پارادوکس پایتخت انرژی و محرومیت؛ حکایت تشنه لبی بوشهری‌ها در کنار چشمه

بوشهر- این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی برخی از نقاط استان بوشهر که به عنوان قطب انرژی کشور از آن یاد می‌شود چالش و مشکلات ناشی از کمبود آب در برخی از شهرستان‌هایش است.

فاطمه حیاتی، بازار؛  شاید اگر در جایی گفته شود استانی مانند بوشهر به دلیل قرارگیری در پهنه نیلگون خلیج‌فارس و داشتن ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی در حال حاضر مردم برخی از شهرستان‌های آن با معضل و نه مشکل آب دست و پنجه نرم می‌کنند در باور کمتر کسی می‌آید.

کمبود و معضل آب چندین سال است در استان بوشهر جریان دارد، حال سوالاتی که در دهن ها متبادر می‌شود این است که آیا زیبنده استانی مانند بوشهر است که با وجود آن که در دنیا و کشور حرف از ثروت خدادادی‌اش می‌زنند و موجب غرور است؛ با مشکل کم آبی مواجه باشد؟ مردم رنج‌دیده‌ای که پای این سفره خدادادی نشسته‌اند ولی کمترین بهره را از آن می‌برند.

 آیا سزاوار است که استان بوشهر با ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی هنوز برخی از شهرستان‌هایش که در حاشیه خلیج‌فارس نیز هستند با کمبود آب دست و پنجه نرم کنند.

هم‌زمان با شروع فصل تابستان، هفته اول تیرماه، هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نام‌گذاری شده است به همین بهانه به معضل کمبود آب شرب در برخی از شهرستان‌های استان پرداخته‌ایم.

کمبود شدید آب در تنگستان
محمد احمدی ساکن یکی از روستاهای شهرستان تنگستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در برخی از روستاهای تنگستان با کمبود شدید آب مواجه هستیم.

وی اظهار داشت: با توجه وضعیت کنونی همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا در کشور و استان و با توجه به توصیه‌های مکرر مسئولان بهداشتی برای شستشو دست‌ها، متأسفانه در برخی روستاهای ما با کمبود شدید آب مواجه هستیم.

بی‌آبی در عسلویه
علی قاسمی یکی از ساکنان روستاهای شهرستان عسلویه نیز گفت: ما در طول ۲۴ ساعت تنها چند ساعت سهمیه آب داریم و در بعضی روستاها و محلات نیز ممکن است تا چند روز متوالی آب شرب و لوله‌کشی در دسترس شهروندان نباشد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط سهمیه‌بندی آب سهمیه‌ها بسیار محدود است و منطقی به نظر نمی‌رسد.

استان بوشهر نباید تشنه باشد
نماینده مردم استان بوشهر در حاشیه شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: برخی شهرها و روستاهای استان بوشهر با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه هستند.

سید علی‌اکبر فاطمی اظهار داشت: استان بوشهر از محرومیت‌های بسیاری برخوردار است به ‌گونه‌ای که این استان با ۱۰ شهرستان دارای منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی ذخایر عظیم نفت و گاز است و به عنوان پایتخت انرژی ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود ولی این استان بر گنج نشسته ولی در حقیقت بر رنج است.

سؤال اینجاست که چه زمانی مشکل حاد کم آبی بوشهر حل خواهد شد؟ آیا استانی که در کنار آب است باید مردم آن تشنه باشند؟

وی تصریح کرد: بوشهر در کشور به عنوان ثروتمندترین استان کشور معرفی می‌شود اما مردم این استان آن‌چنان بهره‌ای از این ثروت الهی نبردند و به جای اینکه شیرینی این ثروت به آن‌ها برسد بیشتر زهر و نیش آن به آن‌ها رسیده است و برخی از شهرها و روستاها با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه هستند.

فاطمی گفت: موضوع آب در برخی از نقاط استان بوشهر تبدیل به بحران شده است، حال سؤال اینجاست که چه زمانی مشکل حاد کم آبی بوشهر حل خواهد شد؟ آیا استانی که در کنار آب است باید مردم آن تشنه باشند؟

تقویت آب‌شیرین‌کن‌ها
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ظرفیت ۱۵۰ هزار مترمکعب پروژه آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر طراحی‌شده که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال افزون بر ۵۰ هزار مترمکعب به ظرفیت تولید آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر افزوده می‌شود.

عبدالحمید حمزه پور بیان کرد: یکی از راهکارهای عبور از شرایط سخت آبی همکاری و مشارکت مردم در عبور از بحران کم آبی است که همه آحاد جامعه می‌توانند با مصرف بهینه نقش خود را در عبور از بحران ایفا کنند.

افتتاح و آبگیری چندین سد در بوشهر
استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: آب آشامیدنی در استان بوشهر از طریق خطوط طولانی از دیگر استان‌ها وارد شبکه آب‌رسانی می‌شود.

عبدالکریم گراوند با بیان اینکه برای مدیریت مصرف آب این ماده حیاتی همه مردم باید همکاری کنند، اظهار داشت: فصل گرما و شرایط کرونایی مصرف آب در استان بوشهر را افزایش داده که برای جبران کمبود آب طرح‌های مهمی تدوین و عملیاتی شده است.

اکنون سدهای بزرگ و کوچک در نقاط مختلف استان بوشهر در حال ساخت است که تعدادی از سدهای استان بوشهر امسال آبگیری و افتتاح می‌شود

وی تصریح کرد: اکنون سدهای بزرگ و کوچک در نقاط مختلف استان بوشهر در حال ساخت است که تعدادی از سدهای استان بوشهر امسال آبگیری و افتتاح می‌شود.

گراوند اضافه کرد: طرح‌های مهم نوسازی و بهسازی شبکه‌های آب‌رسانی در دستور کار قرارگرفته که اصلاح این شبکه‌ها نقش مهمی در توزیع عادلانه آب و جلوگیری از هدر رفت آن دارد.

توسعه آب شیرین‌کن‌ها
وی بیان کرد: پروژه آب‌شیرین‌کن ۱۰ هزار مترمکعبی که در ساحل بوشهر در مدار تولید آب قرار دارد سال قبل طرح توسعه‌ای آن در دستور کار قرار گرفت و از فروردین امسال ظرفیت تولید آب از این پروژه به ۲۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب افزایش یافت.

استاندار بوشهر تصریح کرد: آب‌شیرین‌کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر تا پایان امسال وارد مدار بهره‌برداری می‌شود که به تثبیت تأمین آب در استان بوشهر کمک می‌کند.

در گناوه و تنگستان مشکل کمبود آب به باغ ویلاها برمی‌گردد چرا که باغ‌هایی در این نقاط وجود دارد که ضمن تأمین آب استخرهای شخصی درختان آبیاری می‌شوند که دادگستری برای برخورد با این باغ ویلاها و قطع انشعاب آب آن‌ها اعلام آمادگی کرده است و حتی اگر لازم باشد برخی از این مکان‌ها با حکم قضایی تخریب خواهند شد

گراوند گفت: در گناوه و تنگستان مشکل کمبود آب به باغ ویلاها برمی‌گردد چرا که باغ‌هایی در این نقاط وجود دارد که ضمن تأمین آب استخرهای شخصی درختان آبیاری می‌شوند که دادگستری برای برخورد با این باغ ویلاها و قطع انشعاب آب آن‌ها اعلام آمادگی کرده است و حتی اگر لازم باشد برخی از این مکان‌ها با حکم قضایی تخریب خواهند شد.

استاندار بوشهر گفت: در راستای رفع مشکلات تأمین آب استان تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته و پیگیری مستمری در این زمینه داشته و داریم.

گرواند بیان کرد: در راستای افزایش منابع آبی استان بوشهر طرح‌های مختلفی ازجمله پروژه آب‌شیرین‌کن تدوین و مجوز ۱۵۰ هزار مترمکعب پروژه شیرین سازی آب دریا صادرشده است.

افزایش ظرفیت شیرین‌سازی
وی تصریح کرد: ظرفیت تولید آب از پروژه شیرین‌سازی آب دریا ۱۰ هزار مترمکعبی بوشهر با اجرای طرح توسعه‌ای در یک سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافت و اکنون به ۲۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب رسیده است که نقش مهمی در رفع جیره‌بندی آب در محلات جنوبی بوشهر که سال‌ها از بی‌آبی رنج می‌بردند داشته است.

گراوند افزود: علاوه بر آب شیرین کن بوشهر، پروژه دیگری در کنگان با ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب در مدار است و با توجه به نیاز آبی استان بوشهر و تلاش مضاعف و شبانه‌روزی آبفای استان بوشهر برای راه‌اندازی پروژه‌های آب شیرین مورد توجه قرار دارد و در این راستا آب‌شیرین‌کن آب پخش سعدآباد با ظرفیت هشت هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز و وحدتیه دالکی با ظرفیت شش هزار و 500 مترمکعب و نوار ساحلی دشتی با حجم تولید ۶۰۰ مترمکعب در آستانه تکمیل و افتتاح است.

استاندار بوشهر اظهار کرد: آب‌شیرین‌کن نوار ساحلی تنگستان به ظرفیت هفت هزار و 500 مترمکعب و تنگستان ۲ با ظرفیت پنج هزار مترمکعب، عسلویه یک با ظرفیت پنج هزار مترمکعب و عسلویه ۲ با همین ظرفیت در حال ساخت است.

امارات که یکی از خشک‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود که توانسته است با شیرین‌سازی آب دریا مشکل کمبود آب خود را حل کند، به عنوان نمونه بیش از ۹۸ درصد از آب موردنیاز شهر دوبی که پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است با آب‌شیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود.

انتظار می‌رود در استان ثروتمند بوشهر نیز بخشی از درآمدها به مردم این استان اختصاص یابد و مشکلاتی همچون تامین آب شرب این مردم به عنوان یک اولویت توسط مسئولان رفع شود.

کد خبر: ۲۵٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha