۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
نشست سران «شورای همکاری خلیج فارس و آسه آن»؛ حرکت به سوی استراتژی جمعی «آسیا منهای چین»
المانیتور بررسی کرد؛

نشست سران «شورای همکاری خلیج فارس و آسه آن»؛ حرکت به سوی استراتژی جمعی «آسیا منهای چین»

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آسه آن در بحبوحه عصر کنونی جهانی‌زدایی، بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی و عدم قطعیت‌های اقتصادی، مشترکات استراتژیک بیشتری را به اشتراک می‌گذارند.

بازار؛ گروه بین الملل: سیزده رهبر از شورای همکاری خلیج فارس و انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا در ۲۰ اکتبر در ریاض ملاقات کردند تا نقشه راه همکاری خود را در بحبوحه جنگ اسرائیل و غزه و فضای امنیتی منطقه ای فزاینده نامطمئن تنظیم کنند.

این نشست بخشی از یک گروه نوظهور به نام استراتژی «آسیا منهای چین» است که بر ایجاد گره های اتصال و تقویت روابط تجاری خارج از چین به منظور کاهش خطرات سیاسی مرتبط با بن بست واشنگتن و پکن تمرکز دارد.

به موازات آن، نقش ریاض به عنوان میزبان اجلاس دارای نمادهای قوی بوده است؛ زیرا عربستان سعودی همچنان به پیشبرد موقعیت خود به عنوان یک اقتصاد با رشد، پتانسیل بالا و بازیگر جهانی جاه طلبانه ادامه می دهد.

در عصر کنونی جهانی‌زدایی، بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی و عدم قطعیت‌های اقتصادی، شورای همکاری خلیج فارس و آسه‌آن اشتراکات استراتژیک بیشتری دارند. در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، عربستان و امارات در حال تنوع بخشیدن به مشارکت خود با غرب و چرخش بیشتر به سمت شرق هستند؛ منطقه ای که مرکز نظم جهانی نوظهور در حال تغییر است. در آسه آن، اندونزی و ویتنام مسیرهای خود را در این عصر رقابت شدید در هند و اقیانوس آرام دنبال می کنند.

شش تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی

مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آسه آن تقریباً ۶ تریلیون دلار است که پتانسیل رسیدن به تقریباً ۵۳ تریلیون دلار در صورت اتخاذ یک استراتژی رشد سبز، سرمایه گذاری بر جمعیت پویا، استقبال از شهرنشینی سریع و تقویت افزایش یکپارچگی منطقه ای را دارد. این قدرت اقتصادی به طور قابل توجهی از حجم تجارت فعلی ۱۱۰ میلیارد دلاری فراتر رفته و انگیزه های قوی برای هر دو بلوک برای پیگیری یکپارچگی اقتصادی در سراسر حاشیه آسیا فراهم می کند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سخنرانی خود در ابتدای اجلاس گفت: صادرات از شورای همکاری خلیج فارس به آسه آن ۹ درصد از کل صادرات خلیج فارس را تشکیل می دهد، در حالی که واردات از آسه آن به خلیج فارس شش درصد از کل واردات را تشکیل می دهد. در همین راستا، دو بلوک ممکن است شراکت های تجاری را مورد بررسی قرار داده و نوید همکاری قابل توجهی را در ماه ها و سال های آینده بدهند.

کشورهای خلیج فارس و آسه آن به دلیل چالش‌های مربوط به جدایی ایالات متحده یا تنش‌های ژئوپلیتیکی اتحادیه اروپا در هند و اقیانوس آرام، موقعیت استراتژیک خود در قبال چین را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهند داد

کشورهای خلیج فارس و آسه آن نیز به دلیل چالش‌های مربوط به جدایی ایالات متحده یا تنش‌های ژئوپلیتیکی اتحادیه اروپا در هند و اقیانوس آرام، موقعیت استراتژیک خود در قبال چین را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهند داد که این موضوع باعث می‌شود آسیای مرزی نسبت به آینده خود مطمئن نباشد. استراتژی آسیا منهای چین، با هدف تقویت یکپارچگی گسترده تر بین خلیج فارس و آسه آن برای ایجاد گره های اتصال اضافی در خارج از چین و کاهش ریسک سیاسی مرتبط با پکن، به تدریج شکل می گیرد.

این استراتژی به دنبال ایجاد یک سیستم همگروهی از روابط تجاری و همچنین دنبال کردن راه سوم در جنگ سرد جاری ایالات متحده و چین است که آسیا و سیستم بین المللی گسترده تر را شکل می دهد.

جنگ غزه

یکی از مهمترین عناصر اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و آسه آن زمان برگزاری آن است. این واقعیت که علیرغم ادامه جنگ اسرائیل و غزه همچنان دو بلوک با یکدیگر دیدار کرده اند، نشان می دهد که کشورهای خلیج فارس اصرار دارند که از این رویدادها منحرف نشوند و درصددند که در بحبوحه افزایش تنش های منطقه ای به مسیر استراتژیک خود ادامه دهند.

در میان تلاش‌های خود برای تبدیل شدن به قدرت‌های اقتصادی بین قاره‌ای، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گسترش روابط تجاری و دیپلماتیک با کشورهای آسیایی را در اولویت قرار داده‌اند و بنابراین، نشست سران با آسه‌آن را فرصتی ارزشمند برای دستیابی به چنین اهدافی می‌دانند. در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و آسه آن، عربستان سعودی و اندونزی به عنوان محرک های اصلی تلاش ها برای تقویت روابط بین دو گروه هستند.

تجارت دوجانبه بین اندونزی و عربستان سعودی در چند سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و میانگین نرخ رشد سالانه ۵ درصد بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ بوده است. اندونزی نیز به طور کلی از روابط تجاری شکوفا با شورای همکاری خلیج فارس برخوردار بوده است. در سال ۲۰۲۲، حجم تجارت اندونزی با شورای همکاری خلیج فارس ۱۶ میلیارد دلار بود که ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن داشت.

عربستان سعودی و اندونزی به عنوان قدرت های بزرگ در حال ظهور در جی بیست ظاهر شده و دیدگاه های مشترکی در مورد عدم تعادل نظم جهانی و نیاز به یک نظم تمدنی چندقطبی نماینده تر دارند

فراتر از اقتصاد و تجارت، عربستان سعودی و اندونزی به عنوان قدرت های بزرگ در حال ظهور در جی بیست ظاهر شده و دیدگاه های مشترکی در مورد عدم تعادل نظم جهانی و نیاز به یک نظم تمدنی چندقطبی نماینده تر دارند.

اجلاس «شورای همکاری خلیج فارس_آسه آن» همچنین بر اساس کریدور اقتصادی هند_خاورمیانه_اروپا که اخیراً اعلام شده، بنا شده است، زیرا کشورهای حوزه خلیج فارس قصد دارند خود را به عنوان یک گره ارتباطی بین آسیا و اروپا با توجه به انرژی پاک، تجارت و انعطاف پذیری دیجیتال قرار دهند.

کشورهای خلیج فارس امیدوارند با ادغام بیشتر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آسه آن، پیوندهای اقتصادی قوی ایجاد کنند که مزایای کریدور هند_خاورمیانه_اروپا را حتی به شرق تر از هند گسترش دهد و کشورهایی مانند عربستان و امارات را به گونه ای مستحکم در پیوند تجارت بین قاره ای با حجم بالا از توکیو تا برلین قرار دهد.

آسه آن و شورای همکاری خلیج فارس نقشی محوری در تقویت تجارت و روابط تجاری ایفا کرده و یکپارچگی بیشتری میان کشورهای ساحلی آسیا را ترویج می کنند

آسه آن و شورای همکاری خلیج فارس نقشی محوری در تقویت تجارت و روابط تجاری ایفا کرده و یکپارچگی بیشتری میان کشورهای ساحلی آسیا را ترویج می کنند، زیرا نظم قاره ای آسیایی به تدریج در حال ظهور است.

کد خبر: ۲۵۴٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha