۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
سیل زدگان سرگردان و سرگشتگی مسئولان؛ باران ۱۰۰ میلی متری خسارت زد یا طوفان بی تدبیری؟
بازار گزارش می دهد؛

سیل زدگان سرگردان و سرگشتگی مسئولان؛ باران ۱۰۰ میلی متری خسارت زد یا طوفان بی تدبیری؟

چالوس- چند روزی از سیلاب مازندران می‌گذرد سیل زدگان خانه به دوش و مسئولان همچنان غافلگیر هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: باران ۱۰۹ میلیمتری ۱۳ آبان در شهرهای غرب مازندران بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان خسارت زد این در حالی که اجرای طرح‌ های پیشگیرانه به بوته فراموشی رفته است و توجه به آن می تواند حجم خسارت های حوادث را کاهش دهد.

خسارت سیلاب در بخش‌های مختلف مازندران نمایان است، از زیرساخت‌های آب و برق و مخابرات گرفته تا حوزه راه و در این بین سیل زدگانی که خانه‌ هایشان گرفتار گل و لای شده است و چند روز گذشته مهمان همسایگان و یا اقوام خود شده اند.

حوادث مختلف همواره خسارت‌ های زیادی در مازندران به جای می‌گذارد، از زلزله یا رانش زمین گرفته تا سیل که برای مردم آستان دردی آشنا و مزمن است و این درحالی که اعتبارات طرح های مدیریت بحران و پیشگیری از حوادث قطره چکانی ونوشدارو است.

سالانه حوادث مختلف از جمله سیلاب چند هزار میلیارد تومانی روی دست مازندران خرج می‌گذارد و این وضعیت در حالی است که اجرای طرح‌های پیشگیرانه هزینه‌های بسیار کمتری دارد و این پروژه ها همواره مورد غفلت واقع می‌شود.

سیل تمام زندگی ام را برده است

یک بانوی سیل زده چالوسی که خانه‌اش در سیلاب اخیر تخریب شده است، می‌گوید: جایی برای ماندن ندارم زیرا سیل تمام زندگیم را با خود برده است.

این بانو از مسئولان مازندران خواست تا فکری برای جبران مشکلاتش کنند و گفت کسی را ندارم و همه امیدم به حمایت مسئولان است.

سیلزدگان سرگردان و مسئولان غافلگیر| باران ۱۰۰ میلی متری هم خسارت زد

شهرستان چالوس از جمله شهرستان‌هایی است که در سیلاب اخیر خسارت‌ های زیادی به آن وارد شده است و برآوردها یخسارت سیلاب در این شهرستان‌ها بیش از هزار میلیارد تومان است.

رستم زرودی سرپرست فرمانداری چالوس با بیان اینکه سیلاب اخیر به ۴۶ واحد مسکونی خسارت وارد کرده است، گفت: از این تعداد ۶ واحد مسکونی تخریب کامل شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اسکان موقت سیل زدگان افزود: برای رفع مشکلات این افراد برنامه‌ریزی شده است.

زرودی با اشاره به شایعه تخریب سد انحرافی ذوات گفت: این سد مخزنی نیست و شکستن آن صحت ندارد و شایع محسوب می‌شود.

فرماندار چالوس: در بارندگی‌ های اخیر شاهد بارش ۱۱۰ میلی متر باران طی دو ساعت بودیم که خسارت‌ های زیادی به بار آورده است

فرماندار چالوس بر توجه به لایروبی رودخانه‌ها برای پیشگیری از حوادث احتمالی تاکید کرد و گفت: در بارندگی‌ های اخیر شاهد بارش ۱۱۰ میلی متر باران طی دو ساعت بودیم که خسارت‌ های زیادی به بار آورده است.

فرماندار چالوس گفت: ارزیابی خسارت ناشی از سیل توسط گروه‌ های مختلف دستگاه‌ های اجرایی در دست بررسی است.

بررسی سیلاب مازندران رد پای ترک فعل مسئولان را نمایان می‌سازد، خانه‌ هایی که در حاشیه و بستر رودخانه‌ها احداث شده است و تخریب و تجاوز به عرصه‌های طبیعی حکایت از ترک فعل مسئولان را در بخش‌های مختلف دارد.

استاندار مازندران با بیان این که به رغم آن که راهکارهای مناسبی برای پیشگیری از حوادث و اتفاقات ناگوار وجود دارد اما به دلیل سوء مدیریت و عدم نظارت شاهد بروز خسارت های زیادی هستیم، افزود: این عناصر سبب می شود تا نعمت عظیم باران به نقمت تبدیل شود.

استاندار مازندران: متاسفانه پیمانکاران و مسئولانی که طی سال های قبل کارشان را به درستی انجام ندادند و منجر به بروز خسارت شدند باید برایشان کیفرخواست صادر و پاسخگو باشند و باید خسارت ناشی از کم کاری ها از آنان گرفته شود

سید محمود حسینی پور در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که متاسفانه پیمانکاران و مسئولانی که طی سال های قبل کارشان را به درستی انجام ندادند و منجر به بروز خسارت شدند باید برایشان کیفرخواست صادر و پاسخگو باشند، افزود: باید خسارت ناشی از کم کاری ها از آنان گرفته شود زیرا با جان و اموال عمومی مردم سر و کار دارد.

وی با اشاره به این که بهسازی منازل مسکونی مردم که در سیل آسیب دیدند باید جزو اولویت اول باشد، افزود: باید هرچه سریع تر نسبت به براورد خسارت ها صورت گیرد و نسبت به جانمایی و مکان یابی برای اسکان سیل زدگان اقدام شود.

سیلزدگان سرگردان و مسئولان غافلگیر| باران ۱۰۰ میلی متری هم خسارت زد

حسینی پور یادآور شد: همچنین خسارت های وارده باید دقیق ارزیابی شود و منابع طبیعی مکلف است اقدامات لازم برای برداشت و خروج درختان شکسته و افتاده در سطح رودخانه های استان اقدام کند.

ارزیابی های خسارت سیلاب تاکنون حکایت از آن که دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش های مختلف در استان آسیب زده شده است و تخریب ۴۲۶ مسکن شهری و روستایی، تخریب چند دهنه پل، خسارت به تاسیسات آبرسانی، برق و مخابرات از جمله آن است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره بارندگی شدید اوایل هفته در استان گفت: این بارش ها به تاسیسات و ابنیه فنی دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت زده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران بیشترین میزان بارندگی را ۱۱۰ میلی متر طی دو ساعت ذکر کرد و گفت: بارندگی شدید ورگباری سبب شده تا در بخشی از نقاط استان از جمله مناطق غربی دچار خسارت شویم

حسینعلی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به صدور اخطاریه سطح نارنجی و بارش های رگباری در استان، بیشترین میزان بارندگی را ۱۱۰ میلی متر طی دو ساعت ذکر کرد و گفت: بارندگی شدید ورگباری سبب شده تا در بخشی از نقاط استان از جمله مناطق غربی دچار خسارت شویم.

وی واردشدن خسارت به تاسیسات فنی در شهرهای عباس‌آباد، چالوس، نوشهر، نور و سوادکوه شمالی را از جمله مخاطرات و پیامدهای سیلاب بیان کرد و گفت: اقدامات اولیه برای پاسخ به مدیریت بحران صورت گرفت و ستاد مدیریت بحران استان نیز به ریاست استاندار در عباس آباد تشکیل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اظهار این که در حال ارزیابی خسارت ها هستیم، گفت: در شهرستان عباس آباد شاهد تخریب دو دهنه پل پرچور و چارز و خسارت به راه دسترسی شهرک نواب و یاران هستیم و در چالوس نیز به دلیل تغییر مسیر آب سد انحرافی شاهد تخریب ابنیه فنی ومنازل مسکونی در روستاهای ذوات و ولی آباد هستیم.

محمدی به واردشدن خسارت ناشی از سیلاب در روستاهای ورازده و میرنا نور، و روستاهای نفتچال، شهر زیرآب وبخش مرکزی سوادکوه اشاره کرد وگفت: بخشی از تاسیسات شبکه توزیع برق نیز در منطقه غرب استان دچار آسیب شده است.

وی خسارت اولیه را دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

کد خبر: ۲۵۴٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha