۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۹
سود آرامکوی سعودی سقوط کرد

سود آرامکوی سعودی سقوط کرد

سود خالص غول نفتی سعودی آرامکو در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، به دلیل قیمت پایین‌تر و کاهش حجم فروش نفت، به میزان ۲۳ درصد کاهش یافت.

به گزارش بازار، سود خالص آرامکو در سه ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر، به ۳۲.۶ میلیارد دلار در مقایسه با ۴۲.۴ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته، کاهش یافت.

غول نفتی عربستان گفت که کاهش قیمت و حجم فروش نفت تا حدودی با کاهش حق امتیاز تولید در این دوره جبران شده است. در نظرسنجی از ۱۲ تحلیلگر، سود خالص آرامکو در سه ماهه سوم، ۳۱.۸ میلیارد دلار پیش بینی شده بود.

درآمد آرامکو در سه ماهه سوم امسال، ۱۱۳.۰۹ میلیارد دلار در مقایسه با ۱۴۴.۹۹ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته بود.

شرکت‌های بزرگ انرژی آمریکایی شورون و اکسون موبیل، ماه گذشته به دلیل کاهش قیمت‌های انرژی، کاهش شدید سود سه ماهه سوم خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته گزارش کردند.

درآمدهای آرامکو از قیمت بالاتر نفت در سه ماهه گذشته، تقویت شد، اما قیمت نفت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افت چشمگیری پیدا کرده است.

عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، یکشنبه هفته جاری تائید کرد به کاهش داوطلبانه تولید نفت خود به میزان یک میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد و این تصمیم را در ماه آینده مجددا بررسی خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، آرامکو با وجود کاهش ۲۳ درصدی سود خالص خود، پرداخت سود نقدی به دولت عربستان سعودی و سایر سرمایه گذاران را ۲۹.۴ میلیارد دلار حفظ کرد که به دولت این کشور در بحبوحه رشد کسری بودجه، کمک می‌کند.

همچنین نشانه‌هایی از ضعیف شدن بازار فیزیکی نفت وجود دارد که می‌تواند باعث شود عربستان سعودی کاهش عرضه خود را در سال میلادی آینده هم ادامه دهد. تقاضا برای سوخت‌هایی مانند دیزل در اروپا رو به کاهش گذاشته که نشانه رشد اقتصادی ضعیف است. با این حال، آرامکو قصد دارد به تدریج پرداخت‌ها به سهامدارانش را افزایش دهد.

کد خبر: ۲۵۴٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha