۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۹
تولید ارزش افزوده با کیفی‌سازی نفت‌کوره
معاون وزیر نفت تاکید کرد

تولید ارزش افزوده با کیفی‌سازی نفت‌کوره

معاون وزیر نفت گفت: ارزش اقتصادی که در حوزه تفاوت نفت‌کوره‌های ۳.۵ درصد و چهار درصد با نیم درصد وجود دارد، دست‌کم ۲۰۰ دلار برای هر تُن است.

به گزارش بازار، جلیل سالاری امروز (دوشنبه) در مراسم انعقاد قرارداد ارتقای کیفی نفت‌کوره تولیدی پالایشگاه‌های لاوان و کرمانشاه با شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: امروز در همه حوزه‌های کیفی‌سازی و کمّی‌سازی در بخش پالایشگاهی به سطح دانش فنی رسیده‌ایم، اما یکی از چالش‌های ما بحث نفت‌کوره بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره خودکفایی در زمینه تولید کاتالیست، گفت: در بحث کاتالیست به خودکفایی رسیده‌ایم و آن را صادر می‌کنیم و حتی در یک پالایشگاه که متعلق به شرکت‌های آمریکایی است، از کاتالیست ایرانی برای تولید بنزین استفاده می‌شود.

وی ادامه‌داد: برای کیفی‌سازی نفت‌کوره مدل‌های زیادی را مطالعه کردیم. در راستای کیفی‌سازی نفت‌کوره، یک طرح نمونه را نیمه‌صنعتی کردیم و با پذیرش ریسک آن، به تجاری‌سازی آن اقدام کرده‌ایم.

سالاری تاکید کرد: قصد داریم این دانش فنی را در کشور مستقر و در خارج از کشور از آن استفاده کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه کیفی‌سازی نفت‌کوره در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی مهم است، خاطرنشان‌کرد: همه شرکت‌های پالایشی در زمینه کیفی‌سازی نفت‌کوره اهتمام دارند و در قانون نیز این الزام وجود دارد که الگوی مصرف اصلاح و به منظور رعایت استانداردهای زیست‌محیطی کیفی‌سازی انجام شود، ضمن اینکه این اقدام موجب اشتغال‌زایی و به‌کارگیری دانشگاهیان در کرمانشاه و لاوان می‌شود.

وی با اشاره به صادرات کمپرسور به یکی از کشورهای خارجی، گفت: توسعه فناوری ایجاد شده است، باید آن را ادامه دهیم و از مرزهای کشور عبور کنیم.

سالاری تأکید کرد: افتخار شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی و دانشگاهی کشور است که در کنار صنعت قرار گرفته‌اند.

صنعت مادر کشور متوجه استفاده از «توان داخلی» است
در این مراسم، «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، درباره استفاده از توان داخلی گفت: وزارت نفت در چند سال متوالی، رتبه نخست را برای انعقاد قراردادهای بار اول کسب کرد؛ این نشان می‌دهد صنعت مادر کشور متوجه این فرصت است و از آن استفاده می‌کند و در مقابل، جریان دانش‌بنیان نیز از آن استقبال می‌کند.

وی اظهار داشت: از سال‌ها پیش، بحث کیفی‌سازی نفت‌کوره و گوگردزدایی در کشور مطرح بوده و هست، اما کسی اقدامی انجام نداد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور افزود: مخازن و منابع نفتی ما به سوی سنگین‌ شدن پیش می‌رود و این همت در مدیران این دو دستگاه ایجاد شده که این قرارداد را منعقد کنند.

دهقانی فیروزآبادی، ۲ پروژه یاد شده را بسیار تعیین‌کننده برشمرد و گفت: این دو شرکت دانش‌بنیان جریانی را در کشور آغاز می‌کنند که مثال‌زدنی خواهد بود، زیرا موفقیت در آن به معنای شروع راهی برای حضور سایر شرکت‌ها در پروژه‌هایی از این دست است.

وی تاکید کرد: هر جا کار را به دست بخش خصوصی و مردم می‌سپاریم، انگیزه‌ها بیدار می‌شود.

به گزارش ایرنا، قرارداد ارتقای کیفی نفت‌کوره تولیدی بین پالایشگاه‌ نفت لاوان با شرکت دانش‌بنیان «اکسیر صنعت آسیا» و پالایشگاه کرمانشاه با شرکت دانش‌بنیان «آذر انرژی تبریز» به‌منظور استفاده از ظرفیت دانش فنی شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌منظور توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و صنعت پالایش نفت کشور و صیانت از محیط زیست با حمایت شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به امضا رسید.

کد خبر: ۲۵۳٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha