۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم آبان ۱۴۰۲
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار؛

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم آبان ۱۴۰۲

افزایش درآمد نفتی روسیه و تولید نفتی آمریکا از جمله خبرهای مهم هفته دوم آبان ۱۴۰۲ بوده که هم‌زمان با انتشار اخباری ناامیدکننده درباره بازار کار آمریکا و تولیدات کارخانه‌ای چین در رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش بازار، در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۱۷٫۶۳ میلیارد دلار
رویترز: آمارهای وزارت دارایی روسیه روز جمعه نشان داد که درآمدهای نفت و گاز روسیه در اکتبر بیش از ۲ برابر شده و به ۱٫۶۳۵ هزار میلیارد روبل برابر ۱۷٫۶۳ میلیارد دلار رسیده است. فروش نفت و گاز که بیش از ۲۸ درصد از کل درآمدهای بودجه روسیه را در سال جاری تشکیل داده است و نسبت به درآمد اکتبر ۲۰۲۲ هم ۲۷٫۵ درصد افزایش داشته است. درآمدهای نفت و گاز همچنان در ژانویه تا اکتبر، سالیانه با ۲۶٫۳ درصد کاهش به ۷٫۲۱۱ هزار میلیارد روبل رسید. درآمدهای انرژی روسیه به دلیل تحریم‌های غرب، مانند سقف قیمت نفت و تحریم صادرات نفت از طریق دریا، و با بسته شدن خطوط لوله گاز نورد استریم به اروپا کاهش‌یافته است. بودجه وزارت دارایی برای کاهش ۲۳ درصدی درآمد نفت و گاز در سال جاری روی ۸٫۸۶ هزار میلیارد روبل تنظیم‌شده است. انتظار می‌رود کسری بودجه تقریباً ۳ هزار میلیارد روبلی یا ۱٫۸ درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه باشد.

۱۷٫۳ درصد
سی‌ان‌ان: درآمد نفتی عربستان در ۳ ماهه سوم سال جاری ۱۷٫۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش‌یافته است و این بیشترین رکورد کاهش از سال ۲۰۱۱ تاکنون به شمار می‌رود. دلیل این کاهش درآمد، کاهش داوطلبانه تولید نفت باهدف تقویت قیمت‌های جهانی بوده است. اقتصاد عربستان سعودی پس‌ازاینکه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان به‌منظور تقویت قیمت جهانی نفت تولید خود را کاهش داد، به حالت معکوس درآمده است. دفتر آمار رسمی عربستان اعلام کرد تولید ناخالص داخلی عربستان، که اصلی‌ترین معیار سنجش اقتصاد این کشور است، در ۳ ماهه سوم سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴٫۵ درصد کاهش‌یافته است. این بزرگ‌ترین انقباض از زمان همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ است. اگر رشد ۳٫۶ درصدی در فعالیت‌های غیرنفتی نبود، این رکود حتی بیشتر بود. باوجود کاهشی شدن درآمد بخش نفتی، اقتصاد کلی عربستان در ۳ ماهه دوم توانست رشد ۱٫۲ درصدی سالانه را مدیریت کند.

۴۹٫۵
رویترز: فعالیت‌های تولیدی چین در ماه اکتبر به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت و بر مسئولیت سیاست‌گذارانی که در بحبوحه چالش‌های متعدد داخلی و خارجی تلاش برای احیای رشد اقتصادی تا پایان سال جاری و سال ۲۰۲۴ هستند را دشوارتر کرد. داده‌های اداره ملی آمار چین نشان داد که شاخص رسمی مدیران خرید (PMI) در ماه اکتبر از ۵۰٫۲ به ۴۹٫۵ کاهش‌یافته است و به زیر معیار ۵۰ نقطه‌ای که انقباض را از انبساط اقتصادی مشخص می‌کند، سقوط کرده است. این شاخص حتی از پیش‌بینی ۴۹٫۹ اقتصاددانان هم فراتر رفت و وضعیتی بدبینانه‌تر از حد انتظار را به نمایش گذاشت. PMI غیر تولیدی چین هم از ۵۱٫۷ ماه سپتامبر به ۵۰٫۶ کاهش‌یافته است که نشان‌دهنده کندی فعالیت در بخش خدمات گسترده و ساخت‌وساز است. میزان سفارش‌های صادراتی و وارداتی جدید چین هم برای ۸ ماه متوالی کاهش‌یافته است. به گفته اقتصاددانان اما با توجه به اینکه PMI یک شاخص ماه‌به‌ماه است، رقم نزولی در ماه اکتبر منعکس‌کننده تغییرات زیادی در تقاضا نیست، بلکه تعدیل در عرضه را نشان می‌دهد. تولید در ماه سپتامبر به دلیل بهبود تقاضای داخلی که باعث کاهش قیمت‌های صنعتی شد، به‌طور مشهودی بهتر از ماه‌های گذشته بود. اما در ماه اکتبر بخش صنعت چین شاهد تلاش گسترده‌تری برای کاهش عرضه برای مقابله با فشار سود بوده است.

۱۱۳ میلیارد دلار
یورونیوز: دولت ژاپن بسته‌ای بیش از ۱۷ هزار میلیارد ین برابر ۱۱۳ میلیارد دلار از اقدامات برای مهار ضربه اقتصادی ناشی از تورم را ارائه کرده است که می‌تواند وضعیت مالی این کشور را وخیم‌تر کند. برای تأمین بخشی از هزینه‌ها، دولت طبق برنامه مصوب کابینه، بودجه تکمیلی سال مالی جاری را به مبلغ ۱۳٫۱ هزار میلیارد ین تهیه خواهد کرد. با احتساب هزینه‌های دولت‌های محلی و وام‌های دولتی، حجم این بسته درمجموع ۲۱٫۸ هزار میلیارد ین خواهد بود. این بسته شامل کاهش موقت مالیات بر درآمد و مالیات بر مسکن، پرداخت کمک‌هزینه به خانوارهای کم‌درآمد و یارانه برای تأمین هزینه قبوض بنزین و آب و برق است. براساس برآورد دولت، درمجموع این برنامه حمایتی، تولید ناخالص داخلی ژاپن به‌طور میانگین طی ۳ سال آینده حدود ۱٫۲ درصد افزایش خواهد یافت.

۱۵۰۰۰۰
بلومبرگ: براساس آخرین خلاصه وضعیت اشتغال از سوی اداره آمار کار آمریکا، اشتغال در ماه اکتبر ۱۵۰۰۰۰ مورد افزایش‌یافته است که نسبت به افزایش قابل‌توجه ماه سپتامبر و میانگین ماهانه ۲۵۸ .هزار موردی در ۱۲ ماه گذشته، کاهش قابل‌توجهی به شمار می‌رود. براساس این گزارش که در پی تصمیم عدم‌تغییر نرخ بهره از سوی فدرال ریزرو منتشر شد، رشد شغلی ماه اکتبر در چندین صنعت بیشتر از دیگر صنایع مشاهده‌شده است، بخش‌هایی نظیر مراقبت‌های بهداشتی، دولت و کمک‌های اجتماعی که اصلی‌ترین موتور محرک رشد شغلی آمریکا بوده‌اند. مشاغل تولیدی به دلیل اعتصاب کارگران اتحادیه خودرو کاهش یافت. نرخ بیکاری در ماه اکتبر تغییر چندانی نداشته و ۳٫۹ درصد باقی ماند و تعداد افراد بیکار هم در آمریکا نسبتاً ثابت و روی ۶٫۵ میلیون نفر باقی ماند. نرخ بیکاری در آمریکا از مارس ۲۰۲۲ تاکنون از ۳٫۴ درصد تا ۳٫۹ درصد متغیر است. میانگین درآمد ساعتی کارمندان خصوصی در سال گذشته ۴٫۱ درصد افزایش‌یافته است که نسبت به ۴٫۲ درصد در ماه گذشته اندکی کاهش‌یافته است.

۴۰۱ میلیون بشکه
براساس داده‌های جدید اداره اطلاعات انرژی آمریکا تولید میدانی نفت خام آمریکا در ماه اوت به ۴۰۴٫۶ میلیون بشکه رسید، یعنی به‌طور متوسط در این ماه ۱۳٫۰۵ میلیون بشکه در روز نفت از محل تولیدات میدانی تأمین‌شده است و این میزان تولید رکورد قبلی حفاری‌های آمریکا در جولای یعنی ۴۰۱٫۷۳ میلیون بشکه را شکست. افزایش میزان تولید بیشتر در مناطق کلرادو، آیداهو، مونتانا، یوتا و وایومینگ مشاهده‌شده است اما بیشترین افزایش واقعی در داکوتای شمالی، ایلینوی و کنتاکی و سایر ایالت‌ها بوده است. تولید نفت خام تگزاس، محل قرارگیری بخش بزرگی از حوزه نفتی پرمان، در ماه اوت از ۱۷۳٫۷۷۵ میلیون بشکه به ۱۷۴٫۵۶۲ میلیون بشکه افزایش‌یافته است. در مقایسه با این زمان در سال گذشته، تولید آمریکا درمجموع ۳۳ میلیون بشکه در ماه افزایش‌یافته است.

کد خبر: ۲۵۳٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha