۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
سازمان‌ محیط زیست مکلف به تدوین مدیریت تغییرات اقلیمی شد
بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور؛

سازمان‌ محیط زیست مکلف به تدوین مدیریت تغییرات اقلیمی شد

نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کردند با همکاری وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تدوین برنامه مدیریت تغییرات اقلیمی اقدام کند.

به گزارش بازار، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۱۴ آبان) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (الف) ماده ۲۲ این لایحه با ۱۵۸ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محمد علی پور در مخالفت با بند (الف) ماده ۲۲ گفت: باید برنامه‌های توسعه‌ای موافق با قوانین محیط زیست باشد، پیشنهاداتی برای مناطق آزاد ارائه می‌شود که امکان اجرایی شدن آنها به زمان طولانی نیاز دارد. برنامه‌های محیط زیستی متأسفانه با کندی پیش می‌روند و سرمایه‌گذاران در این راستا به اندازه کافی صبر نمی‌کنند، در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری به دلیل طولانی شدن پروسه از ادامه فعالیت امتناع می‌کنند.

سیدناصر موسوی لارگانی در موافقت با این بند گفت: برنامه‌های توسعه‌ای محیط زیستی یکی از بندهای لازم و ضروری برنامه هفتم محسوب می‌شود، برنامه‌های توسعه‌ای در کلانشهرها که شاهد آن هستیم بیشتر آلایندگی و آلودگی هوا را به دنبال دارد، این موضوع به مردم آسیب می‌زند، ارزیابی با استعلام بسیار فرق دارد، منظور از ارزیابی این است که طرح‌ها و اقدامات پروژه ای نیازمند کار کارشناسی هستند.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در بررسی بند (الف) ماده ۲۲ با اشاره به صحبت‌های رهبری انقلاب در خصوص اهمیت محیط زیست یادآور شد: محیط زیست تنها مسئله‌ای است که رهبر انقلاب هر ساله در ۱۵ اسفندماه به آن تأکید داشتند و تکالیفی را بر دوش دولت‌ها و ملت‌ها می‌گذارند که متأسفانه بسیاری از آنها اجرایی نمی‌شود.

براساس بند (الف) ماده ۲۲ این لایحه؛ کلیه طرح (پروژه) های بزرگ جدید و طرح های توسعه ای بزرگ که توسط دستگاه‌های اجرائی، بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی در پهنه سرزمین از جمله مناطق آزاد تجار ی، صنعتی و ویژه اقتصادی اجرائی می شود، باید قبل از اجرا بر اساس شاخص ها، ضوابط و معیارهای محیط ز یستی که به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست می رسد، توسط سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارز یابی اثرات محیط زیستی قرار گرفته و در صورت تأیید این سازمان حداکثر ظرف مدت سه ماه تعیین تکلیف شود. عدم تعیین تکلیف ظرف مدت مقرر به منزله تأیید می باشد.

آیین نامه اجرائی این حکم مشتمل بر شاخص‌ها، ضوابط، معیارها ی محیط زیستی و مصادیق طرح (پروژه) های مشمول ارزیابی، ظرف مدت سه ماه پس از ابالغ این قانون توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و به تصویب هیأت وز یران می رسد.

در ادامه نمایندگان با بند الحاقی (۱) ماده ۲۲ این لایحه با ۱۵۰ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الحاقی ماده ۲۲ آمده است؛ به استناد بند ( ۸) سیاست‌های کلی محیط زیست و به منظور توسعه اقتصاد سبز، صنعت کم کربن و تقویت سازگاری و کاهش آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تدوین برنامه مدیریت تغییرات اقلیمی کشور طی سال اول برنامه اقدام و ترتیبات قانونی مورد نیاز را اعمال نماید.

کد خبر: ۲۵۳٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha