۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای صیانت از ماهیان خاویاری دریاچه خزر هزینه شد
رییس سازمان شیلات ایران:

۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای صیانت از ماهیان خاویاری دریاچه خزر هزینه شد

حسینی، رییس سازمان شیلات ایران از هزینه‌کرد ۹۰۰ میلیارد ریال اعتباری برای صیانت از ماهیان خاویاری دریاچه خزر در سال جاری خبر داد.

به گزارش بازار، سیدحسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی در آیین استحصال ماهی خاویاری در شهرستان ازنا، افزود:‌ ماهیان خاویاری پرچم شیلات محسوب می‌شوند و خاویار ایران برندی شناخته شده در دنیا است.

وی با اشاره به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری از دریاچه خزر از سال ۲۰۱۱ تاکنون افزود: برای حفظ این ذخایر ارزشمند و بازسازی آن امسال نیز این ممنوعیت تمدید شد.

رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به این که سال گذشته برای تکثیر، رهاسازی و صیانت از ماهیان خاویاری دریاچه خزر حدود ۴۵۰ میلیارد ریال هزینه شد، گفت: امسال نیز ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده تا این ذخایر ارزشمند دریاچه خزر را از دست ندهیم.

وی ادامه داد:‌ در کل کشور ۲۱۲ مزرعه در ۲۲ استان کار پرورش ماهیان خاویاری را انجام می‌دهند که ظرفیت تولید آنها ۱۰۰‌ تن خاویار و ۲۰ هزار تن گوشت خاویاری است.

حسینی با بیان این که سال گذشته پنج هزار تن گوشت و ۱۸.۵ تن خاویار از مزارع برداشت شد، عنوان کرد: با توجه به بومی‌سازی تکثیر و پروش این ماهیان امیدواریم که در سال‌های آتی به جایگاه اصلی خود در تولید این گونه ارزشمند برسیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص جایگاه لرستان در تولید ماهیان خاویاری، افزود: استان لرستان علاوه بر این که در زمینه شیلات و آبزی‌پروری پیشرو است و نسبت به استان‌های دیگر عملکرد مطلوب‌تری در این بخش دارد، از نگاه تولید، یک کشور ایران در مقیاس کوچک محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ در این استان گونه‌های گرمابی، سردآبی و همچنین گونه‌های گرمابی در مناطق سردسیر با نگاه تغییرگونه در حال تولید است که یک روش جدید برای استحصال ماهی خاویار محسوب می‌شود که وقوع بیوتکنولوژی در حوزه آبزی‌پروری است.

رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به استفاده از سیستم نانوحباب در یکی از مزارع استان، عنوان کرد: این سیستم می‌تواند انقلابی در تولید استان ایجاد کند.

وی با اشاره به انجام رایزنی‌ها با قرارگاه خاتم‌الانبیا برای جذب ۷ هزار میلیارد ریال اعتبارات از محل مولدسازی تصریح کرد: در این راستا درخصوص جذب اعتبار برای ۲ استان ساحلی و یک استان غیرساحلی که لرستان بوده رایزنی‌هایی صورت گرفته است تا زمینه ایجاد شهر شیلاتی که لازمه آن فراهم بودن زیرساخت‌های تخصصی است ایجاد و خوشه تولید در این استان تکمیل گردد تا به یکی از قطب‌های تولید ماهیان خاویاری و سردآبی تبدیل شود.

حسینی با اشاره به ایجاد زنجیره‌های ارزش در کشور، افزود:‌ در این راستا پیش‌تولید، تولید و پس از تولید باید مدنظر قرار گیرد و با توجه به نیاز محور بودن صنعت آبزی‌پروری و استعدادهای لرستان، این استان به عنوان پایلوت زنجیره ارزش آبزیان معرفی شد.

وی ادامه داد: قدرت مانور شیلات در این است که از کم‌آب‌برترین پروتئین‌ها است و در تمام مناطق و زمین‌های لم‌یزرع می‌تواند تحول‌آفرینی کند اما لازمه آن همکاری خوب مردم و مسوولان است.

کد خبر: ۲۵۳٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha