۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
غول پتروشیمی عربستان از زیان ۷۶۸ میلیون دلاری رونمایی کرد

غول پتروشیمی عربستان از زیان ۷۶۸ میلیون دلاری رونمایی کرد

شرکت صنایع پایه عربستان، سابیک، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی جهان، روز پنج‌شنبه از ضرر خالص در ۳ ماهه سوم سال و کاهشی تقریباً ۱۷ درصدی درآمد خود در این دوره زمانی خبر داد.

به گزارش بازار، شرکت سابیک (SABIC) غول پتروشیمی عربستان سعودی در گزارش مالی جدید خود از ۳ ماهه سوم سال منتهی به ۳۰ سپتامبر از زیان خالص ۲٫۸۸ میلیارد ریالی برابر ۷۶۸ میلیون دلار خبر داد. در دوره زمانی مشابه در سال گذشته این شرکت سودی برابر ۱٫۸۴ میلیارد ریال را ثبت کرده بود.

این زیان عمدتاً ناشی از کاهش ارزش ۲٫۹۳ میلیارد ریالی ارزش منصفانه شرکت آهن و فولاد عربستان (حدید) بود که کل سهام سابیک در این شرکت توسط صندوق دارایی دولتی عربستان سعودی خریداری شد.

واگذاری سهام سابیک در حدید در ماه سپتامبر انجام شد و به غول پتروشیمی عربستان اجازه داد تا سبد سهام یا پرتفوی استراتژیک خود را بهینه کند و بر تجارت اصلی خود متمرکز شود.

اگرچه درآمدهای این شرکت از ۴۳٫۳۲ میلیارد ریال سال گذشته به ۳۵٫۹۸ میلیارد ریال کاهش‌یافته است؛ اما نسبت به ۳ ماهه دوم سال جاری تقریباً افزایش ۶ درصدی داشته است.

این شرکت اعلام کرد بازار جهانی پتروشیمی همچنان شاهد تقاضای ضعیف جهانی و افزایش عرضه برای اکثر محصولات است. میانگین قیمت فروش محصولات این شرکت در ۳ ماهه سوم ۵ درصد کاهش و قیمت محصولات کودی این شرکت ۱۱ درصد افزایش‌یافته است.

این شرکت اعلام کرد که در مدیریت مخارج سرمایه‌ای خود که برای سال ۲۰۲۳ بین ۳٫۵ تا ۳٫۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، منضبط عمل کرده است.

سازندگان مواد شیمیایی در نیمه دوم سال به دلیل کندی رشد اقتصادی در چین پس از بازگشایی مجدد اقتصاد پساکرونایی و همچنین کاهش تقاضا در اروپا، دچار آسیب زیادی شدند. ارزش سهام شرکت سابیک هم در سال جاری تقریباً ۱۵ درصد کاهش‌یافته است.

کد خبر: ۲۵۳٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha