۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
آرزوی شنیدن صدای سوت قطار در استان ایلام
یادداشت؛

آرزوی شنیدن صدای سوت قطار در استان ایلام

ایلام-«سال های زیادی است که مردم استان ایلام چشم انتظار قطار هستند و وعده های دولت های مختلف در این زمینه به سرانجام نرسیده است» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: ایلام از نظر موقعیت جغرافیایی و همسایگی با کشور عراق، جایگاه ممتازی در صنعت حمل و نقل کشور دارد اما تاکنون به دلیل فقدان زیرساخت‌های ریلی، آنطور که باید نقش چندانی در این زمینه ایفا نکرده است.

استان ایلام به واسطه برخورداری از جاذبه‌های گردشگری فراوان، همسایگی با کشور عراق و داشتن آب‌وهوای مناسب سالانه میزبان هزاران گردشگر از اقصی نقاط دنیا می‌باشد، با این حال هر ساله با فرارسیدن نوروز و یا تعطیلات تابستان دغدغه‌ها برای مسافرت به این استان هم به خودی خود بیشتر می‌شود، زیرا نبود زیر ساخت‌های کافی در حوزه ریلی و عدم اتصال ایلام به شبکه سراسری راه آهن موجب شده آن دسته از شهروندانی که قصد مسافرت به استان ایلام را دارند با دردسر مواجه شوند.

این مشکل به تبع برای مردم خود استان نیز وجود دارد، به عبارتی دیگر مردم استان ایلام برای عزیمت به استان‌های دیگر ناگزیرند با زحمات فراوان بار و بندیل خود را جمع و ابتدا به کرمانشاه یا تهران سفر کنند و اگر می‌خواهند با قطار سفری داشته باشند از آنجا اقدام کنند.

لازم به ذکر است استان محروم و مرزی ایلام جز معدود استان‌های که از امکان اتصال به شبکه سراسری راه آهن بی‌بهره مانده، این در حالی است که با توجه به مرز بین المللی مهران و صادرات و واردات کالا و اینکه سالانه بیش از میلیون‌ها نفر از این مرز برای سفر به عراق تردد می‌کنند، نیاز راه‌اندازی خطوط ریلی در این استان به شدت احساس می‌شود.

کوهستانی و سخت گذر بودن راه‌های ایلام، بالا بودن هزینه تمام شده ایجاد راه‌های اصلی، افزایش نیافتن پروازهای فرودگاهی و همچنین خطر بیشتر وقوع تصادف در این مناطق به ویژه همزمان با فصل سرد سال و بارندگی‌ها در این استان خواسته یا ناخواسته ذهن مردم را معطوف به استفاده از شبکه سراسری راه آهن می‌کند

در واقع اتصال ایلام به شبکه سراسری راه آهن به دلیل وجود ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و همسایگی این استان با استان‌های واسط، میسان، دیاله و اینکه کانون تردد زائران و صدور کالای ایرانی کشور همسایه محسوب می‌شود، دارای توجیه اقتصادی و فنی بسیار بالایی است.

نیاز بالای استان ایلام به ریل قطار

از سوی دیگر، کوهستانی و سخت گذر بودن راه‌های ایلام، بالا بودن هزینه تمام شده ایجاد راه‌های اصلی، افزایش نیافتن پروازهای فرودگاهی و همچنین خطر بیشتر وقوع تصادف در این مناطق به ویژه همزمان با فصل سرد سال و بارندگی‌ها در این استان خواسته یا ناخواسته ذهن مردم را معطوف به استفاده از شبکه سراسری راه آهن می‌کند.

متأسفانه سالهاست از وعده‌های متعدد مسئولان در این زمینه می‌گذرد و هنوز مردم ایلام در انتظار پیچیدن صدای سوت قطار در استان خود هستند

همانطور که می‌دانیم قطارها وسایل حمل و نقل مفیدی هستند که بدون شک مورد انتخاب بسیاری از مسافران و البته شهروندان استان ایلام می‌باشند، در همین رابطه خواسته مردم استان ایلام در خصوص احداث راه‌آهن بارها و بارها در دولت‌های مختلف مطرح شده و علارغم گذر چندین سال هنوز هم مثمرثمر واقع نشده است.

آرزوی شنیدن صدای صوت قطار در استان ایلام

البته در اواخر سال ۱۳۹۰ در راستای رسیدگی به مطالبات مردمی استان و همچنین تسهیل در تردد زوار، رونق صادرات کالا، پوشش کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی، ارزان شدن هزینه‌ی تردد و حمل و نقل، ایمنی در حمل و نقل، سفر ایمن، آسان و راحت و نیز جابه‌جایی مسافر و کالا و ...کلنگ احداث طرح راه آهن دهلران و اسلام‌آبادغرب - ایلام با حضور مسئولان وقت به زمین زده شد.

وعده‌های عمل نشده

راه‌اندازی راه‌آهن طرحی بود که اجرا سازی آن منجر به کاهش هزینه‌ها، سرعت بالا در مسیرهای طولانی، کاهش تصادفات جاده‌ای، رونق صنعت گردشگری، افزایش صادرات، درآمدزایی، توسعه اقتصادی و همچنین رفع محرومیت در استان می‌شد، متأسفانه به رغم این مهم سالهاست از وعده‌های متعدد مسئولان در این زمینه می‌گذرد و هنوز مردم ایلام در انتظار پیچیدن صدای سوت قطار در استان خود هستند.

یکی از بخش های مهم و زیربنایی اقتصاد هر کشور صنعت حمل ونقل ریلی است، صنعتی که میتواند به تنهایی هر منطقه ای را بر مدار توسعه بچرخاند، بدون‌شک توجه به این اصل، فرایند توسعه اقتصادی با انجام مبادلات بازرگانی، توسعه اجتماعی را در مناطق بهره‌مند از این صنعت به دنبال دارد، از این رو مسئولان مربوطه باید به وعده‌های خود جامعه عمل بپوشانند و قدمی اساسی در راستای اجرا سازی این پروژه مهم در استان بردارند.

کد خبر: ۲۵۳٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      6 0
      همش وعده میدن ولی همینکه پست و مقام گرفتند قول و وعده خود را فراموش می‌کنند
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      5 1
      همینکه پست و مقام گرفتند وعده و قول خود را فراموش می‌کنند
    • محمد IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      4 0
      روی طلا خوابیدیم نفت و گاز ولی خب متاسفانه همه‌ی هرینه هارو میبرن جاهایی دیگه خرج میکنن اینم از بی توجهی مسئولان خودمون هستش هر کی میاد چند تا وعده دروغ جا میزاره و میره فقط دنبال پر کردن جیب خودشون هستن