۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
ریسک کسری بودجه فراتر از هیجان تنش منطقه ای
بازار گزارش می دهد؛

ریسک کسری بودجه فراتر از هیجان تنش منطقه ای

بسیاری از کارشناسان معتقدند که در حال حاضر بازار تحت تاثیر افزایش دامنه جنگ و همچنین ریسک کسری بودجه قرار دارد، اما نحوه ورود دولت به تامین بودجه چالش اصلی بورس است.

بازار؛ گروه بورس: هنوز زمزمه‌هایی از شکننده بودن در بازار دیده می‌شد. بسیاری بر این عقیده‌ اند که شرایط مثبت چند روزه با کوچکترین تغییر در فضای سیاست گذاری‌ های اقتصادی و سیاسی دوباره منفی می شود. برای از بین رفتن این طرز فکر چند رویداد و اتفاق همچون آرامش در تحولات سیاسی، پرهیز از تصمیمات عجیب و غریب اقتصادی و رسیدن جریان پول به بازار نیاز است.
روزهایی که بازار می‌خواهد کف سازی کند و برگشت بزند همیشه بدترین شرایط معاملاتی را دارد هرچند هنوز بسیاری به دلایل مختلف به این روند اعتماد نمی‌کنند و وارد بازی بازار نمی‌شوند و تماشاچی خواهند ماند.

رضا روحی معتقد است که در حال حاضر وضعیت تابلوی معاملات نشان می دهد که فروشنده چندانی در بازار وجود ندارد، هرچند ارزش معاملات نشان می‌دهد همچنان همان جریان پول قدیمی در بازار فعال بوده و پولی راهی بازار نشده است، با این حال شرایط برای آغاز خرید پول های درشت وجود دارد

فضای فعلی بازار بدون جریان پول و خبر خیلی زود به بن‌بست می رسد به همین دلیل رسیدن اخبار مختلف مثبت، برای تداوم روند حتی آرام صعودی به شدت نیاز است و از سوی دیگر جریان پول هم باید در این ابتدای کار به بازار تزریق شود تا آرام آرام پول‌های تماشاچی که هنوز در پرتفوی مانده اند دل و جرات دل به دریا زدن و غلبه بر تردید خود را پیدا کرده و مسیر متفاوتی را در پیش بگیرند و البته سرمایه گذاران بازار در این شرایط کار دشواری ندارد چرا چون سطوح ارزندگی سطوح منطقی و مناسبی است.
رضا روحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه پایان آبان ماه زمان بازگشت شاخص کل بورس به روند صعودی خواهد بود، گفت: در حال حاضر وضعیت تابلوی معاملات نشان می دهد که فروشنده چندانی در بازار وجود ندارد، هرچند ارزش معاملات نشان می‌دهد همچنان همان جریان پول قدیمی در بازار فعال بوده و پولی راهی بازار نشده است، با این حال شرایط برای آغاز خرید پول های درشت وجود دارد.
او با تاکید بر اینکه در حال حاضر به نسبت تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد بورس بسیار عقب است، افزود: به همین دلیل به زودی شاهد جبران فاصله بازدهی بورس با تورم خواهیم بود. در واقع بورس با تاخیر نسبت به شرایط تورمی واکنش نشان می دهد، بنابراین فعلا متناسب با التهاباتی که در منطقه و تصمیم گیری های اقتصادی وجود دارد بورس واکنش خاصی از خود نشان نداده است.

تاثیر ریسک کسری بودجه
بازار دوباره اسیر جریان فروش و منفی‌ها شده هر چند این جو با کمک حقوقی ها و توسعه کمی بهبود داشت ولی بازهم شائبه واقعی نبودن حرکت بازار به گوش می‌رسد.
حمایت‌های صندوق‌ تثبیت و توسعه یا حقوقی‌ ها در بازار موثر است در واقع هرچند جریان پول به تنهایی نمی‌تواند عاملی برای جلوگیری از ریزش و بهبود فضای فعلی باشد اما بی تاثیر هم نیست به نظر می‌رسد که جریان پول می‌تواند حداقل سرعت ریزش بازار و تحولات را کندتر کرده زیرا زمان برای بازار می‌تواند ناجی خوبی شود و در مقطعی با تغییر متغیرها فضای متفاوتی را به وجود آورد
بازار در حال حاضر گرفتار ریسک‌ های متعددی شده که ریشه آن بی اعتمادی و اقدامات دولت است؛ از فشار برای کاهش تورم با سیاست‌های ناقص انقباضی، همه بازارها را به رکود فرو برده تا سیاست نرخ‌گذاری دستوری و دخالت در بازارها تبعاتش نمایان شده است.

به گفته محمود مرادی سال های اخیر دولت این کسری را از طریق افزایش نرخ گاز، خوراک و ... از شرکت های بزرگ جبران می کند، به همین دلیل امسال هم طبق گفته ها ۲۰ تا ۳۰ درصد اعتبار بودجه کسری وجود خواهد داشت و احتمالا یا از طریق تغییر نرخ ها یا با اوراق جبران می شود

در مقطع آبان سال قبل تحولات ارزی و اخبار ریز و درشت اقتصادی بود که منجر به تحرک جریان پول و حرکت آن در بازار شد به نظر در مقطع فعلی نیز کسری بودجه که بین ۱۸۰ هزار میلیارد تومان تا ۳۸۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده می تواند محرک جدید بازار باشد.
محمود مرادی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در محدوده حمایتی قرار دارد اما ریسک توسعه جنگ روی بورس تاثیر منفی گذاشته است، گفت: همچنین ریسک کسری بودجه روی بورس تاثیر گذاشته، زیرا در سال های اخیر دولت این کسری را از طریق افزایش نرخ گاز، خوراک و ... از شرکت های بزرگ جبران می کند، به همین دلیل امسال هم طبق گفته ها ۲۰ تا ۳۰ درصد اعتبار بودجه کسری وجود خواهد داشت و احتمالا یا از طریق تغییر نرخ ها یا با اوراق جبران می شود.
او با تاکید بر اینکه در شش ماهه نخست سال اوراق کمی منتشر شده است، افزود: به همین دلیل احتمالا در نیمه دوم سال اوراق بیشتری منتشر خواهد شد که روی جریان نقدینگی بازار تاثیر منفی بگذارد.
به گزارش خبرنگار بازار، کسری بودجه حتی با وجود فروش نفت و با توجه به عدم سرمایه‌گذاری طی سالیان گذشته و تورم فعلی اجتناب‌ناپذیر بوده و دولت در جهت رفع و یا جبران بخشی از آن گام برمی‌دارد و آن چیزی نیست جز بالا بردن نرخ تسعیر از ۳۷ به نقاطی در نزدیکی نرخ آزاد و البته احتمالاً دوباره نرخ ۳۷ برای مواد غذایی و دارو باقی خواهد ماند در همین گیرودار احتمالاً دوباره دلار در بازار آزاد با شیبی کم روندی صعودی را خواهد داشت.
کسری شدید تراز تجاری نشان می‌دهد به زودی سیاست‌های دولت از مسیر امتیاز دادن به واردکننده به سمت برابری هر دو طرف پیش خواهد رفت. این بدان معنی است که احتمالاً خیلی زود صف دریافت ارز ۳۷ و ۵۰۰ محدود شده و دوباره نرخ بالاتر یا تابلوی بالاتر شکل خواهد گرفت این‌ها مواردی است که به نظر در شش ماه آتی می‌تواند در بازار به وقوع بپیوندد و البته عدم وقوع آن نیز به این معنی نیست که در میان‌مدت و بلندمدت چنین اتفاقاتی را نخواهیم داشت بلکه نشان خواهد داد جمع شدن و فشرده شدن این رویدادها جایی حالت انفجاری به خود خواهد گرفت با در نظر ‌گرفتن این شرایط رشد بورس قطعی است، اما احتمالاً در یک بازه سهام در کف بازار توسط حقوقی ها جمع خواهد شد.

کد خبر: ۲۵۳٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha