۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۱
وضعیت نامطلوب راه‌های مواصلاتی ایلام
یادداشت؛

وضعیت نامطلوب راه‌های مواصلاتی ایلام

ایلام-«وضعیت نامطلوب راه‌های مواصلاتی ایلام همچنان یکی از مهمترین موانع توسعه استان به شمار می روند» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: ایلام یکی از استان‌های مستعد کشاورزی، صنعتی و گردشگری کشور بوده که در غرب ایران واقع شده و طبیعت، آب و هوا و موقعیت مرزی آن علاوه بر مسافر پذیر بودن، محلی برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا است که همین امر می‌تواند سالانه درآمد هنگفتی از این طریق نصیب ایلامی‌ها کند، با این وجود استان ایلام تا کنون در این زمینه توسعه چندانی نداشته است، چرا که دست‌یابی به توسعه همه‌جانبه در این حوزه نیازمند زیرساخت‌های مهمی همچون راه‌های ارتباطی استاندارد و ایمن است که استان ایلام با ضعف‌های بزرگی در این زمینه مواجه است.

لازم به ذکر است به رغم وجود پتانسیل‌های فراوان در استان ایلام، راه‌های مواصلاتی این استان از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و سالانه شاهد تصادفات و تلفات زیادی در محورهای مواصلاتی استان هستیم.

وضعیت نامطلوب جاده‌های ایلام

همچین مقایسه آماری وضعیت راه‌های مواصلاتی استان ایلام با استان‌های همجوار نشان می‌دهد که ایلام با وجود قرار گرفتن در نوار مرزی با کشور عراق و داشتن بیش از ۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک و داشتن پل ارتباطی با استان‌های همجوار، که همگی نشانه برتری نسبی این استان به لحاظ شرایط استراتژیکی و اهمیت آن برای دولت است، وضعیت اسفناکی در حوزه راه‌های ارتباطی وجود دارد.

اکثر راه‌های استان به صورت راه‌های فرعی و روستایی و نیز جاده‌های اصلی در سطح استان است که با توجه به وجود مرز مهران و تردد زوار عتبات و صادرات کالا نیاز به این است که شبکه راه‌های اصلی استان به آزادراه و بزرگراه ارتقاء پیدا کنند.

پروژه‌های راه‌سازی بسیاری در استان ایلام با اعتباری گزاف کلید خورده‌اند که نه‌تنها مردم استان هیجان‌آور و امیدآفرین بوده‌اند بلکه نقش بسزایی نیز در کاهش تصادفات و توسعه استان داشته‌اند، با این حال بسیاری از این پروژه‌ها به دلایل متعددی به ویژه کمبود اعتبار نیمه کاره رها شده و یا پیشرفت فیزیکی بسیار کندی دارند

بخش دیگر از مشکلات راه‌های ارتباطی استان ایلام، موضوع ایمن سازی و اصلاح نقاط حادثه خیز و همچنین رفع پرتگاه‌ها با انجام خاکریز در سطح راه‌های استان است، چرا که هر ساله میلیون‌ها نفر نه‌تنها از استان ایلام بلکه از اقصی نقاط کشور به ویژه در ایلام اربعین به علت وجود نقاط حادثه خیز و پرتگاه دچار خسارات مالی و جانی بسیاری می‌شوند.

پروژه‌های نیمه کاره در ایلام

به همین دلیل تامین زیرساخت‌های ارتباطی مساله‌ای است که در چند سال اخیر مورد توجه مسئولان قرار گرفته؛ در این راستا نیز پروژه‌های راه‌سازی بسیاری در استان ایلام با اعتباری گزاف کلید خورده‌اند که نه‌تنها مردم استان هیجان‌آور و امیدآفرین بوده‌اند بلکه نقش بسزایی نیز در کاهش تصادفات و توسعه استان داشته‌اند، با این حال بسیاری از این پروژه‌ها به دلایل متعددی به ویژه کمبود اعتبار نیمه کاره رها شده و یا پیشرفت فیزیکی بسیار کندی دارند.

در حال حاضر مشکل راه‌های ارتباطی شهرهای استان به ویژه مهر مواصلاتی ایلام_مهران که سالانه میزبان میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط کشو است، جزو اساسی‌ترین و جدی‌ترین مشکلات این استان محسوب می‌شود که مانع توسعه یافتگی این مناطق شده است

همانطور که می‌دانیم راه‌ها مهمترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقه‌ای به حساب می‌آیند، زیرا رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه با راه‌های مناسب چندین برابر می‌شود و دروازه‌های پیشرفت به روی منطقه گشوده خواهد شد.

وضعیت نامطلوب راه‌های مواصلاتی ایلام

همچنین راه‌ها نقش غیر قابل انکاری در بهبود بخشیدن به وضع بازرگانی، صنعتی، کشاورزی، جلوگیری از مهاجرت‌ها، کاهش معضلات اجتماعی، توسعه اقتصادی، درآمد زایی، اشتغال‌زایی و رفع محرومیت در استان بر عهده دارند.

در حال حاضر مشکل راه‌های ارتباطی شهرهای استان به ویژه مهر مواصلاتی ایلام_مهران که سالانه میزبان میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط کشو است، جزو اساسی‌ترین و جدی‌ترین مشکلات این استان محسوب می‌شود که مانع توسعه یافتگی این مناطق شده است.

راه‌ها و جاده‌ها همواره از مهم‌ترین مسیرهای مواصلاتی بین شهرها و روستاها بوده و امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تردد برای مسافرت یا تجارت وجود راه‌های ایمن از دغدغه‌های اصلی و مطالبات مردم استان ایلام است، از این‌رو توسعه شبکه‌های اصلی ارتباطی که مهم‌ترین و حساس‌ترین فضاهای عمومی یک منطقه را تشکیل می‌دهند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید مورد توجه مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد.

کد خبر: ۲۵۳٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرهنگی IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      2 0
      از جمله این راهها ورودی شهر سرابله است که بیشتر شبیه جاده کوره روستاها هست و سالهاست بی توجه رها شده
    • الیرزا IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      0 0
      جهت جلوگیری از مهاجرت شهراایی که میزان مهاجرتشان به شهرایلام زیاد است بایدتوجه ویژه ای به آنها داشت وروند مهاجرت معکوس ایجادشود.وضعیت ایلام وترافیک وحشتناک آن بسیار بغرنج است .