۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
اگر به دنبال جنگ نیستید، برای توقف آن تلاش کنید
امیرعبداللهیان خطاب به کاخ سفید:

اگر به دنبال جنگ نیستید، برای توقف آن تلاش کنید

وزیر امور خارجه با بیان اینکه منطقه به نقطه جوش رسیده و هر لحظه ممکن است به نقطه انفجار برسد، گفت: به کاخ سفید توصیه می کنم که اگر به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستید، برای توقف جنگ تلاش کنید.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در سفری بسیار کوتاه برای شرکت در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین در نیویورک حضور یافته بود، در گفتگو با نیویورک تایمز افزود: منطقه به نقطه جوش رسیده و هر لحظه ممکن است به نقطه انفجار برسد. لذا فکر می کنم تا زمان و فرصت کمی که برای راه حل سیاسی و توقف جنگ وجود دارد، اگر اقدامی نشود، انفجار آن بشکه باروت شاید غیرقابل اجتناب باشد. در آن صورت کنترل از دست همه طرف ها خارج خواهد شد. لذا توصیه ام به کاخ سفید این است که اگر واقعا به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستند، برای توقف جنگ تلاش کنند. اما اگر به دنبال بالا بردن شدت جنگ در منطقه هستند، باید مسئولیت آن را هم بپذیرد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگو اظهار کرد: گروه‌هایی که در این سال‌ها برای مبارزه با داعش در عراق، سوریه و منطقه به وجود آمدند و برای مبارزه با داعش اقدام کردند، این گروه‌ها از هر اقدامی که منطقه را به بی‌ثباتی بکند و احساس کنند امنیت خودشان یا منطقه در خطر است، راسا خودشان تصمیم می‌گیرند و اقدام می کنند. آن ها نه از ما دستور می‌گیرند و نه گروه‌های در اختیار ما هستند. اساسا تعبیر این که این گروه‌ها جنگ نیابتی یا اقدام نیابتی از طرف جمهوری اسلامی ایران می‌کنند، تعبیر کاملا غلطی است. ما اگر بخواهیم اقدامی کنیم با شفافیت و صراحت همواره مواضع مان را اعلام می‌کنم. ما در مورد فلسطین، همیشه با صدای بلند و شفافیت مواضع را اعلام کرده ایم و نیازی به پنهان کاری نداریم. اگر آمریکا به دنبال گسترش دامنه‌ جنگ نیست، باید واقعیت‌های منطقه را خوب ببیند و بر اساس اطلاعات نادرست تصمیم نگیرد.

وزیر خارجه ایران درباره محتوای پیام آمریکا به ایران گفت: آمریکایی ها به طور مشخص در پیامشان می‌خواهند به ما اطمینان بدهند که به دنبال توسعه‌ جنگ نیستند. این حرف آمریکا بر روی کاغذ بله خوب است، اما ما بر اساس رفتار آمریکا قضاوت می کنیم و نه صرفا گفتار آمریکا. اما طرفی که به دنبال توسعه جنگ نیست، بی حد و حصر به اسرائیل سلاح نمی دهد. طرفی که به دنبال توسعه‌ جنگ نیست، فقط یک طرف جنگ را مورد حمایت قرار نمی دهد آنهم طرف اشغالگر.

وی ادامه داد:ما هم واقعا دنبال توسعه‌ جنگ نبوده و نیستیم. لیکن به طرف آمریکایی به صراحت گفتیم که وقتی شما به طور تمام عیار در کنار رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرید، آن هم در شرایط جنگ و قتل عام مردم، آمریکا در موقعیتی نیست که به دیگران توصیه کند که خویشتن داری کنید.

کد خبر: ۲۵۳٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha