۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
جذابیت گزارش مالی شرکت های دولتی برای سرمایه گذاران
بورس همچنان جاذب خبرهای منفی شده است

جذابیت گزارش مالی شرکت های دولتی برای سرمایه گذاران

بورس همچنان به روند نزولی خود ادامه داده و با توجه به تنش های سیاسی، واکنش بورس به موضع گیری بازار جهانی همچنان ادامه دارد.

بازار؛ گروه بورس: بازار کماکان مانند آهن ربا اخبار و حوادث داخلی و خارجی را جذب می کند و علی‌رغم این که آن موج اولیه نگرانی ناشی از ناآرامی های منطقه ای فروکش کرده، اما درگیری‌های پراکنده در سطح خاورمیانه باعث می‌شود این ترس تداوم داشته باشد. این ترس از گسترش جنگ مختص بورس ایران نیست و رشد مداوم قیمت طلا در بازارهای بین المللی نیز موید آن است. در هر صورت در معاملات این هفته نیز باید به این موضوع توجه کنیم و در صورتی که برنامه ای برای خرید نماد یا نمادهایی داریم، با رعایت جانب احتیاط اقدام به این کار کنیم.

بعد از انتشار گزارش‌ها، اگر اخبار قابل توجهی به بازار مخابره نشود باید منتظر کاهش ارزش معاملات و تعمیق رکود بود. اخباری مانند تجدید ارزیابی یا تحول در صنعت خودرو یا بانک می‌توانست باعث حفظ ارزش معاملات و جلوگیری از رکود بیشتر شود اما اگر از این دست اخبار نیز نداشته باشیم، باید منتظر رکود بیشتری در هفته باشیم. به هر حال دلایل کوتاه مدت برای خرید سهام تمام می‌شود و دلایل بلندمدت هم چندان دلگرم‌کننده نیست.

بعد از انتشار قیمت محصولات جدید ایران خودرو که تولید آنها به نفع شرکت است، نمی‌توان انتظار داشت این شرکت اقدام به تولید به موقع خودروهای زیان ده و تحویل به موقع آنها کند. این موضوع قطعا باعث عدم رضایت ثبت‌نام کنندگان در سامانه ی یکپارچه خواهد شد. راه حل بهبود قیمت فروش خودرو برای کارخانه و نزدیک تر شدن آن به قیمت بازار است. این هفته هم شورای رقابت در مورد صنعت خودرو جلسه دارد. باید ببینیم خروجی این جلسه چه خواهد بود.

تاثیر جریان ادامه‌دار حمایت مصنوعی از قیمت سهام

جریان ادامه‌دار حمایت مصنوعی از قیمت سهام در بازار و تزریق پول نمی‌تواند به شکل بلندمدت ادامه داشته باشد و فضا باید به شکل دیگر تغییر کند و این شکل به نظر از دامن اخبار و اتفاقات مثبت صنایع و شرکت‌ها باید آغاز شود و در نهایت بتواند جریان پول را با خود همراه سازد که البته این دو موضوع در بستری از یک فضای آرام سیاسی قابل دسترس خواهد بود. همچنان ریسک به ریوارد بازار در نقاط جذابی است و گذر زمان ریسک سیاسی را کم می‌کند و بازار از نظر بنیادی در شرایط خوبی قرار دارد.

انتشار گسترده صورت‌های مالی شرکت های دولتی نشان می‌دهد که چه پتانسیلی برای حضور شرکت‌های ریز و درشت در بازار سرمایه وجود دارد و دولتی که کسری بودجه سنگینی دارد می‌تواند از این طریق آن را جبران کند

در بین گزارش های دولتی مجموعه‌هایی که با سود همراه بودند و حتی سود انها نسبت به سال قبل رشد کرده قاعدتاً در سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند طبقه اول شرکت‌هایی هستند که اتفاقاً دولت قواعد اقتصادی را در آنها رعایت کرده سراغ سرکوب قیمت و دستوری برخورد کردن نرفته و این شرکت‌ها نیز مرتب و منظم کار خود را پیش می‌برند.

دسته دوم شرکت‌هایی بوده که انحصار در آنها ایجاد شده و خدمات قابل ارائه فقط و فقط در آنها بوده و این باعث ایجاد درآمد ناشی از انحصار برای این شرکت‌ها شده است و دسته سوم شرکت‌هایی هستند که به هر شکل و با هر طریقی چه در خودشان و چه در زیر مجموعه‌ها با بازار سرمایه ارتباط داشته و شاهد ارتباط این دست شرکت‌ها یا زیر مجموعه‌ها با نظم و روال بازار سرمایه هستیم.

انتشار گسترده این صورت‌های مالی نشان می‌دهد که چه پتانسیلی برای حضور شرکت‌های ریز و درشت در بازار سرمایه وجود دارد و دولتی که کسری بودجه سنگینی را دارد می‌تواند از این طریق آن را جبران کند و از سوی دیگر با شفافیت و بهینه کردن فعالیت این شرکت‌ها از زیان آنها کم کند.

موضع گیری بازار جهانی

امروز اعضای فدرال رزرو جلسه خود را برای تغییر یا عدم تغییر نرخ بهره برگزار خواهد کرد که به عنوان یک جلسه خیلی مهم در نظر گرفته شده است، اما آخرین اظهار نظرات مقامات فدرال رزرو این دیدگاه بازارها را تأیید می‌کنند که شرایط برای انقباض بیشتر بسیار سخت‌تر شده است.

مدیران فدرال رزرو در آخرین موضع گیری خود قبل از جلسه هفته آینده اذعان کرده اند که شرایط مالی انقباضی ناشی از افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری می‌تواند نیاز به افزایش بیشتر نرخ بهره را کاهش دهد

با این حال، تا جایی که به فدرال رزرو مربوط می‌شود، می‌توان گفت که شرایط برای کاهش نرخ بهره نیز بسیار سخت‌تر شده است. با وجود اینکه داده‌های اقتصادی از چشم‌اندار اقتصادی فدرال رزرو حمایت می‌کنند، هنوز سرمایه‌گذاران به طور کامل متقاعد نشده‌اند که سناریوی نرخ بهره بالاتر برای مدتی طولانی‌تر نتیجه بخش باشد.

مدیران فدرال رزرو در آخرین موضع گیری خود قبل از جلسه هفته آینده اذعان کرده اند که شرایط مالی انقباضی‌ ناشی از افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری می‌تواند نیاز به افزایش بیشتر نرخ بهره را کاهش دهد. اما همچنین به این موضوع اشاره کرده اند که اگر رشد اقتصادی بالاتر از انتظارات باقی بماند و بازار کار همچنان داغ باشد، فدرال رزرو ممکن است دوباره دکمه افزایش نرخ بهره را فشار دهد.

همچنین، شاخص تغییرات هزینه هر واحد نیروی کار برای سه ماهه چهارم، شاخص مدیران خرید شیکاگو و شاخص اطمینان مصرف‌کننده به زودی منتشر خواهند شد و از آنجایی که شاخص مدیران خرید بخش تولید ایالات متحده به گزارش موسسه ISM حائز اهمیت است به همراه آمار فرصت‌های شغلی برای ماه سپتامبر منتشر می‌شوند.

همچنین شاخص سفارشات کارخانجات منتشر خواهد شد و چون که تغییرات ماهانه سفارش کالاهای بادوام برای ماه سپتامبر قوی‌تر از انتظارات بود، ممکن است توجه زیادی را به خود جلب کند.

بانک مرکزی انگلستان یک روز پس از فدرال رزرو، یعنی روز پنجشنبه تشکیل جلسه می‌دهد و انتظار نمی‌رود که نرخ بهره را افزایش دهد. پس از مکث غافلگیرکننده در ماه سپتامبر، سیاست‌گذاران احتمالاً بر تصمیم خود برای حفظ نرخ بهره در ۵.۲۵ درصد پافشاری خواهند ماند. نرخ اصلی CPI در بریتانیا به طور غیرمنتظره‌ای در ۶.۷ درصد سالانه در ماه سپتامبر ثابت ماند، اما بانک مرکزی اطمینان دارد که تورم در ماه اکتبر با اجرایی شدن سقف جدید قیمت انرژی، روند کاهشی خود را از سر خواهد گرفت. از این رو، با توجه به انتظارات از کاهش شدید تورم، افزایش بیکاری و توقف رشد اقتصادی، به نظر می‌رسد رعایت جانب احتیاط از سوی بانک مرکزی انگلستان موجه است.

کد خبر: ۲۵۳٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha