۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۴
سه گانه جدید موثر در بازار ارز کدامند؟
دلایل دکتر محمد حسین ادیب برای نوسانات ارزی

سه گانه جدید موثر در بازار ارز کدامند؟

محمد حسین ادیب عضو بازنشسته هیئت علمی گرو ه اقتصاد دانشگاه اصفهان در کانال تلگرامی خود به دلایل نوسان دلار پرداخته و نوشته است: نوسانات دلار بیشتر می شود اما نوسانات کوتاه مدت بوده وبا وجود سه پتانسیل جدید نمی تواند طول عمر داشته باشد.

به گزارش بازار محمدحسین ادیب اقتصاددان نوشته است: سه گانه ذخیره دلاری صرافی ها، بانکها و بانک مرکزی در گذشته  اجازه نمی داد تا اخلال های کوتاه مدت در نرخ ارز خود را نشان دهد ولی  اکنون سه گانه جایگزین نوسان کوتاه مدت در عرضه دلار ایجاد می کند ولی این نوسانات نمی تواند طول عمر داشته باشد،هرچندکه  پتانسیل سه گانه جدید، کم قدرت تر از سه گانه قبل نیست.

او تاکید کرده است: قدرت ۴٠ میلیارد دلار ارز خانگی ، ١٠٠ میلیاردلار طلای خانگی و٢٠٠ میلیارد دلار ثروت تجار منطقه، در تنظیم نرخ ارز را دست کم نگیرید.

به ادعای او تامین ارز ایران از کانال دبی تا حدی به سلیمانیه منتقل شده است اما بعد از مدتی مشخص شد که سلیمانیه نیز از کانال دبی تغذیه میشود در واقع سلیمانیه همان دبی است.

عضو بازنشسته  هیئت علمی گرو ه اقتصاد دانشگاه اصفهان در ادامه نوشته است:روند تسویه حساب با دبی از سلیمانیه می گذرد ، ریال به دینار تبدیل میشود اما روند تبدیل دینار به درهم به سبب بحران عراق با کندی مواجه است.

ادامه دار شدن بحران در عراق باعث شده تا بر شارژ دلار در اقتصاد ایران اثر بگذارد.

او بر این باور است که اخلال در تبدیل درهم به دینار می توانست مدیریت شود اما مکانیزم مدیریت در سه ضلع خوب عمل نکرد.

این اقتصاددان  همچنین ادعا کرده است: دو نفر ارز را از بانک مرکزی و جاهای دیگر گرفته و بین ١۶٠ نفر توزیع می کردند، اما این ١۶٠ نفربنا به دلایلی یا فعالیت خود را کنار گذاشته اند ویا کم کرده اند، لذا از شبکه توزیع ارز که بسیار هم ثروتمند  بودند فقط ٢٠ درصد باقی مانده اند، صراف های درجه ٢ جایگزین قدیمی ها شده اند اما اینها مثل قبلی ها سرمایه ندارند، یک مشت دست به دهن ارز کشور را در دست دارند ( صراف کمتر از ١٠٠ میلیارد تومان سرمایه در کار صرافی یعنی دست به دهن) لذا تا به هر علتی در روند ورود ارز اخلال میشود دلار گران میشود قبلا صراف ها مایه داشتند و کمبود مقطعی را با سرمایه خود پوشش می دادند .همچنین قبلا یک سری بانک « ارز محور » داشتیم که یکی از آنها ١٠ میلیارد دلار دارایی ارزی داشت، در سال ١٣٩۶ بانک های ارز محور با دلار حداکثر ۴ هزار تومان وام ارزی دادند و وثیقه هم متناسب با دلار ۴ هزار تومان دریافت کردند تا دلار به قیمت بالای ده هزار تومان رسید دریافت کننده های وام ارزی، تسهیلات ارزی را پرداخت نکردند و از بانک می خواهند تا وثیقه را تملک کند لذا بانک های «ارز محور » ، تقریبا ٩٠ درصد وام های ارزی که پرداخت کرده اند به معوقه تبدیل شده و بازنگسته، یعنی تقریبا بانک های ارز محور، ٩٠ درصد موجودی ارزی خود را در نوسان سال ٩٧ از دست داده اند.

ادیب اضافه کرده است:  قبلا اگر در روند ورود ارز به کشور اخلالی ایجاد می شد یک ماه بعد بازار متوجه می شد زیرا دارایی ارزی صراف ها و بانکها در حدی بود که تا مدتها بازار متوجه نمی شد.

این اقتصاددان تاکید کرده است: بانک مرکزی می تواند با ۵ میلیارد دلار نوسانات مقطعی را مدیریت کند. بانک مرکزی تنها در بهمن ٩۶ مبلغ ۵ میلیارد دلار به بازار تزریق کرد تا مانع افزایش نرخ ارز شود، بانک مرکزی ارز می فروشد و پول آن را به دولت می دهد اگر بانک مرکزی با ۵ میلیارد دلار ارز وارد بازار می شد و می خرید و می فروخت  نوسانات کوتاه مدت را مدیریت کند.

پژوهشگر ریسم بازاربه نقش دبی در بازار ارز  اشاره کرده و نوشته است: اگر از کانال دبی ورود ارز به کشور دچار اخلال شود این اخلال نمی تواند نرخ ارز را در ایران تعیین کند زیرا با کمبود ورود ارز از دبی،  دلار گران میشود اما اگر روند ورود ارز به کشور عادی باشد اما از دبی اخلالی به سیستم منتقل شده باشد ، گران شدن ارز منجر به عرصه سنگین ارز به بازار میشود و دلار مدت کوتاهی بعد ارزان می‌شود .

وی دو عامل اثر گذار درفضای بازار ارز را وجود ۴٠ میلیارد دلار، ارز خانگی در کشورو بیش از ١٠٠ میلیارد دلارطلای خانگی عنوان کرده و افزوده است:عامل سوم وجود بسیاری از اتباع افغانستان و تجار دبی، عراق، ازبکستان وبه طور کلی  تجار آسیای میانه است که اگر دلار از حد معینی گران تر شود ترجیح می دهند ریال داشته باشند لذا سه گانه طلای خانگی، دلار خانگی و تبدیل شدن ریال به پول ذخیره نزد تجار منطقه،در نوسانات ارزی موثر هستندو اگر دلار از حد مشخصی گران تر شود بلافاصله واکنش نشان می دهند و با عرضه دلار، باعث سقوط ارزش دلار در بازار داخلی می شوند.

وی در پایان نوشته است :خلاصه مطلب اینکه سه گانه ذخیره دلاری صرافی ها ، بانکها و بانک مرکزی در گذشته  اجازه نمی داد تا اخلال های کوتاه مدت در نرخ ارز خود را نشان دهد و اکنون سه گانه بالا جایگزین سه گانه قبلی شده است لذا نوسان کوتاه مدت در عرضه دلار به بازار نمی تواند طول عمر داشته باشد ، پتانسیل سه گانه جدید ، کم قدرت تر از سه گانه قبل نیست.قدرت ۴٠ میلیارد دلار ارز خانگی ، ١٠٠ میلیارد دلار طلای خانگی و ٢٠٠ میلیارد دلار ثروت تجار منطقه، در تنظیم نرخ ارز را دست کم نگیرید.

کد خبر: ۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha