۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
تورم جهانی سال آینده بالاتر از پیش بینی ها خواهد بود| کاهش نرخ بهره به تعویق می افتد
نظرسنجی رویترز نشان داد

تورم جهانی سال آینده بالاتر از پیش بینی ها خواهد بود| کاهش نرخ بهره به تعویق می افتد

علیرغم موفقیت گسترده در پایین آوردن تورم از بالاترین حد خود، قیمت ها همچنان سریعتر از آنچه اکثر بانک های مرکزی ترجیح می دهند در حال افزایش هستند.

به گزارش بازار، تورم بالا اقتصاد جهان را در سال آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد، به طوری که سه چهارم از بیش از ۲۰۰ اقتصاددانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، گفتند که ریسک اصلی این است که نرخ تورم جهان بالاتر از آنچه آنها پیش‌بینی می‌کردند، شود و این مساله نشان می‌دهد نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تری بالاتر خواهند ماند.

انتظار می‌رود که چندین بانک مرکزی کاهش نرخ بهره را تا اواسط سال ۲۰۲۴ آغاز کنند، اما تعداد فزاینده‌ای از اقتصاددانان در حال تعدیل دیدگاه‌های خود هستند و تاریخ محتمل‌تر برای کاهش نرخ بهره را به نیمه دوم سال آینده منتقل می‌کنند.

این تغییر قابل توجهی نسبت به انتظارات در آغاز سال جاری است. برخی از بانک‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی می‌کردند که فدرال رزرو ایالات متحده، که مسیر سیاستگذاری بسیاری از بانک‌های دیگر را تعیین می‌کند، در حال حاضر نرخ‌ها را کاهش خواهد داد.

علیرغم موفقیت گسترده در پایین آوردن تورم از بالاترین حد خود، قیمت ها همچنان سریعتر از آنچه اکثر بانک های مرکزی ترجیح می دهند در حال افزایش هستند و رسیدن به اهداف تورمی آنها احتمالا دشوار است.

آخرین نظرسنجی رویترز از بیش از ۵۰۰ اقتصاددان که بین ۶ تا ۲۵ اکتبر انجام شد، کاهش نرخ رشد و ارتقای تورم در سال ۲۰۲۴ را برای اکثریت ۴۸ اقتصاد در سراسر جهان مورد بررسی قرار داد.

اکثریت ۷۵ درصدی که به سؤالی جداگانه، پاسخ دادند گفتند که خطر پیش‌بینی‌های تورمی که به طور کلی ارتقا یافته است، بیشتر است و تنها ۵۷ نفر گفته‌اند این خطر کمتر خواهد بود.

نتایج نظرسنجی همچنین به دنبال هشدار کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا است، که پس از ۱۰ جلسه نشست بانک مرکزی اروپا گفت که "حتی بحث در مورد کاهش نرخ بهره کاملاً زودهنگام است".

در حالی که بسیاری از بانک‌های مرکزی، از جمله فدرال‌رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا، روایتی «بالاتر و طولانی‌تر» درباره نرخ‌ها در بخش بهتری از سال جاری ارائه کرده‌اند، بسیاری از اقتصاددانان و معامله‌گران بازار مالی تمایلی به پذیرش این دیدگاه ندارند.

در حالی که بیشتر اقتصاددانان هنوز می گویند که نرخ بهره فدرال رزرو تا اواسط سال کاهش خواهد یافت، آخرین نظرسنجی نشان می دهد که تنها ۵۵ درصد از این سناریو حمایت می کنند در حالی که ماه گذشته بیش از ۷۰ درصد از آن حمایت می کردند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که بانک مرکزی نیوزلند که اغلب چرخه نرخ بهره را رهبری می‌کند، تا ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۴ برای کاهش نرخ بهره صبر کند.

اکثریتی که از هیچ کاهش نرخ بهره ای تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ حمایت نمی کنند، معتقدند بانک مرکزی استرالیا، بانک اندونزی و بانک مرکزی هند تا شش ماه دوم سال آینده نرخ بهره را کاهش نخواهند داد.

انتظار می‌رود حتی بانک مرکزی ژاپن در سال آینده نرخ‌های بهره منفی را کنار بگذارد.

مهمتر از همه، اکثر اقتصاددانان بر این عقیده اند که اولین گام های کاهش نرخ بهره آغاز یک سری کاهش سریع نخواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصاد جهانی در سال آینده از ۲.۹ درصد در سال جاری به ۲.۶ درصد کاهش یابد.

کد خبر: ۲۵۲٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha