۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
نیروگاه خورشیدی فقط برای زیر صد مگاوات؛ برای کارخانه‌ کوچک صرفه ندارد، برای کارخانه بزرگ مناسب نیست!
در گفت‌وگو با بازار بررسی شد؛

نیروگاه خورشیدی فقط برای زیر صد مگاوات؛ برای کارخانه‌ کوچک صرفه ندارد، برای کارخانه بزرگ مناسب نیست!

تهران- برخی فعالان حوزه تولید اعتقاد دارند نیروگاه خورشیدی برای کمتر از صد مگاوات مناسب است اما برای کارخانه هایی که بیشتر نیاز به برق دارند خیر؛ همچنین مزرعه خورشیدی متراژ قابل توجهی زمین نیاز دارد.

مرجان شرف؛ بازار: کارشناسان بر این عقیده هستند که ساخت نیروگاه خورشیدی برای کارخانجات کوچک از لحاظ متراژ مورد نیاز و هزینه به صرفه نیست و پاسخ نیاز کارخانجات بزرگ را نیز نخواهد داد.برای اطلاع بیشتر از این موضوع با محمد کشانی عضو هیئت مدیره انجمن فولاد گفتگو کردیم که می خوانید:

* تولیدکننده فولاد امروزه با چه چالش هایی مواجه است؟

طی سال گذشته و امسال بیشترین چالش در بحث زیرساخت بود. در تابستان با مساله برق که باعث تعطیلی شرکت های بزرگ به مدت دو ماه شد و در زمستان نیز کمبود گاز که تولید آهن اسفنجی را کاهش داد، روبرو بودیم. هنگام تاسیس یک کارخانه ابتدا باید زیرساخت ها تامین شود اما ما متاسفانه ابتدا توسعه را انجام داده ایم و دولت همپا نبوده و زیرساخت ها با رشد توسعه هماهنگ نبوده است.

* آیا ساخت نیروگاه خورشیدی کنار کارخانه فولاد شدنی است؟

برای کارخانه های کوچک بله، اما در کارخانجات بزرگ باید نیروگاه ساخته شود که مبارکه در حال تاسیس و خوزستان هم درصدد انجام این کار است. نیروگاه خورشیدی حجم پایینی دارد و برای تولید برق کمتر از صد مگاوات مناسب است اما برای کارخانه هایی که بیشتر از این مقدار نیاز به برق دارند مناسب نیست.

پیش بینی شده طی سه الی چهار سال آینده مصرف برق با مقدار تولید برابر می شود

جدا از آنکه تهیه مزرعه نیروگاه خورشیدی هم زمین قابل توجهی از نظر متراژ نیاز دارد و به خاطر همین موضوع برای شرکت های کوچک هم مناسب نیست. چقدر سود می کنند که توانایی ساخت نیروگاه را داشته باشند؟

* برق وارد خطوط می شود و باید مجدد، ولتاژ مورد نیاز را خریداری کنند ؟

بله، سازوکار به همین شکل است، اما هزینه سرمایه گذاری را خود کارخانجات فولادی باید پرداخت کنند.

این تهدید همیشه وجود دارد که اگر دوباره میزان برق کم شود اولویت مصرف خانگی است و برق واحد های تولیدی باید قطع شود با توجه به اینکه ساخت نیروگاه الزاما انرژی را متعلق به آن واحد نمی کند

* در زمان کمبود، امکان قطعی برق کارخانه وجود دارد؟

پیش بینی شده طی سه الی چهار سال آینده مصرف با تولید برابر شود، پس قطعی بعید به نظر می رسد اما این تهدید همیشه وجود دارد که اگر دوباره میزان برق کم شود اولویت مصرف خانگی است و برق واحد های تولیدی باید قطع شود با توجه به اینکه ساخت نیروگاه الزاما انرژی را متعلق به آن واحد نمی کند. اگر کشور نیاز داشته باشد صد در صد طبق اولویت بندی شبکه برق مصرف خواهد شد.

* برخی از کارخانجات می ‌گویند که نمی ‌توانند از بورس فلزات خریداری کنند و آشنایی با ساز و کار این موضوع ندارند، چرا؟

بورس فلزات بر اساس شفافیت و تعیین قیمت پایه ریزی شده شاید با کمی ایراد اما مسیر تولید تا مصرف را کاملاً می ‌تواند رصد کند و شفافیت را به بازار بیاورد. این موضوع ضابطه ای است که دولت اجبار کرده تا کلیه محصولات تولیدی در بورس عرضه شوند گرچه این موضوع به صورت کامل انجام نمی شود که در نتیجه منجر به افزایش نرخ در برخی مواقع خواهد شد. اما ذاتا مکانیزم و ساز و کار بورس دارای اشکال نیست.

* برای برطرف کردن ایرادات آیا اقدامی صورت گرفته است؟

این موضوع به دستگاه های نظارتی دولتی مربوط است اما روزنه های بیشماری دیده و باعث شده تا تولیدکننده های بزرگ تبعیت لازم را نداشته باشند.

* ساخت یک میلیون مسکن و تاثیر آن بر فولاد؟ و آیا اقدامی در این مورد صورت گرفته؟

طرحی بود که پشتوانه ای نداشت و باعث درگیر شدن تمام ارگان ها اعم از زمین، بحث وام، قیمت تمام شده و... می شود. چهار میلیون واحد مسکن برای قشر دهک پایین می خواهیم تهیه کنیم باید با قیمتی تحویل داده شود که این افراد توانایی خرید را داشته باشند.

۴ میلیون واحد مسکن برای قشر دهک پایین باید با قیمتی تحویل داده شود که این افراد توانایی خرید را داشته باشند

اما با این اعداد و ارقام قیمت تمام شده بالا متصور می شود و هر کسی نمی تواند خریداری کند دولت خیلی مصر است که انجام دهد اما در این فضای ملتهب که کاهش قیمت دستوری صورت می پذیرد انجام پذیر نیست. با توجه به اینکه قیمت نهاده ها و هزینه تولید بالاست تاثیری نمی تواند داشته باشد... باید سازو کار تعیین قیمت ها تصحیح شود.

* هدف تولید فولاد سالی ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ است اگر به این هدف برسیم آیا مشتری و خریدار در نظر گرفته شده است؟

۴۸ میلیون تن امروز ظرفیت فولاد ایجاد شده و ۳۰ میلیون تن تولید داریم در افق ۱۴۰۴ نیز ۱۳ الی ۱۴ میلیون برای مصرف داخلی و مازاد صادرات تعریف شده که با توجه به محدودیت صادرات و عدم حمایت از این موضوع پس نمی توانیم تولید را طبق برنامه افزایش دهیم.

* در رابطه با صادرات ترکیه و عراق عوارض مالیاتی بر روی واردات محصولات مرتبط با فولاد قرار داده اند، با توجه به این موضوع آیا اجازه خام فروشی داریم؟

عنوان خام فروشی اصطلاح اشتباهی است که دولت استفاده می کند. هر زنجیره ای که به زنجیره بعدی متصل شود دیگر نمی توان اسم خام فروشی را بر آن گذاشت امروزه شمش خام فروشی نیست.

امکان صادرات در چه زنجیره ای می تواند صورت گیرد؟ صادرات کشور ما با محدودیت مواجه است ترکیه، عراق و کشورهایی که خودشان تولید کننده نورد هستند عوارض مالیاتی به منظور حمایت از تولیدکنندگانشان وضع کرده اند پس باید یک پله به سمت عقب برگردیم امروز مزیت صادراتی ما شمش است.

* صادرات به چه کشورهایی داریم؟

پیش از این به بسیاری از کشورها صادرات داشتیم اما امروزه امارات، اندونزی، مالزی، تایلند، عموما آسیای شرقی و چین. باید برای گرفتن بازار جدید صادرات تلاش شود که کاری مشکل است ما بسیاری از کشورهای مقصد صادرات را از دست داده ایم و برای اینکه دوباره بخواهیم به آن کشور ها برگردیم انرژی و تلاش سه تا چهار برابر طلب می کند.

بیش از نیمی از طرح افق ۱۴۰۴ تکیه بر تولیدات و صادرات پیش بینی شده است کشور نیاز به ارز دارد و پس از نفت و پتروشیمی ارز فولادی در رتبه دوم قرار دارد پس دولت باید اهتمام ویژه ای در محقق شدن این امر داشته باشد.

* برخی عقیده دارند که فولاد با قیمت دلار به تولیدکننده و لوازم خانگی با ریال به بازار فروخته می شود، پاسخ شما چیست؟

صنعت فولادی صنعتی نیست که دلاری فروخته شود بلکه نسبت به میزان عرضه و تقاضا قیمت تعیین می شود و این صحبت مقبول نیست.

کد خبر: ۲۵۲٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha