۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
توافق بخش خصوصی ایران و شرکت چینی برای ساخت خط ۱۱ مترو
شهردار تهران اعلام کرد

توافق بخش خصوصی ایران و شرکت چینی برای ساخت خط ۱۱ مترو

زاکانی، شهردار تهران صبح امروز با حضور در صحن شورای شهر تهران به تشریح دستاوردهای سفر مدیریت شهری به چین پرداخت.

به گزارش بازار، علیرضا زاکانی صبح امروز سه شنبه نهم آبان ماه ۱۴۰۲ جهت ارائه گزارش دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری پایتخت به چین در یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران حضور یافت و در این جلسه گزارشی از مذاکرات و تفاهمات صورت گرفته و قراردادهای منعقد شده در حوزه حمل و نقل و محیط زیست ارائه کرد.

شهردار تهران در ابتدای سخنان خود در صحن شورای اسلامی شهر تهران ضمن همدردی با مردم غزه که تحت سخت‌ترین جنایات و نسل کشی‌ها هستند، گفت: ما شاهد ظلم‌های بی مانند هستیم و امروز مظلومیت غزه به بالاترین حد خود در طی ۷۵ سال ظلم رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین رسیده است.

زاکانی با بیان اینکه مقاومت در این قله ایستاده است، یادآور شد: ما هم برای شهادت مردم فلسطین سوگواریم و هم اظهار ناخرسندی و شکایت از جنایات رژیم صهیونیستی داریم؛ لذا این موضع صریح شورا و مدیریت برگرفته از شورای ششم مشخص و واضح است و برای پایان این جنایت لحظه شماری می‌کنیم و آماده کمک و مساعدت هستیم.

وی با بیان اینکه از تمام افراد مؤثر مطالبه می‌کنیم که در این زمینه وارد شوند، خاطرنشان کرد: چنانچه که مقام معظم رهبری فرمودند، هم این جنایات را محکوم می‌کنیم و هم امیدواریم ایستادگی و مقاومت مردم غزه سبب محو غده سرطانی اسرائیل در منطقه شود.
شهردار تهران در ادامه سخنان خود به سفر خود به چین پرداخت و گفت: چین بزرگترین جغرافیای انسانی جهان را دارد و از این منظر دارای اهمیتی راهبردی در دنیاست. جا دارد از اعضای شورای شهر تهران به ویژه ریاست شورا که در جهت تبیین ابعاد این سفر ما را مدد و هدایت کردند، تقدیر کنیم؛ چراکه این موضوع برای ما بسیار مهم است.

پس از ۶ سال توانستیم قرارداد وارادات واگن با طرف چینی را عملیاتی کنیم
وی ضمن تقدیر از دولت به ویژه دستگاه سیاست خارجی و سفیر ایران در چین، تصریح کرد: اگر دولت همکاری‌های خود را نداشت و رئیس جمهور دغدغه حل مشکلات تهران را نداشت همان مسیری طی می‌شد که در دوره قبلی شورا و دولت طی شد و در نتیجه آن امکانی برای تهران فراهم نشد؛ لذا در اثر این پیگیری‌ها ما پس از ۶ سال توانستیم قرارداد وارادات واگن با طرف چینی را عملیاتی کنیم.

زاکانی با بیان اینکه بانک مرکزی، وزارت صمت و مجموعه‌های مختلف با ما همکاری داشتند، خاطرنشان کرد: از اعضای حاضر در تیم تقدیر می‌کنیم که ما را همراهی کردند. سفر به چین با دعوت شهردار پکن انجام شد؛ ۱۰ سال پیش خواهرخواندگی تهران و پکن در کارنامه شهرداری به ثبت رسیده بود، اما با این وجود طی این مدت ارتباط خاصی میان مدیریت شهری تهران و پکن شکل نگرفت.

وی افزود: بهانه دعوت تیم مدیریت شهری تهران به پکن برگزاری سومین اجلاس بین‌المللی «یک کمربند، یک جاده» بود با ابداع رئیس جمهور چین از سال سال ۲۰۱۳ تاکنون سه اجلاسیه برگزار شده‌است و این بزرگترین گردهمایی پس از گردهمایی سازمان ملل بود.

وی با اشاره به سخنرانی رؤسای جمهور برخی کشورها در این اجلاسیه، تصریح کرد: ایجاد یک ساختار جدید و نظم نوین با مشارکت همه، موضوع اجلاس بود؛ جایگاه رئیس جمهور چین در این کشور و توسعه آن، نقشی است که نمی‌توان از آن عبور کرد. «یک کمربند، یک جاده» افقی را برای آینده ترسیم می‌کند که در آن نظم جدید جهانی با حضور قدرت‌های مختلف و عبور از یک جانبه‌گرایی هدف‌گذاری شده‌است.

شهردار تهران همچنین با تاکید بر این مهم که ایران و چین دو کشور دارای پیشینه تمدنی هستند و برای آینده جهان ایده دارند گفت: حضور ایران و چین از هر جهت در نظم نوینی که دنیا پیش‌رو دارد حائز اهمیت است و اولین هدف ما از سفر به چین نیز حضور در حوزه دیپلماسی عمومی و سیاسی بود که برای ایران بسیار اهمیت دارد.

زاکانی با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به چین برای فراهم شدن مقدمات این سفر، اظهار کرد: بنده در این اجلاسیه سخنرانی داشتم و آینده جهان و همکاری بین بخشی به کشورها و ایجاد نظم با مقدمه سازی برای عدالت، اهمیت مدیریت شهری و قبول مسئولیت‌ها برای خدمت به مردم، تحولات تهران و رویکرد شورای ششم و مدیریت برگرفته برای تحولات چهارگانه به ویژه هوشمندسازی، استقبال از حضور نمایندگان کشورها برای بازدید از تهران و ایجاد همکاری‌های مشترک و محکومیت جدی جنایات اسرائیل از محورهای این سخنرانی بود و برای ما اهمیت داشت که ختم کلام، برخورد با این جنایت باشد.

سفر به ۱۳ شهر و استان چین؛ بزرگترین دستاوردهای سفر در حوزه اقتصادی و حمل و نقل بود
وی با اشاره به سفر به ۱۳ شهر و استان چین، اظهار داشت: بنده به ۱۰ شهر سفر کردم و سفر به مابقی شهرها را دیگر اعضای تیم انجام دادند؛ لذا هدف اصلی این بود که عملیاتی وارد میدان شویم. چینی‌ها مکرراً از ما بابت پیگیری‌ها تقدیر کردند و خودشان می‌گفتند که شاید برای اولین بار این اتفاق می‌افتد.

شهردار تهران با بیان اینکه پیرامون موضوعات حمل و نقلی و زیست محیطی وارد کار عملیاتی و دقیق شدیم، گفت: بزرگترین دستاوردهای این سفر، در حوزه اقتصادی و حمل و نقل است. در این سفر واردات ۷۹۱ واگن از چین را که سال ۱۳۹۵ مقرر شده بود و در سال ۹۶ تبدیل به قرارداد شده بود، را عملیاتی کردیم ارزش قرارداد واردات واگن یک میلیارد دلار است که از محل پشتیبانی دولت انجام می‌شود.

زاکانی با اعلام اینکه مجاب کردن طرف چینی برای پشتیبانی مالی از مجموعه قراردادها به ارزش یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار در پنج قرارداد از دیگر موفقیت‌ها سفر چین بود، اظهار کرد: این کمک با تنفس یک تا سه ساله از دستاوردهایی بود که طرف چینی بیان می‌کرد این شیوه کار با ایران برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد. مدیرعامل بانک شهر همکاری جدی داشت و حضور ایشان سبب این اتفاق شد.

زاکانی همچنین تصریح کرد: موفقیت در انعقاد یک تفاهم نامه و مقدمه یک قرارداد بین طرف چینی و شرکت ایرانی مدل جدیدی بود که مبتنی بر توانمندی‌های یک شرکت ایرانی، حدود یک میلیارد دلار پروژه در شهر تعریف شد و اجرای خط ۱۱ مترو و شروع تا پنج درصد با امکانات چینی‌ها تضمین شد. عملاً دستاوردهای مالی و اقتصادی این سفر بالغ بر سه میلیارد دلار است.

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه زیست محیطی از کارخانه سازنده دستگاه‌های زباله سوز بازدید شد، خاطرنشان کرد: هیئت چینی که به زودی به تهران خواهد آمد، وعده انتقال تکنولوژی در این زمینه داد. در حوزه فناوری و هوشمندسازی نیز این موارد دنبال شد.

وی با اشاره به پیگیری‌ها در حوزه حمل و نقل در این سفر، یادآور شد: در برنامه ششم ۲ هزار دستگاه واگن برای دولت تکلیف شده که هزار و ۵۰ دستگاه متعلق به تهران است و در سال ۹۶ برای ۶۳۰ دستگاه تفاهم شد، اما قدرالسهم اولیه در دولت قبل پرداخت نشد و قرارداد به دوره ششم مدیریت شهری موکول شد.

زاکانی با بیان اینکه دو سال کار جدی در این زمینه انجام شد، تصریح کرد: یک کار عملیاتی گسترده در این دو سال صورت گرفت که منابع چگونه تأمین شود و در جای خود قرار بگیرد. با لطف دولت خدمتگذار این تأمین مالی انجام شد و کاری که همکاران ما در حوزه حمل و نقل و اقتصادی انجام دادند، باعث شد این موضوع محقق شود.

قرارداد ۷۹۱ واگن مترو با مساعدت دولت تسهیل شد
شهردار تهران با بیان اینکه مجوز افزایش یا کاهش ۲۵ درصدی قرارداد وجود داشت، خاطرنشان کرد: با موافقت طرف چینی تعداد واگن‌ها به ۷۹۱ دستگاه رسید. هزار و ۵۰۷ واگن در تهران داریم که بخشی از آن از چرخه خدمت خارج شده است. با این ۷۹۱ واگن امکانی برای مردم تهران فراهم شد تا بهترین خدمت را به آن‌ها ارائه دهیم، اما این تعداد واگن در ۲۳ ماه پیش بینی شده بود تا اولین واگن در این زمان وارد تهران شود، اما در پیگیری‌های جدی معاونت حمل و نقل، اولین واگن یک سال آینده وارد پایتخت خواهد شد.

وی افزود: قرار شد هشت رام هفت واگنه به صورت کامل وارد شود، قطعات ۱۰ رام نیز جهت سر هم بندی وارد می‌شود و ۷۲ رام به صورت ساخت داخل کشور دنبال خواهد شد. این اقدام فوق العاده بزرگ و اساسی خواهد بود.

زاکانی با اشاره به ۳۰ درصد داخلی سازی واگن در گذشته، یادآور شد: این بومی سازی به اصلی‌ترین قطعه واگن‌ها یعنی بوژی تبدیل شد. این یک موفقیت فوق العاده بزرگ برای ماست. موفقیت بعدی انتقال تکنولوژی تولید بوژی از چین به ایران است که این تکنولوژی از یک شرکت اروپایی با ۸۴ میلیون دلار به چین منتقل شده و قرار بر این شد که با هفت میلیون دلار به تهران منتقل شود که این اتفاق برای اولین بار روی داد و شرکت واگن سازی را از پایه متحول خواهد کرد.

وی افزود: ۴۲۰ بوژی را چینی‌ها خواهند ساخت و دو برابر آن در تهران تولید خواهد شد؛ بزرگترین دستاورد این سفر قرارداد واگن‌ها با الحاقات آن بود.

شهردار تهران با بیان اینکه دومین موفقیت در حوزه قراردادی، انعقاد پنج قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار بود، گفت: قرارداد هزار دستگاه اتوبوس دو کابین ۱۸ متری گاز سوز، هزار دستگاه اتوبوس ۱۲ متری برقی، ۱۰ هزار دستگاه ون برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی منعقد شد

وی همچنین با بیان اینکه ۰.۲ درصد کاهش فاینانس و پشتیبانی مالی را در این سفر داشتیم، یادآور شد: علاوه بر این توسعه واگن سازی نیز در این سفر دنبال شد؛ شرکت واگن سازی پنج هکتار ظرفیت دارد که طرف چینی قول داد که ظرفیت‌های این شرکت را توسعه خواهد داد.

زاکانی با اشاره به اینکه شرکت چینی ابداع جدیدی در تولید تراموا داشت، اظهار کرد: ترامواهای دارای چرخ لاستیکی از ابداعات این شرکت چینی بود و امکانی فراهم شد تا این تراموا را به صورت جدی دنبال کنیم. این نوع از تراموا نسبتی بر ریل گذاری نخواهد داشت که قرار شد جزئیات آن را اعلام کنند تا اگر به صرفه و صلاح شهر بود، تأمین شود.

َشهردار تهران با بیان اینکه سرفصل بعدی این سفر، تکمیل قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن تا هزار و ۵۰ دستگاه بود، یادآور شد: طبق قرار قانونی برنامه ششم تعدادی واگن کم داریم. با دو شرکت تفاهم نامه امضا کردیم و قرار ما بر این بود که تفاهمات با قیمت بهتر و انتقال تکنولوژی بهتر انجام شود. یکی از پیشنهادات این بود که پیش پرداخت به جای ۱۵ درصد پنج درصد باشد. در همین راستا دو سری تفاهم ۲۹۵ دستگاهی نیز صورت گرفت.

وی ادامه داد: از پنج شرکت خودروسازی در این سفر در انواع و اقسام سطوح بازدید شد و در این بازدیدها رقابتی نیز بین شرکت‌ها شکل گرفت. نوع نگاه ما پس از سفر به چین به خودروسازی‌های داخلی تغییر کرد و نیاز است که بازنگری کنند و توان خود را بالا ببرند. ما متوجه شدیم که هم قیمت‌ها گران است و هم زمان تحویل بالاست. برای مثال یکی از شرکت‌های ایرانی به ما گفت امسال دو اتوبوس تحویل می‌دهد و این در حالیست که یک شرکت چینی در یک شیفت کاری ۵۰۰ اتوبوس تولید می‌کرد.

توافق بخش خصوصی ایران و شرکت چینی برای ساخت خط ۱۱ مترو با ۳۱ کیلومتر و ۲۹ ایستگاه
زاکانی با بیان اینکه مشکل مردم در اولویت است و باید این مشکلات حل شوند، تصریح کرد: تفاهم سه جانبه ما به عنوان شهرداری با شرکت‌های خصوصی داخل ایران و شرکت چینی شکل گرفت تا خط ۱۱ مترو با ۳۱ کیلومتر و ۲۹ ایستگاه ساخته شود و اعلام آمادگی کردند که از هفته آینده کارگاه را تجهیز کنند. رقم تجهیز کارگاه ۳۵ هزار میلیارد تومان است و قرار شد پس از انجام پنج درصد کار، پیش پرداخت انجام شود.

شهردار تهران با اعلام اینکه تفاهم نامه دیگری نیز برای خط هشت امضا شد که منوط به مجوزهای دولت دارد، یادآور شد: این خط نیز ۴۳ کیلومتر است و ۴۱ ایستگاه دارد.

وی افزود: خرید TBM قطر بزرگ به میزان ۱۵.۷ متری نیز مورد تفاهم قرار گرفت که این تفاهم نیز با بزرگترین شرکت TBM سازی چین انجام شد.

شهردار تهران با بیان اینکه کیفیت، امنیت، سرعت و انتقال تکنولوژی از اهداف این قراردادها بود، گفت: در این سفر با رسانه‌های مختلفی مصاحبه داشتیم و در چین نیز انعکاس‌هایی داشت.

وی در ادامه یادآور شد: حق مردم و شوراست که باید سوالات مردم پاسخ بدهیم. اولین سوال این است که چرا چین؟ ما با دیگر کشورها نیز مسائل را دنبال می‌کنیم، اما تفاهم با چین امکانی را ایجاد می‌کند تا در سند همکاری ایران و چین، شهرداری پیشران باشد.

زاکانی با بیان اینکه شهرداری تهران این اقتضا را دارد که با پشتیبانی دولت کارهای بزرگی را انجام دهد، اعلام کرد: ما هدف گذاری سفر به روسیه را نیز داریم و هر کشوری بتواند به پیشبرد اهداف ما کمک کند، در اولویت ما قرار دارد.

کد خبر: ۲۵۲٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha