۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
شکل گیری تحرکات مثبت در بازار بیت کوین| آیا روند صعودی قیمت ادامه خواهد داشت؟
تحلیل بازار رمز ارزها؛

شکل گیری تحرکات مثبت در بازار بیت کوین| آیا روند صعودی قیمت ادامه خواهد داشت؟

در حالیکه بیت کوین طی روزهای گذشته از افزایش قیمت چشمگیری برخوردار بوده، با اینحال باید در نظر گرفت که شرایط فعلی بازار شامل ریسک هایی است که پیش از سرمایه گذاری باید آنها را در نظر گرفت.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت بیت کوین همچنان از اوایل سال ۲۰۲۳ تاکنون، روند صعودی خود را حفظ کرده و طی روزهای گذشته نیز نمایشی نسبتا چشمگیر از خود بر جای گذاشته است. اگرچه گاوها در ماه سپتامبر عقب نشینی نسبتا مختصری از خود نشان دادند، اما طی ماه اکتبر بار دیگر شاهد شکل گیری روندی صعودی برای این رمزارز بودیم.

بخش عمده ای از تحرکات مثبت بیت کوین به تایید و تصویب فعالیت صندوق های ETF بیت کوین در ایالات متحده بازمیگردد که تاثیر مثبتی بر وضعیت روانی بازار بر جای گذاشت. با اینحال، هنوز مواردی وجود دارند که می توانند به عنوان عامل منفی در تعیین روند قیمت این رمزارز عمل کنند. به عنوان مثال، در بریتانیا، دولت طی در روز دوشنبه ۳۰ اکتبر اعلام کرده که قصد دارد مقررات سفت و سخت تری برای مبادلات این رمزارز اعمال نماید.

همچنین، با گذشت نخستین روزهای جنگ میان اسرائیل و حماس، تل آویو اعلام کرد که تمامی حساب های متصل به صرافی های رمزارزی را به منظور جلوگیری از کمک مالی به حماس مسدود خواهد کرد. این موضوع نشان می دهد که به احتمال زیاد، طی ماه های آتی می بایست شاهد وضع مقررات و چارچوب های احتمالا سختگیرانه ای برای نحوه فعالیت رمزارزها به منظور اعمال کنترل بیشتر دولت ها بر جریان های مالی باشیم؛ موضوعی که در صورت وقوع می تواند به عنوان عاملی مهم در روند منفی قیمت رمزارزها عمل نماید.

تغییر مثبت روند قیمت بیت کوین در بازار

همانطور که گفته شد، طی ماه های گذشته از سال جاری میلادی، شاهد شکل گیری کف ها و اوج های نسبتا کم نوسانی بودیم. به ویژه اینکه در ماه سپتامبر، ضعیفترین اوج بیت کوین به ثبت رسید. اما هفته گذشته شاهد شکل گیری یک پیک قیمت نسبتا قدرتمند بودیم که ناشی از تغییرات فاندامنتال در سطح اقتصاد جهانی بود. همچنین شاهد یک جهش غیر واقعی (Fake Pump) قیمت برای بیت کوین بودیم که به موضوع «صندوق ETF بلک راک» بود که روی وب سایت DTCC لیست شد. این موضوع را گاوها برای پامپ کردن قیمت مطرح کردند و این در حالی بود که لیست مذکور از ماه آگوست در این وب سایت وجود داشت و مورد جدیدی نبود.

اما به لحاظ تکنیکال، در حال حاضرعدد RSI بالای ۷۰ قرار دارد که نشان دهنده محدوده خرید نزدیک به اشباع است؛ موضوعی که آخرین بار در ماه آوریل رخ داد و پس از یک افزایش قیمت نسبتا شدید، ظرف مدت کوتاهی یک کف پایین تر از کف قبلی را شکل داد. از این منظر، اگر پامپ روزهای گذشته شرایطی مشابه با شرایط ماه آوریل داشته باشد، باید شاهد ریزش مجدد قیمت ها باشیم و لذا خرید بیت کوین در شرایط فعلی به لحاظ تکنیکال منطقی به نظر نمی رسد. همچنین از منظر فاندامنتال نیز شاهد تغییر مهمی در محیط اقتصاد جهانی نیستیم که بتوان آن را به آغاز روندی بزرگ و مثبت برای بیت کوین و بازار رمزارزها تلقی کرد.

اما اگر روند فعلی ادامه یابد، قیمت می تواند تا مقاومت ۳۶۲۹۴ دلار پیشرفت کرده و حتی سطح مقاومت روانی ۴۰ هزار دلار را نیز ببیند.

BTC/USDT 1-week chart

در مجموع می توان گفت که شرایط بیت کوین در سال ۲۰۲۳ تاکنون مثبت بوده است. با اینحال، سرمایه گذاران حتما باید پیش از ورود به بازار برای خرید شرایط را در نظر گرفته و در جریان خطرات احتمالی ناشی از ریزش شدید بازار باشند.

لزوم بررسی شاخص NPL پیش از سرمایه گذاری

BTC NPL

شاخص NPL (سود و زیان محقق شده شبکه) یکی از شاخص های مهمی است که می تواند در مسیر سرمایه گذاری به ما کمک نماید. این شاخص در حال حاضر، در اوج پنج ماهه خود به سر برده و در صورت تلفیق آن با شاخص یک ماهه MVRV که نشانگر سود و زیان خریداران بیت کوین طی یک ماه گذشته را به ما نشان می دهد، می تواند کمک خوبی به پیش بینی روند بازار نماید. حال اگر نمودار فعلی را با نمودار سال ۲۰۲۱ مقایسه کنیم متوجه می شویم که در صورت تکرار تاریخ، می توان آینده نسبتا خوبی را برای بیت کوین متصور شد.

BTC 30-day MVRV

اهمیت میزان تراکنش نهنگ ها

یکی از مهمترین نشانگرهای مهم در تعیین روند بازار رمزارزها، میزان تراکنش نهنگ ها است. البته با توجه به اینکه بخش مهمی از نهنگ ها بازیگران دولتی و شبه دولتی محسوب می شوند؛ می بایست این نکته را در نظر داشت که نمیتوان نمودار فعالیت آنها را به عنوان چراغ راه در نظر گرفت. اما به هر حال، تراکنش نهنگ ها یکی از عوامل تعیین کننده در صعود یا نزول قیمت محسوب می شود.

BTC whale transaction count

در حال حاضر، شاخص فعالیت نهنگ ها در بازار روی ۱۵ هزار واحد قرار دارد. طی سه مرحله گذشته از سال جاری که این شاخص به این نقطه رسیده، هر بار شاهد اصلاح قیمت در بازار بوده ایم. با این حساب، اگر گذشته بار دیگر تکرار شود، سرمایه گذاران باید خود را برای آغاز یک روند اصلاحی آماده کنند.

کد خبر: ۲۵۲٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha