۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
نیروگاه‌های زغال‌سنگ در آلمان به مدار برمی‌گردند
با هدف صرفه‌جویی در مصرف گاز؛

نیروگاه‌های زغال‌سنگ در آلمان به مدار برمی‌گردند

دولت آلمان هفته گذشته با هدف صرفه‌جویی در مصرف گاز و کمبود آن در زمستان امسال، مجوز فعال‌سازی تعداد دیگری از نیروگاه‌های تولید برق که با سوخت زغال‌سنگ کار می‌کنند را صادر کرد.

به گزارش بازار، آلمان تعداد دیگری از نیروگاه‌های زغال‌سنگ خود را قبل از فصل زمستان امسال به دلیل نگرانی در مورد کمبود احتمالی ذخایر گاز طبیعی به مدار تولید بازگرداند. این در حالی است که دولت آقای شولتس و حزب سبز آلمان در راستای شعارهای انتخاباتی خود، نیروگاه‌های زغال‌سنگ و اتمی آلمان را با عنوان «گذار انرژی از سوخت فسیلی» تعطیل کرده بود ولی جنگ اوکراین و کاهش عرضه گاز از مسکو و تأمین انرژی برق از نیروگاه‌های هسته‌ای توسط فرانسه باعث شد برلین تصمیم بگیرد ۱.۹ گیگاوات انرژی زغال‌سنگ قهوه‌ای را در مدار نگه دارد. زغال‌سنگ قهوه‌ای پایین‌ترین درجه زغال‌سنگ است.

دولت آلمان اعلام کرده که نیروگاه‌های زغال‌سنگ قهوه‌ای را تا پایان مارس ۲۰۲۴ در حالت آماده‌باش نگه می‌دارد. دولت انتظار دارد که با صرفه‌جویی در مصرف گاز برای تولید برق، کمبود گاز طبیعی در زمستان برای مصارف گرمایشی منازل را جبران کند. همچنین انتظار دارد با بازگشت نیروگاه‌های زغال‌سنگ قیمت برق را حدود ۴ یورو در هر مگاوات ساعت کاهش داده و به ۲.۸ یورو در هر مگاوات ساعت برساند.

با وجود این تصمیم، دولت آلمان اعلام کرده بر تعهد خود مبنی بر حذف تدریجی نیروگاه‌های زغال‌سنگ تا سال ۲۰۳۰ و کاهش کربن تا سال ۲۰۴۵ پایبند است. آلمان در حال حاضر ۴۵ گیگاوات نیروگاه زغال‌سنگ دارد. براساس تصمیم جدید دولت واحدهای زغال‌سنگ شرکت‌های انرژی LEAG و RWE AG مجدداً شروع بکار می‌کنند.
دولت آلمان اوایل سال ۲۰۲۳ آخرین راکتورهای هسته‌ای باقی‌مانده خود را تعطیل کرد که این موضوع در کنار قطع صادرات گاز روسیه به آلمان باعث شد منبع تولید انرژی برق این کشور با چالش‌های جدید مواجه شود. به نظر می‌رسد حتی با فعال‌سازی مجدد چند واحد زغال‌سنگ که آلودگی محیط زیستی را در پی خواهند داشت، امنیت انرژی آلمان با خطر مواجه شود. این موضوع، انتقادات شدیدی را متوجه دولت مستقر و حزب سبز کرده است.

آلمان در حال حاضر به دنبال جبران کمبود انرژی خود با ساخت تأسیسات LNG است. این کشور همچنین قصد دارد نیروگاه‌های گازسوز بسازد که بعداً می‌توانند به هیدروژن تبدیل شوند ولی در عین حال می‌خواهد فعالیت دو واحد نیروگاه زغال‌سنگ RWE را تا بهار ۲۰۲۵ تمدید کند. آلمان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ ۲۲٫۲ تراوات ساعت (TWh) انرژی زغال‌سنگ تولید کرد که کمتر از ۶۰ تراوات ساعت تولید شده در ۸ سال پیش در مدت مشابه بود.

کد خبر: ۲۵۲٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha