۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
سقوط ارزش دلاری بورس سیگنال کف سازی شاخص
بازار گزارش می دهد؛

سقوط ارزش دلاری بورس سیگنال کف سازی شاخص

در حال حاضر ارزش دلاری بورس ایران به حدود ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده که تقریبا پایین ترین سطح است و می توان ادعا کرد که سقوط ارزش دلاری بورس سیگنال کف سازی شاخص است.

بازار؛ گروه بورس: با گذر زمان و اتفاقات رخ داده و ریختن ترس سهامداران از رویدادهای سیاسی و عدم وقوع اتفاق ناگوار باعث خواهد شد این ریسک آرام آرام از سر بازار برداشته شده و فضای منطقی در بازار شکل بگیرد و آنچه در نهایت بازار را حمایت و هدایت خواهد کرد چیزی جز جریان ارزندگی نیست و نقدینگی هم به دنبال این جریان راهی بازار می‌شود.

مثبت قابل توجه را می توان به عنوان نشانه ای از اتمام نزول و شروع شدن یک موج صعودی در نظر گرفت، به همین دلیل حجم و ارزش معاملات باید به دو برابر میزان الان برسد، به همین دلیل فعلا بازار در نوسان کوتاه مدت عمل خواهد کرد.

از طرف دیگر ارزش دلاری بورس ایران به حدود ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده که تقریبا پایین ترین سطح است و می توان ادعا کرد که سقوط ارزش دلاری بورس سیگنال کف سازی شاخص است.

به گفته علیرضا سادات زمانی که ارزش دلاری بورس افت قابل توجهی داشته باشد در این حالت یا روند بورس تغییر می کند و بازار وارد روند صعودی می شود یا اینکه ارزش دلار وارد یک روند نزولی می شود

علیرضا سادات کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ارزش دلاری بازار به کف خود رسیده است، گفت: زمانی که ارزش دلاری بورس افت قابل توجهی داشته باشد در این حالت یا روند بورس تغییر می کند و بازار وارد روند صعودی می شود یا اینکه ارزش دلار وارد یک روند نزولی می شود.

سادات با بیان اینکه در موقعیت کنونی امکان افت ارزش دلار وجود ندارد، افزود: به همین دلیل شاخص کل بورس بعد از یک دوره اصلاح زمانی وارد روند صعودی می شود و شاید مهمترین دلیلی که منجر به بازگشت شاخص کل بورس به روند مثبت شده ریسک های سیستماتیک است.

افت بازار سرمایه و رشد دارایی‌هایی مانند طلا در شرایطی که کشورها با ریسک‌های سیاسی، نظامی و یا اجتماعی مواجهند امری مورد انتظار است.

در تمامی مقطع ریسک سرمایه گذاری بیش از یک ماه بر فضای کشور حاکم نبوده است در رابطه با ریسک تنش منطقه در صورتی که دامنه آن در محدوده فعلی باقی بماند این ریسک در قیمت‌های بازار سرمایه و بازار طلا دیده شده و ریزش ۵ درصدی بازار و تفاوت بازده ۱۴ درصدی بازار با طلا در واکنش اولیه نهایت چیزی است که می‌توان واکنش‌ به ریسک خواند

حتی در شرایطی که فضای اقتصادی کشور با شدیدترین ریسک‌ها مواجه بوده است، بازار سرمایه بیش از ده درصد دچار ریزش نشده‌ است و تفاوت بازده بازار با طلا در حدود ۲۰ درصد بوده است. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که در تمامی مقطع ریسک سرمایه گذاری بیش از یک ماه بر فضای کشور حاکم نبوده است و دوره بازگشت بازار سرمایه به نقطه اول بیش از یک فصل طول نکشیده است. در سناریو محتمل در رابطه با ریسک تنش منطقه در صورتی که دامنه آن در محدوده فعلی باقی بماند این ریسک در قیمت‌های بازار سرمایه و بازار طلا دیده شده و ریزش ۵ درصدی بازار و تفاوت بازده ۱۴ درصدی بازار با طلا در واکنش اولیه نهایت چیزی است که می‌توان واکنش‌ به ریسک خواند، به همین دلیل اگر افت بورس ادامه داشته باشد دیگر ارتباطی به تنش های منطقه نخواهد داشت، زیرا اثر آن روی شاخص‌ بورس نمایان شده است.

نمادها در نقاط بسیار جذابی هستند

با وجود اینکه نمادها در نقاط بسیار جذابی هستند اما کار بازار سخت است سهامداران هیچ امیدی به نهادهای ناظر و سیاستگذار و دولت ندارند و با کوچک‌ترین بحرانی حال و هوای آنها به هم ریخته و به فکر فروش سهم می‌افتند این سلسله رفتار مخرب دولت طی این مدت باعث بروز چنین حالتی در بازار شده که از کوچک‌ترین ریسکی آسیب‌پذیر است و آسیب می‌بیند.

رضا روحی معتقد است که در حال حاضر وضعیت معاملات نشان می دهد که فروشنده چندانی در بازار وجود ندارد و این یعنی کم کم خریداران وارد میدان می شوند و همزمان حجم و ارزش معاملات بورس بالا می رود

رضا روحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در آبان ماه احتمالا شاخص کل بورس به روند صعودی باز می گردد، گفت: در حال حاضر وضعیت معاملات نشان می دهد که فروشنده چندانی در بازار وجود ندارد و این یعنی کم کم خریداران وارد میدان می شوند و همزمان حجم و ارزش معاملات بورس بالا می رود.

رضا روحی با بیان اینکه در حال حاضر معاملات بورس بیشتر تحت تأثیر فضای روانی قرار دارد، افزود: همین موضوع باعث شد تا گزارش های مثبت برخی شرکت ها کمتر دیده شود و از طرف دیگر سهامداران به دنبال بازگشت کامل شاخص کل هستند، در حالی که تک نمادهای ارزنده در بازار وجود دارند و در این شرایط هم می توانند بازدهی خوبی را ثبت کنند.

برای تعیین ارزش هر شرکت و ارزش کل بورس بایستی از روش های ارزشیابی مبتنی جریان های نقد (سود) استفاده کرد. به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری یا قیمت‌ یابی مبتنی بر ارزش دلاری بورس یا هر شرکت بسیار کمک‌کننده است.

در حال حاضر بورس ایران متشکل از شرکت‌هایی است که فروش دلاری با نوسان دارند. به همین دلیل ارزشیابی بر پایه دلار خیلی می‌تواند به سرمایه گذاران در تصمیمات کمک کند

بورس ایران متشکل از شرکت‌هایی است که چندان رشدی در فعالیت ندارند و اکثر ظرفیت عملیاتی ثابتی دارند. نرخ‌های فروش این شرکت‌ها هم اکثر با نرخ دلار خودش را تطبیق می‌دهد. در واقع در حال حاضر بورس ایران متشکل از شرکت‌هایی است که فروش دلاری با نوسان دارند. به همین دلیل ارزشیابی بر پایه دلار خیلی می‌تواند به سرمایه گذاران در تصمیمات کمک کند و مانع از فروش تحت تاثیر شرایط روانی بازار شود. به عبارت دیگر در حال حاضر بسیاری از صف های فروش کاذب و برای ترساندن نوسان گیرها شکل می گیرد.

وقتی گزارش‌های میان‌دوره‌ای رسیده و بعد از آن گزارش‌های ماهانه نیز منتشر شده، بسیاری از سهم‌ها در پی بر ایی ۲ و ۳ در حال معامله بودند که شکست فروشنده ها را به همراه دارد. بنابراین در این وضعیت سهامداران باید سناریو کوتاه مدت خود را به میان مدت تغییر دهند تا از زیان در امان بمانند.

کد خبر: ۲۵۲٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha